Gedoe energie maatschappij ouders

Gedoe energie maatschappij ouders 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    Stel, je bent een echtpaar van 70+ (mijn ouders dus) en krijgt in het najaar een gladjekker aan de deur die je klant wil maken bij een andere energiemaatschappij.
    Je zegt nee.
    Vervolgens blijk je opeens per 1 april w?l klant te zijn bij NLE, ongewild.
    Wat blijkt, NLE heeft per mail een contract gestuurd zeggen ze, in november 2017, en daar is niet op gereageerd, dus je bent klant of je wilt of niet (mijn ouders hebben die mail niet gezien, ze regelen dit soort dingen niet via het internet, zijn op d?t gebied onwetend).

    De oorspronkelijke leveranciers (Engie voor gas, en Essent voor elektriciteit) trekken de handen ervan af, die willen van NLE bevestiging dat overstap onterecht was. Daar ben je dan 50 jaar klant bij geweest (Engie was voorheen Rendo).

    Na heel veel bellen, mails, boos worden, klacht indienen, etc. heb ik NLE zover gekregen dat mijn ouders van het contract af kunnen. Alleen: de oude contracten kunnen niet meer worden hersteld want NLE neemt geen contact op met Engie en Essent. Gevolg: mijn ouders krijgen jaarafrekeningen van geschat verbruik (ze hebben ondanks verzoeken nooit meterstanden doorgegeven), over de duurste maanden van het jaar (27 november t/m 31 maart).

    Resultaat van mijn inspanningen: ze mogen zonder boete naar een andere energieleverancier.
    maar, mijn ouders zijn niet genegen om die jaarafrekeningen te betalen, evenmin het verbruik bij NLE.
    Het is allemaal onterecht geweest (wat klopt), en hoe NLE aan hun rekeningnummer komt is onbekend (dat is ook een raadsel), de maandelijkse termijnen hebben ze gestorneerd. Groot onrecht is hun aangedaan, en ze reageren star in het verzinnen een oplossing. Dat er een nieuwe leverancier moet komen, zover zijn ze, maar dat er wat betaald moet worden wil er niet in "wij hebben dit niet zo gewild, dus wij betalen niets, wij willen wel de maandelijkse voorschotten betalen aan Engie en Essent" (tja, leeftijd, onwetendheid, daarbij heeft mijn moeder Parkinson en wordt steeds vergeetachtiger en meer rigide in haar manier van denken, mijn moeder regelde vroeger dit soort dingen altijd, mijn vader niet).

    Even voor de volledigheid: is de houding van Essent en Engie terecht? Zijn de oude contracten terecht be?indigd? Kan het nu ?cht niet hersteld worden?

    Als ik met hun bel krijg ik iedere weer iemand anders aan de lijn, de afdeling die erover gaat is telefonisch niet beschikbaar, loop keer op keer met mijn bek tegen een muur op, en ik heb mijn buik ervan vol. Mijn moeder roept nu al twee weken dat ze met een juridisch loket of rechtswinkel wil praten, maar daar blijft het bij.

    Iemand hier advies?
  2. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef EmC
    Ik zou het sowieso op een bekend openbaar klachtenforum plaatsen.
    Daar zijn ze soms nog wel gevoelig voor.
    Werving voor energiemaatschappijen gaat vaker met boeventrucjes en niet eens altijd met medeweten van de maatschappij. Dat wordt aangenomen door weer anderen (dat werven) die bepaalde middelen soms niet schuwen.
    Ik heb het meegemaakt met RWE en heel lang geleden met groene stroom.
    Je weet niet wat je overkomt.
    Schandelijk dat dit kan en je je daarna in bochten moet wringen om het te corrigeren. (Als dat al lukt)
    Sterkte!!


    Heb ik al gedaan op Facebook, zonder resultaat
    Het is verschrikkelijk dat zoiets als dit zomaar gebeurd, en je bent aan de wolven overgeleverd
    hoe ze aan de betalingsgegevens van mijn ouders komen, daar kan niemand een antwoord op geven, dat is toch bizar?

    thanks..
  3. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Dirk
    Het is zeer verstandig bij je ouders eens te kijken op de bankrekening en waar hun geld naar toe gaat . Heb dat paar jaar geleden bij mijn moeder gedaan en blerk dat er zo?n ? 230,- per maand naar allerlei goede doelen en tijdschriften die ze niet eens kreeg .en dat alles van haar bescheiden inkomen
    Ze wist het allemaal zelf niet meer door haar beginnende alzheimer . Maar bijna alles door callcenters en post die ze terug stuurde zonder te weten wat het was . Heeft Ons veel tijd gekost alles af te zeggen . Alleen het koor en een paar goede doelen die ze altijd al steunde hebben we aan gehouden . En ze had ook inderdaad een te duur energie contract . Na contract tijd veranderd .


    Zover zijn ze nog niet vrees ik. Dat willen ze ?cht niet dat iemand anders zich met hun geldzaken gaat bemoeien
    mijn vader is inmiddels wel zover dat hij een bankieren app op zijn tablet wil, hij heeft zich nooit met dit soort dingen bezig gehouden behalve boodschappen doen en geld pinnen
    maar een goed advies idd, er zal een tijd komen dat ze w?l begeleiding nodig hebben.

    ik heb inmiddels een bericht geplaatst op het forum van Radar, wacht nog op goedkeuring
  4. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Contract is er niet
    Daar hebben ze 6 wkn over gedaan om tot die conclusie te komen. Je wil niet weten hoeveel tijd ik erin heb gestoken Smile

    Ik vind ook dat er uiteraard een betalingsverplichting is voor het gebruik. Wat ik niet snap is waarom het niet teruggedraaid kan worden.
  5. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Suzette


    Er zit volgens mij wel een maar aan. Het contract heeft ruim 4 maanden gelopen en er zijn meerdere betalingen geweest die de ouders gestorneerd hebben. Storneren kan uiterlijk 8 weken na incasso. In diezelfde periode hebben ze waarschijnlijk geen rekeningen betaald van de oude leveranciers. Dat zou in kunnen houden dat ze eind december al op de hoogte waren dat er iets mis gegaan was. Als er niet direct is ingegrepen door de ouders, dan zou hen te verwijten kunnen zijn dat ze te weinig inspanning hebben geleverd om de zaak tijdig terug te draaien en daardoor (deels) in gebreke zijn gebleven en daardoor ook (deels) betalingplichtig zijn. Het herhaaldelijk geweigerd hebben van het doorgeven van de meterstanden geeft ook aan dat ze eerder al op de hoogte waren van het foutieve contract?
    Komt nog bij dat de NLE ook alle benodigde gegevens van de ouders had. Hoe zijn ze daar aangekomen anders dan dat de ouders dat zelf gegeven hebben?

    Ik zou ook juridische bijstand vragen als ik de ouders was. Het verhaal is vermoedelijk niet zo zwart-wit als dat nu lijkt. Maar ik hoop dat ik dat mis heb.


    Ingang van het (niet bestaande) contract was 1 april
    vlak voor die tijd kregen ze bericht, en ben ik aan het bellen geslagen
  6. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Volgende week ga ik met ze naar een juridisch loket waarvan het eerste gesprek gratis is. Dan weten ze waar ze staan hopelijk.

    Vervelende consequentie is de "jaarafrekening" van 800 euro over 4 maanden geschat gasverbruik. Ze hebben een groot huis maar betalen al 200 aan voorschot. Een verbruik van 800 voorschot + geschat 800 is m.i. nergens op gebaseerd.
  7. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Dit is precies waarom NLE in mijn zwartboek staat. Ik wens je succes toe!


    Het is verschrikkelijk
    Was op een gegeven moment zo boos dat ik een van hun medewerkers heb geadviseerd een andere baan te zoeken, wat een louche bende. Arm joch was sprakeloos maar kon me niet verder helpen.
  8. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef samsam


    Van wie komt die eindafrekening, want dat is me niet duidelijk.


    Van de oude gasleverancier
  9. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Mijn ouders hebben het afgewacht

    Poos geleden is door NLE een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. Mijn zwager, behept met een beetje juridische kennis, heeft mijn ouders vertegenwoordigt. Gisteren bericht dat de aangespannen rechtzaak door NLE is ingetrokken.

    Nu is het afwachten wat er nog achter vandaan komt.... we houden nog een slag om de arm, ik hoop maar dat het hiermee is afgedaan
  10. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Joy

    Wat een stress!


    Ja enorm veel stress
    Fingers crossed......
Terug naar de lijst