Foodsafe coating van een plaatstalen pan verwijderen.

Foodsafe coating van een plaatstalen pan verwijderen. 

Onderwerp van SFR

Terug naar de lijst
  1. Waarom zou je een foodsafe coating willen verwijderen ?
    Is die coating er niet om je plaatstalen pan te beschermen tegen roesten.

    Je hebt het over Carbon, maar dat is thermisch gezien een isolator en daar zal wel het handvat van gemaakt zijn.
    Dat je krassen ziet lijkt mij duidelijk zodra je met een schuurspons in een pan los gaat.

    Naar mijn bescheiden mening haal je wat dingen door elkaar.
  2. Vergeet mijn vorige post.

    ik had eerst moeten googlen. Er bestaan wel Carbon pannen.
    Eerst daarover lezen.
  3. OK. Carbon steel pannen zijn het broertje van de gietijzer pannen en dien je volgens de volgende site :
    >>LINK<<

    hetzelfde te behandelen.

    Dus de vraag is of je nieuwe pan al voorbehandeld is met een olie laag.
    Dit moet op de verpakking staan, iets van pre-seasoned en de gebruikte olie soort.

    Eerst beschermlaag verwijderen door warm water met een sopje en een spons of een zachte borstel de beschermlaag verwijderen.
    Gebruik geen schuurspons, daarmee beschadig je de eventuele aanwezige pre-seasoning.
    Als de pan nog moet worden ingebakken volg dan de route zoals hier beschreven staat.

    >>LINK<<

    Een dutch oven is ook gemaakt van gietijzer.

    en volgens de andere eerder genoemde site is er geen verschil in gebruik en voorbereiding van de pannen.
    Ik heb zelf mijn DO's ingebrand en het enige dat je kan zien is dat de pan zwarter wordt bij elke olie laag die je aanbrengt.
    Verder zul je voelen dat de bodem steeds gladder wordt. De beschermlaag vult de onregelmatigheden.

    Succes ermee.
  4. De coatinglaag is er alleen maar ivm. transport en het roesten.

    De coatinglaag is food graded dus eetbaar. Misschien niet smakelijk, maar je gaat er niet dood aan.
    Het is slecht te zien op de foto, maar zijn de verkleuringen roestvormingen. Zo ja probeer deze te verwijderen met een schuursponsje.

    Uit de beschrijving die bij de pan zit maak ik op dat de pan geen olie laag vanuit de fabriek heeft.
    Dus die moet je zelf aanbrengen.

    Je meld dat je de pan in olie hebt inbakken, vraagje, welke olie hebt je gebruikt en hoe vaak heb je dit proces herhaald.

    Als ik eerlijk ben vind ik de pan te licht van kleur, maar dit kan ook door de foto opname zo lijken.

    Persoonlijk zou ik de pan ingebruik nemen met eerst een paar eieren of pannekoeken. Als dit er goed uitziet en smaakt, dan de pan opnieuw inolieen en inbakken.
    Vervolgens de stukken vlees doen die je in gedachten hebt.

    Succes verder.
  5. Waarom een beschermlaag verwijderen terwijl deze food graded is?
    Omdat het alles behalve lekker is.
    Waarschijnlijk hebben ze paraffine gebruikt
    Ik werk in de voedingsindustrie en daar wordt food graded vet gebruikt. Je kunt het eten , maar smerig dat het is.

    Dan even over de pan zelf. Hij lijkt mij te licht van kleur voor een carbon steel pan. Misschien is dit weer zo'n gevalletje als het verschil tussen kristalglas en glaskristal. Ook AH overigens.

    Alleen jij kan door de ingebruikname van de pan bepalen of het een goede pan is of niet.
  6. Waarom een beschermlaag verwijderen terwijl deze food graded is?
    Omdat het alles behalve lekker is.
    Waarschijnlijk hebben ze paraffine gebruikt
    Ik werk in de voedingsindustrie en daar wordt food graded vet gebruikt. Je kunt het eten , maar smerig dat het is.

    Dan even over de pan zelf. Hij lijkt mij te licht van kleur voor een carbon steel pan. Misschien is dit weer zo'n gevalletje als het verschil tussen kristalglas en glaskristal. Ook AH overigens.

    Alleen jij kan door de ingebruikname van de pan bepalen of het een goede pan is of niet.
  7. Waarom een beschermlaag verwijderen terwijl deze food graded is?
    Omdat het alles behalve lekker is.
    Waarschijnlijk hebben ze paraffine gebruikt
    Ik werk in de voedingsindustrie en daar wordt food graded vet gebruikt. Je kunt het eten , maar smerig dat het is.

    Dan even over de pan zelf. Hij lijkt mij te licht van kleur voor een carbon steel pan. Misschien is dit weer zo'n gevalletje als het verschil tussen kristalglas en glaskristal. Ook AH overigens.

    Alleen jij kan door de ingebruikname van de pan bepalen of het een goede pan is of niet.
  8. Nog even terugkomen op de kleur van de pan.
    Ik heb verder gekeken op de volgende site :

    >>LINK<<

    en het lijkt erop dat de pre-seasoned pannen zwart zijn en de niet seasoned pannen grijs.
    De zwarte kleur krijgen ze door het herhaaldelijk inbranden van olie.

    Binnenkort ga ik een gedateerde hapjes pan met loslatende teflon laag maar eens vervangen door een carbon steel versie.

    tot op heden kende ik niet eens deze staal versie, handig dit forum.
Terug naar de lijst