Verantwoordelijkheid huurwoning na relatiebreuk

Verantwoordelijkheid huurwoning na relatiebreuk 

Onderwerp van Suzette

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    Nu pas, 13 jaar na de breuk met vader van zoon, besef ik mij dat ik nooit mijzelf van het huurcontract van ons destijds gezamenlijke woning heb laten halen.
    Vader van zoon woont er nog steeds. Als hij zijn huur niet meer zou betalen, kunnen ze nu alsnog bij mij aan komen kloppen? Smile
  2. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Oeps, dat gaat nog wat worden. Vrije sector en geen idee meer van wie we het huurden. We konden het huren op basis van mijn inkomen, zijn inkomen was verre van toereikend (geen idee ook hoe hij het al die jaren betaald gekregen heeft, huur was te hoog om voor huurtoeslag in aanmerking te komen). Overleg is geen optie, er is al 12 jaar geen contact meer.

    Ik las net dat als bij een relatiebreuk een partner van het huurcontract wil, er een nieuwe inkomenstoets komt om te bepalen of de achterblijvende partij kan betalen. Stel nou dat hij die toets niet doorkomt, wat dan? Of ik kom niet van het contract af, of hij moet eruit?
  3. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Ik ga zo maar eens beginnen met bellen.

    Het is gewoon stom van mij dat ik er nooit aan gedacht heb. Ik wilde maar ??n ding en dat was weg. Ik heb 13 jaar geleden letterlijk zoon op de arm genomen en ben met zoons knuffels, mijn paspoort en wat noodkleding weggegaan en ben buiten het bereik van de losse handen van vader van zoon gaan wonen.

    We hadden geen samenlevingscontract, waren niet getrouwd en vader heeft nooit financieel bijgedragen. Het was ook voor de tijd van een ouderschapsplan, dus ook dat is er niet.
    De enige offici?le papieren die ik heb, zijn de veroordeling van vader voor geweld tegen zoon en mij en de gezagswijziging (van gezamenlijk gezag naar eenhoofdig gezag ivm datzelfde geweld). Ik hoop toch dat ik daarmee kan aantonen dat ik er toch echt al lang weg ben en waarom overleg geen optie is, mocht de verhuurder moeilijk gaan doen?
  4. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef EmC


    Weet je wel zeker dat hij er zelf nog woont dan?


    Ja, dat weet ik zeker. De nepplanten (zeg maar niets) en andere decoratie in de vensterbank zijn, net als de rolgordijnen en luxaflex voor de verschillende ramen, nog steeds dezelfde als die ik daar zo'n 15 jaar geleden voor heb gekocht. Inmiddels hopeloos verbleekt en uit de tijd, ik mag toch hopen dat een nieuwe bewoner dat niet heeft overgenomen Smile

    Hij staat in het telefoonboek ook nog op dat adres trouwens.
  5. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Nou, tot nu toe was het makkelijk. De makelaar die het huis een aantal deuren verderop verkocht had, wist de eigenaar te benoemen. De eigenaar kon mij vertellen dat ik idd nog steeds op het huurcontract sta.

    Ze gaan nu overleggen of en hoe ik van het contract af kom, omdat in normale gevallen twee handtekeningen nodig zijn en dat nu geen optie is. Ik word terug gebeld, wordt vervolgd dus.
  6. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Inmiddels terug gebeld.

    Ik heb zoals Yvonne al noemde, de gemeente nodig. Ik heb een uittreksel van de woongeschiedenis van zoon en mij nodig. Daarnaast wil de verhuurder het vonnis van de rechtbank hebben waarin staat dat hij is veroordeeld voor geweld tegen ons, omdat ze dat accepteren als reden waarom ik er niet eerder aan gedacht heb. Dan kan ik ook niet met terugwerkende kracht alsnog aansprakelijk gesteld worden voor schade waarvan aan te tonen is dat het al van langer geleden is.

    Ik ga dus maar even de benodigde papieren uit de kast trekken en dinsdag heb ik een afspraak met de gemeente. Het valt me tot nu toe mee, vooralsnog zit iedereen in de meewerkstand.
  7. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Dion


    Ik neem aan dat de verhuurder op grond van de huurbescherming je ex niet zomaar uit het huis kan zetten, ook al zou hij niet voldoen aan de inkomenstoets.
    Zolang er geen huurachterstand is, is er voor de verhuurder geen reden om moeilijk te doen, lijkt me.


    Ik ga er vanuit dat hij gewoon kan blijven zitten. En zo niet omdat ze die huizen heel graag willen verkopen en dit een mooie aanleiding kan zijn om hem eruit te krijgen, dan is dat zijn probleem. Klinkt hard, maar ik voel me absoluut niet verantwoordelijk meer voor zijn welzijn.
  8. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Bedankt voor het meedenken allemaal! Dinsdag de gemeente en daarna weer verder regelen. Zoals het er nu uit ziet, gaat het allemaal soepeltjes en sta ik binnenkort niet meer op het contract Smile
  9. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef EmC


    Van juridisch loket;


    Samenhuur: u wordt allebei genoemd in het huurcontract.
    U bent samen de huur aangegaan. Bij scheiding moet u ook samen de huur opzeggen. Is uw partner het ermee eens dat u in de huurwoning blijft? Vraag dan de verhuurder u als alleenhuurder te accepteren. Gaat deze akkoord, dan zegt u samen het oude huurcontract op en krijgt u een nieuw contract alleen op uw naam. De verhuurder kan weigeren u als alleenhuurder te accepteren.


    Wij blijken samen op het huurcontract te staan: samenhuur dus. Ik vraag mij af in hoeverre de verhuurder mij gaat vertellen wat ze met het huurcontract gaat doen. Ivm het veiligheidsaspect wil ik het wel graag weten als hij eruit gezet zou gaan worden Smile
  10. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef scar
    Ik denk dat ze niets doen als hij al twaalf jaar keurig de huur betaalt.


    Daar ga ik ook vanuit, maar mochten ze anders beslissen dan is het wel handig dat ik de politie hier kan inseinen dat hij mogelijk voor de deur gaat staan. Gelukkig is voor de deur komen hier onmogelijk zonder gezien te worden, ik heb alleen een stoep voor de deur. Met de auto kun je niet voor het huis komen.

    De eigenaar van het huurhuis blijkt pas sinds een jaar de eigenaar te zijn, de huizen zijn overgenomen net als de huurcontracten.
    Er schijnen nieuwe papieren overlegd te zijn. Mijn ex moet hebben geweten dat ik ook nog op het contract sta, dat heeft hij een jaar geleden nog kunnen lezen. Het is op zijn minst aannemelijk te maken dat hij mij dus doelbewust erop heeft laten staan.
    De nieuwe eigenaar is een partij dat huurhuizen opkoopt met het doel ze te verkopen zodra de zittende huurder eruit gaat. 2-1=0?

    Ik acht de kans re?el dat ze hem aan de wettelijke regels gaan houden en hem dus de huur opzeggen. Ik hoop van niet, ik weet hoe belangrijk deze woning voor hem was (en waarschijnlijk nog steeds is). Lang verhaal, maar het 'afpakken' van de woning is waarschijnlijk (als het nog steeds zo is) voor hem echt het ergste wat je hem aan zou kunnen doen.
    Niet dat ik dan medelijden met hem zou hebben, maar het zou hem heel onberekenbaar en gevaarlijk kunnen maken. Ik heb geen zin in tussen 6 plankjes eindigen door hem, zeg maar. Voor hem, voor mij en de mensen die ik lief heb, zou het dus fijner zijn als hij kan blijven zitten waar hij zit.

    Eerst dinsdag de gemeente maar.
    2 apr '18 - 13:03:58 / 2 apr '18 - 14:47:25
  11. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef fleurie


    Wat een ellendig dilemma.

    Maar op dat huurcontract blijven staan en medeverantwoordelijk blijven is denk ik ook geen optie.


    Ik heb 13 jaar geleden besloten dat als hij mij (nog meer) geweld aan wil doen, hij het toch wel doet ongeacht wat ik ook doe of laat.
    Ik heb het allemaal netjes geregeld voor zoon, ook voor als ik zou overlijden. Dat was voor mij het meest belangrijke.
    Ik heb gekozen voor rust: ik woon op zo'n 160km afstand van het huurhuis en ik ben niet achter alimentatie voor zoon aangegaan toen mijn ex na 2 maanden betalen besloot om er weer mee te stoppen. We hadden een mondelinge afspraak.
    Als hij daadwerkelijk uit het huis zou moeten, dan zij het dus zo. Richt hij dan zijn woede op mij, dan zij het ook zo. Klinkt nogal fatalistisch, maar zo dramatisch is het niet. Ik weiger in angst te leven en ik heb toch geen invloed op zijn keuzes.
  12. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Misschien kun je deze zwaarwegende reden met de verhuurder bespreken? Evt in combinatie met uitspraken van de rechter. Daarnaast heeft je ex geen achterstanden. Dat zouden redenen kunnen zijn waarom een verhuurder kan afwijken van de inkomens eisen.


    Ik wil dat wel overleggen. Hoe fout de weg er naartoe ook is gegaan, ik hoop dat de vader van mijn zoon lekker kan blijven zitten waar hij zit. Voor iedereen rustiger, behalve voor de verhuurder Smile
Terug naar de lijst