quote:
Dit schreef kaatje
In combinatie met baan. Ik verwacht zeker de eerste tijd sporadisch opdrachten (en wellicht komen ze nooit )
Ik zelf ben ook ingeschreven als eenmanszaak (want dat is het eigenlijk)
Zodra je je inschrijft wordt je inderdaad BTW plichtig.
Met mijn afdracht val ik binnen de kleine ondernemersregeling en draag ik uiteindelijk niets af. De BTW aangifte stelt niet zo heel veel voor. Natuurlijk moet je wel een administratie houden maar met een paar opdrachten is dat ook niet zo veel werk.
Bij een aantal boekhoudpakketen mag je als startende onderneming een jaar gratis gebruik maken van het pakket (Multivers van Unit4 en eboekouden.nl).
Een aantal kosten mag je aftrekken. Bv telefoonkosten ed.
Als je straks ingeschreven staat op je woonadres kun je ook gebruik maken van een zakelijk abonnement bij energiebedrijven. Dat scheelt aanmerkelijk.
Zolang je niet aan het urencriterium komt vallen jr inkomsten uit je onderneming onder inkomen uit overige werkzaamheden.
-
13 nov '17 - 15:03:24
-
quote:
Dit schreef Dion
Op de site >>LINK<< vind je veel relevante informatie.
Maar dit zijn alvast enkele aandachtspunten:
- bedrijfsnaam bedenken
- ondernemingsplan op basis waarvan je je tarieven berekent. Je kunt ook kijken welke tarieven gangbaar zijn in je branche en je daarop baseren.
(hou er rekening mee dat er onder Rutte III ws een minimumtarief voor zelfstandigen komt, om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.)
- zakelijke bankrekening openen (zodat priv? en zakelijk gescheiden is)
- algemene voorwaarden inzake garantie, betalen, aansprakelijkheid e.d. opstellen
- eventueel aansluiten bij branche-organisatie (die hebben ook vaak standaard algemene voorwaarden)
- inschrijven KvK
- aanvragen BTW-nummer
- uitzoeken wat je BTW-tarief is (ik vermoed 21%, maar het kan ook onder het lage tarief voor uitvoerende kunstenaars vallen)
(als je onder de Kleine Ondernemers Regeling valt, hoef je effectief geen BTW af te dragen.)
- aansprakelijkheidsverzekering afsluiten (indien van toepassing)
- beginbalans opstellen
- administratie bijhouden
- urenadministratie bijhouden (voor de zelfstandigenaftrek)
- overzicht maken aanloopkosten van je onderneming. Deze kun je in het 1ste jaar nog aftrekken.
- eventueel website maken
Pensioen en AO lijkt me niet nodig, zolang je nog in loondienst werkt.
Als je verwacht dit jaar nog geen omzet te maken, kun je idd overwegen de startdatum naar volgend jaar te verplaatsen.
Je bent wel heel uitgebreid
Btw nr krijg je vanzelf als je je inschrijft bij de KvK.
Urenadministratie bijhouden lijkt me ook nog niet nodig. Het urencriterium zal ze bij lange na nog niet aankomen schat ik in.
Zakelijke rekening openen zou ik ook doen, maar hou rekening met de bankkosten. Bij de Regiobank zijn ze in verhouding laag.13 nov '17 - 15:12:00 -
quote:
Dit schreef Dion
De BTW plicht hangt niet af van de inschrijving KvK, maar van de Wet op de Omzetbelasting.
(BTW is eigenlijk een verouderde term, sinds 1968 heeft het officieel omzetbelasting)
Als je ondernemer bent volgens de definitie van de Wet op de Omzetbelasting ben je omzetbelastingplichtig.
Dat staat dus los van inschrijving KvK en ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, hoewel dit in praktijk meestal wel samenloopt.
>>LINK<<
Ik kreeg iig meteen een BTWnummer13 nov '17 - 15:13:08 -
quote:
Dit schreef Dion
Ja, omdat ze met de KvK ook wel door hebben dat je ondernemer was.
Maar ik sta ook ingeschreven bij de KvK (als bestuurslid) en heb geen BTW-nummer gekregen.
Krijg je daar een apart KvK nummer voor?
Ik ben ook bestuurslid en sta als bestuurslid op de KvK vd partij. De partij is ook niet BTW plichtig.
Maar in het geval van Kaatje krijgt ze denk ik wel een BTW nummer.13 nov '17 - 15:30:26 -
Logo, visitekaartje
13 nov '17 - 16:27:32 -
quote:
Dit schreef Tinus
logo en visitekaartje zijn wel een beetje achterhaald.
Valt wel mee hoor. Zeker visitekaartjes worden nog volop uitgedeeld/geruild bv bij netwerkbijeenkomsten.13 nov '17 - 17:41:17
FILTER: alleen de 6 berichten van nibo x