Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt

Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Het is helaas waar wat Scar en Samsam schrijven.

    Pus daarbij de enorme stress die wordt ervaren.
    Het is een gevecht, en het is overleven. Je moet verdomd sterk in je schoenen staan en goed van de tongriem zijn gesneden, en liefst nog iemand mee hebben die het voor je op kan nemen, zoals Samsam voor haar zoon.

    Daarbij de stress van de extra kosten die veel mensen met een beperking/handicap/stoornis hebben. Behandelingen en medicatie die deels of niet vergoed worden. Je eigen risico dat je kwijt bent. Daar bovenop nog eigen bijdragen die soms niet mals zijn.

    Maar er zitten mensen in Den Haag die vinden dat deze mensen gewoon wat beter hun best moeten doen, omdat er genoeg werk voor ze is zou zijn, en daarom gewoon wat meer geprikkeld moeten worden. En dat lukt het best door ze zo onder druk te zetten.
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Dat klopt helemaal, Samsam. Mensen (en hun mantelzorgers) worden helemaal murw. Het is puur overleven soms. Knokken.

    Want het is niet alleen het UWV. Het is de gemeente, zorgverleners, indicaties hier, hulpmiddelen daar. Terwijl ik dit schrijf is er ook weer een item over de WMO m.b.t. een rolstoel die maar niet toegekend kan worden, met alle gevolgen van dien.

    Ik heb vrij recentelijk een goede bekende van me, een sterke, intelligente vrouw in een rolstoel, psychisch kapot zien gaan omdat werkelijk niets zonder problemen geregeld kon worden. Zij werkte, dat was haar eigen vrije keuze (alles liever dan afhankelijk van een uitkering), maar door die eeuwige problemen met diverse instanties is ze er psychisch zo aan onderdoor gegaan dat ze een flink deel van het werk moest stoppen.

    Ik ken enkele autisten, normaal tot hoger begaafd, die ook kapot zijn gegaan door o.a. telkens terugkerend gedoe met instanties.

    Zelf heb ik ook het nodige meegemaakt met instanties (gelukkig niet het UWV), wat me enkele jaren geleden nog een nieuwe burnout op heeft geleverd.

    En dan krijg je het gezeik met het UWV er ook nog eens bij als je pech hebt. Een instantie die over je inkomen gaat. Over een basiszekerheid.

    Ondertussen in Den Haag wordt beweerd dat iedereen met een uitkering gewoon kan werken, als ze maar wat meer hun best doen, en dat geldt ook voor mensen met een handicap/beperking/stoornis. Want er is ook voor hen werk genoeg, wordt beweerd. En daarom moeten ze gewoon wat meer onder druk worden gezet door de geldkraan dicht te draaien. Er zijn ook plannen om de huurtoeslag te knijpen voor de mensen met een uitkering, waaronder dus ook de mensen met een handicap/stoornis/beperking. Die staan met hun rug tegen de muur, willen heel graag naar vermogen meedraaien, ook qua werk, maar het wordt ze door allerlei regels en allerlei moeilijke instanties zo allemachtig moeilijk gemaakt en ze zijn al zoveel extra geld kwijt aan bijvoorbeeld medicatie, eigen risico, eigen bijdrage, aanpassingen die nergens meer vergoed worden en zo. Plus hun gevechten met de diverse instanties.

    Leven met een beperking/handicap/stoornis is vaak overleven met heel veel tegenwind. Je moet knokken om te krijgen wat je nodig hebt. Niet omdat je zo veeleisend bent, maar omdat je het broodnodig hebt. En niet iedereen heeft een sterke mantelzorger naast zich staan. Dus ja, ik geloof dat er mensen zijn die geen bezwaarschrift insturen. Omdat ze het niet weten, omdat ze het niet kunnen, maar vaak ook omdat ze er helemaal doorheen zitten.
  3. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef scar
    Heb je hier bronvermelding van?


    Ik ga even zoeken, maar het werd in ieder geval door de VVD verteld in de laatste verkiezingstijd.

    Voor de duidelijkheid: het zijn alleen nog maar plannen. Maar het zegt wel iets over hoe men daar tegen mensen met een uitkering in het algemeen, inclusief mensen met een beperking/stoornis/handicap, aankijkt. En da's niet best.
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef scar
    Het zou bizar en discriminatie zijn om mensen met een beperking minder huurtoeslag te geven dan andere mensen. Toeslagen zijn gekoppeld aan hoogte van inkomen.


    Klopt. En voor de duidelijkheid: de maatregel is er (nog) niet en het zou gaan om iedereen met een uitkering (ook mensen met beperking) om hen een werkprikkel te geven. Ik heb het in de verkiezingstijd verschillende keren horen zeggen en in interviews gelezen met Rutte himself. Het gaat mij er vooral om hoe daar wordt gedacht over mensen met een uitkering.

    Het gaat er om hen een werkprikkel te geven. Alsof ze niet hard genoeg hun best doen.
  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Batavus



    Dat kan ook niet.
    Wel zijn er plannen om op huurtoeslag te bezuinigen. Maar dat is inkomensgerelateerd.

    Rutte wilde vakantiegeld in.participatiewet schrappen en statushouders en asielzoekers toegang tot sociale voorzieningen beperken. Wel zouden deze 2 laatste groepen dan op andere wijze onderhouden worden.

    Maar bovenstaande was verkiezingspraat.



    Klopt, verkiezingspraat.

    Maar het zet mensen met een uitkering (ja, inclusief de wajongens en ex-wajongers in de bijstand) wel weer even lekker neer als mensen "die gewoon meer hun best moeten doen".
  6. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Batavus



    Niet elke gemeente....


    Dat is dus rechtsongelijkheid in NLD. Want je zult maar in een gemeente wonen die niet ruimhartig is.

    In zijn algemeenheid kan men denk ik wel verwachten dat er de komende jaren bezuinigd gaat worden op bepaalde toeslagen en uitkeringen. Alles wordt soberder. En dit zal zich blijvend voortzetten.

    Over 50 jaar bestaat dit allemaal niet meer..



    Ik denk dat je gelijk hebt.
  7. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Dion


    Ja, omdat de gemeente steeds meer taken op haar bordje krijgt, krijg je dus ook steeds meer rechtsongelijkheid tussen gemeenten.
    Geldt bv ook voor bijstand, jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg voor kinderen.

    Daarom worden die gemeenteraadsverkiezingen ook belangrijker.
    Maar de meeste inwoners van een gemeente hebben geen flauw idee wat de standpunten zijn van de lokale partijen.
    En dat is vaak ook niet terug te vinden op hun websites e.d.



    Daar komt ook bij dat de gemeente vaak niet weet wat er speelt als het om gezondheid gaat. Zo loopt hier een wijkgids rond die meent dat autisme over gaat.
  8. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Dion


    Het blijft bijzonder dat de mensen met de laagste inkomens vaak stemmen op de partijen die voor de meest drastische milieumaatregelen zijn.
    Dat drijft de kosten van levensonderhoud alleen maar op.
    Dat klimaatakkoord van Parijs gaat voor de burger nog een heel duur grapje worden, wil men de doelstellingen halen.
    Zelfs de VVD is nu om.

    Alleen de rijken (boven-modaal) kunnen die kosten opbrengen.
    En het is maar zeer de vraag of het ook echt gaat helpen.



    Omdat diezelfde partijen vaak ook staan voor een goede sociale zekerheid.

    Maar het bijt elkaar. Niet alleen het klimaatakkoord. Neem nou het dichtdraaien van de gaskraan. Heel begrijpelijk, gezien de aardbevingen in Groningen!
    Maar de gevolgen? Stel, je woont met je uitkerinkje in een sociale huurwoning. Dan zouden warmte en koken in de toekomst wel eens een onbereikbare luxe kunnen worden. Ik kan me goed voorstellen dat de woningbouwvereniging een huurverhoging wil als alles wordt aangepast (andere verwarmingsketel, elektrisch koken, die aanpassingen kosten klauwenvol geld). Zelf moet je een ander kooktoestel aanschaffen en dat zal voor veel mensen in de doelgroep een te dure aanschaf zijn.

    Wat nu nog vanzelfsprekend lijkt, zoals warmte in huis, zal in de toekomst voor minder mensen bereikbaar worden.

    Maar ja, je kunt die mensen in Groningen ook niet laten barsten.
  9. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s

    (...)

    En om op je andere post terug te komen, niet om elke gemeente is het kommer en kwel als je langdurig ziek bent, eigen risico wordt soms vanuit bijzondere bijstand vergoed of je kunt via de gemeente een zorgverzekering afsluiten die dat afdekt. Verder is er de individuele inkomens toeslag waar je het een en ander van betalen kunt.
    Ook niet elke gemeente doet erg moeilijk over indicaties vanuit wmo, zoals persoonlijke begeleiding voor mensen die dat nodig hebben( de kwetsbare kunnen daar gebruik van maken). Afhankelijk van de organisatie waar de persoon voor werkt en welke indicatie er idd afgegeven, kan iemand ook helpen bij trajecten en gesprekken bij en met UWV, zij weten vaak beter de weg en kennen soms mensen die jr weer op het juiste pad kunnen helpen.


    Dit scheelt per gemeente.

    Hier is een ziektekostenverzekering voor minima die wel een deel van de eigen bijdrage vergoedt, maar niet het eigen risico. Bijzondere bijstand vergoedt helemaal geen ziektegerelateerde kosten meer. Ook voor andere zaken is de bijzondere bijstand behoorlijk onbereikbaar geworden. De tijd dat je een wasmachine en nieuwe laptop krijgt is al lang voorbij.

    Indicaties vanuit de WMO: het is ook afhankelijk van wie de indicatie doet. Zo hebben we hier iemand rondlopen die beweert dat autisme over kan gaan en niet wil begrijpen dat sommigen levenslang begeleiding nodig zullen hebben. Dat je bij indicaties recht hebt op een onafhankelijk cli?ntondersteuner wordt niet verteld en moet je zelf ontdekken.

    Het is niet eens altijd onwil bij de gemeente, vaak is het ook onwetendheid. Langs elkaar heen werken. De regels niet goed begrijpen. Geen inzicht in sommige beperkingen hebben (zoals die wijkgids die blijft beweren dat autisme over gaat).

    En er zijn gemeenten waar het erger is, en gemeenten waar het over het algemeen beter gaat. Maar je moet behoorlijk alert zijn en van de hoed en de rand weten als je hiermee te maken krijgt. En de weg weten als het mis gaat.

    Geldt overigens ook voor de sociale dienst. Scheelt ook per gemeente.

    Voor veel mensen is het in ieder geval een stressbom. En de tijd dat er overal potjes en regelingen zijn voor mensen met laag inkomen is ook voorbij voor veel gemeenten.
  10. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Dat scheelt zeker per gemeente maar wasmachine, stofzuiger, koelkast en kookstel worden nog steeds vergoed, zo ook soms ziektekosten vanuit bijzondere bijstand.
    Veel staat gewoon op de website van de gemeente en je kunt ook even bellen of gewoon je kosten indienen. Je hoort vanzelf of je kosten vergoed worden.
    Ik heb via de gemeente een dure zorgverzekering ( ?160), maar krijg dan ook veel vergoed van mijn kosten. Ook eigen risico.



    Witgoed wordt hier echt niet meer vergoed. Je wordt verwezen naar de kringloop en moet zelf maar zien hoe je het betaalt. Ook is er via Facebook een groep om mensen te helpen die hiermee te maken hebben.
    Ziektekosten worden ook niet meer vanuit de bijzondere bijstand vergoed sinds er een gemeenteverzekering is (sinds 2015 of 2016). Die is hier 125-130 euro en vergoedt echt geen eigen risico. Wel de eigen bijdrage voor het CAK, hoewel het momenteel onduidelijk is of eigen bjdrage beschermd wonen ook wordt vergoed (wat er lelijk inhakt als je bijstand hebt - maar goed, hier zijn we nog niet helemaal uit).

    Ik heb deze informatie uit de eerste hand omdat ik dit regelmatig heb uitgezocht voor iemand in die situatie. Heb dus al gebeld en de site bekeken.
  11. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ik heb het ook uit eerste hand, ik boek de aanvragen nl in ;) En ik print de beschikkingen uit. En ja witgoed etc wordt nog steeds vergoed bij ons. Verder kun je de ITT gebruiken voor witgoed et,.mits je dat op je spaarrekening zet just in case.
    Mijn punt is, dat je niet kunt zeggen dat het wel of niet gebeurd, de ene gemeente wel de andere niet.
    En het ligt aan de zorgverzekering, ik betaal ?160 en daardoor krijg ik een aantal vergoedingen die een ander met een andere verzekering niet krijgt. Als ze bij jullie 125 maar betalen, dan is dat mazzel hebben, of niet als daar minder vergoedingen tegenover staan



    Ik geloof je echt ;-)

    Maar waarom kan ik niet zeggen dat het bij de ene gemeente wel en de andere gemeente niet gebeurt? Het is toch zo? Jouw gemeente IS anders dan mijn gemeente. En zo heeft elke gemeente een eigen beleid. En een eigen verzekering. Ik weet van meer plaatsen waar het eigen risico ook is meeverzekerd en de premie verschilt ook per gemeente.
  12. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Jij schreef idd dat bij jullie het niet vergoed wordt, ik las( mijn fout) dat het niet( nergens) vergoed wordt. Dat is nl niet zo.
    Wel oneerlijk dat de ene gemeente wel vergoed en.de andere niet.


    Misverstandje ;-)

    En ja, inderdaad oneerlijk. Mensen met een laag inkomen kunnen niet zo makkelijk naar een gunstiger gemeente verhuizen.

    Wat ik er vooral mee wil zeggen: mensen met een beperking hebben ongelooflijk veel aan hun hoofd qua regel-dingen. Waarbij regelmatig e.e.a. mis gaat. Je moet haast een extra opleiding gevolgd hebben om alle regels en (on)mogelijkheden te weten en daar mee om te gaan. Dat geldt voor de gemeente, maar ook andere instanties.

    Deze mensen hebben vaak te maken met veel stress. Ik heb geen harde cijfers, maar ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat het hier om een grote groep mensen met een beperking gaat die lijdt onder die stress m.b.t. regels, regelingen, voorzieningen etcetera. Neem alleen al de ellende die er is als iemand een aangepaste rolstoel nodig heeft. Of een bepaalde behandeling (met name binnen de GGZ, die is erg uitgekleed tegenwoordig en men wijst steeds vaker mensen af wegens "te complexe problematiek").

    Plus de wetenschap dat het tamelijk uitzichtloos is (want je zal niet genezen/herstellen dus het blijft levenslang hangen en wurgen).

    Dat er nog verder geplukt gaat worden aan inkomen en gerelateerde zaken als pensioen (om maar weer ontopic te gaan) maakt het allemaal niet veel beter voor deze groep.
Terug naar de lijst