Vrij vragen op het werk....ge?scaleerd...

Vrij vragen op het werk....ge?scaleerd... 

Onderwerp van SSimone

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Dit zegt de FNV erover

    Vakantie aanvragen

    Vakantie vraag je schriftelijk aan bij je werkgever. Hierbij laat je weten wanneer en hoe lang je op vakantie wilt. Je werkgever moet je wensen in principe inwilligen. Hij kan je verzoek alleen weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is waardoor je echt niet weg kunt. Denk bijvoorbeeld aan veel zieke collega?s en extreme drukte.

    Vakantieaanvraag weigeren

    Je werkgever heeft tot 2 weken nadat jij je vakantiedagen bij hem hebt ingediend de tijd om je aanvraag te weigeren. Is hij te laat dan mag je op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd.

    Een weigering van je vakantie moet je werkgever altijd goed motiveren. Doet hij dit niet, vraag dan schriftelijk om opheldering. Mocht je er samen met je werkgever niet uitkomen, neem dan contact met ons op. Wij kunnen helpen bij onder andere bemiddeling.


    Dit dus.. en niet anders..
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef scar
    Is dat een wettelijk recht?

    ja
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Evert1963


    Misschien wel, maar oppassen op een kindje.. en daar dan vrij voor vragen, moet kunnen. Maar kan afgewezen worden.

    Wellicht is het feit dat er meer speelt wel een oorzaak en gevolg.. als parttimer zou je dezelfde rechten moeten hebben, maar realiteit is dat je gewoon meer moet slikken omdat jij het meest flexibel ingezet kan worden.

    Maar nog ben ik van mening dat je redelijk makkelijk je Prive om je 15 uur heen kan plannen, als je maar wil .


    Als parttimer HEB je dezelfde rechten. En daarnaast; je hebt gewoon je wettelijke verlof en voor de opname daarvoor gelden regels (zie hiervoor) De werkgeevr moet van goede huize komen als hij verlof wil afwijzen. Zwaarwegend bedrijfsbelang is nl echt 'zwaarwegend'. Het feit bv dat hij voor jou een invaller moet inzetten omdat jij afwezig bent, is bv al geen zwaarwegend bedrijfsbelang, maar gewoon reguliere bedrijfsvoering.

    Verder: Het gaat de werkgever helemaal niks aan wat jij doet tijdens je verlof.
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Inroostering; ook zoiets. Je hebt een contract voor X uren. Je werktijden worden vastgesteld IN gelijkwaardig overleg.

    IN overleg is een belangrijke arbeidsrechtelijke term. Dat is namelijk iets anders dan NA overleg.

    In overleg is hetzelfde als: je moet er samen uitkomen. Dus; werkgever legt een rooster voor, maar jij moet nog accoord gaan. Lastige dagen overleg je. Er is geen hierarchie in deze setting. Slechts schriftelijk gemotiveerd zwaarwegend bedrijfsbelang kan een reden zijn om af te wijken van "IN overleg".

    NA overleg betekent: we overleggen, en daarna bepaalt de hogere rang. In dit geval de leidinggevende/ werkgever.

    Gelijkwaardig overleg geldt voor ALLE arbeidsvoorwaarden. In de uitvoering van je werk kennen je werkzaamheden een hierarchie; baas boven baas. Als het gaat om arbeidsvoorwaarden ben je gelijkwaardig gesprekspartner naast je werkgever. OOK als je werkgever dit niet zo hanteert (in toon of uitvoering)

    Voor dit soort rechten hebben vakbonden nou gevochten.. :-)
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Evert1963


    Ten eerste staan er geregeld vraagtekens bij mijn reacties, dus vraag ik om opheldering / uitleg.

    Ten tweede hoor ik en de rest ook alleen het verhaal van Simone, en elk verhaal heeft minimaal twee kanten.

    Daarnaast kan ik mij niet voorstellen als de relatie op de werkvloer zo slecht is als hier word weergegeven dat alleen de LG schuld heeft en alle werknemers onschuldige lammetjes zijn. Kom op zeg.... open je ogen, denk na, wees realistisch.. hier heeft Simone en haar collega,s nergens geen weet of invloed op. Alleen de LG is een draak, wie dat geloofd is mijns inziens, ongelofelijk na?ef..


    Als het om wetgeving gaat, maakt het helemaal niet uit wie de trut is.. de wet dient toegepast te worden door beide partijen. Zo simpel. Zo zakelijk. Dus suggesties over schuld of gedrag doen niet ter zake bij de afwijzing van vakantie of inroostering. Dan gelden gewoon de wettelijke bepalingen. Ook voor de meest ingewikkelde werknemer. Deze beslissingen over verlof en roostering van werkgeverszijde kloppen van rechtswege niet. Iets anders is er niet van te maken.

    Hoe de relatie/sfeer verder gaat, de wettelijke bepalingen die daarbij horen en welke consequenties dat heeft voor beide partijen is een ander topic en kent weer andere gronden op op te bouwen (of af te breken)...

    In het arbeidsrecht is het van belang zaken zuiver te scheiden, want verlies van scheiding en nuance zorgt regelmatig voor een uitvoering van een mix van wet-en regelgeving en een verkeerde toepassing daarvan. Met alle schade van dien.

    Zo bekijk ik dit soort dingen.
Terug naar de lijst