wel of geen slimme meter kiezen

wel of geen slimme meter kiezen 

Onderwerp van ilse-r

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r
    Ik merk dat ik de keuze lastig vind. Ik krijg een slimme meter maar mag ook kiezen voor het plaatsen van conventionele digitale meter als ik de slimme meter niet wil. Voor 2020 worden overal de meters kosteloos vervangen door een slimme meter. Ik mag nog kiezen voor een conventionele digitale meter maar als ik later alsnog een slimme meter zijn er kosten aan verbonden.

    Ik kan de slimme meter kiezen en daarbij aangeven dat ik de optie uitlezen niet aan wil hebben. Administratief gezien geeft het dan dezelfde mogelijkheid als de conventionele en als ik er later gebruik van wil maken heb ik geen extra kosten (die wel te overzien zijn).
    De slimme meter staat negatief in het nieuws maar is wel iets waar de overheid naartoe wil, dus vroeg of laat is het toch zover. Als nadeel voor een slimme meter wordt veiligheid genoemd. ( hacken, te manipuleren).
    Nadeel van een conventionele meter zie ik niet behalve dan, dat ik zelf nog 1 x per jaar de standen moet noteren en geen overzicht tussentijds krijg en geen randapparatuur kan aasluiten voor mogelijk toekomstige toepassingen.

    Wat zijn of zouden jullie overwegingen om hiervoor te kiezen of juist niet?
    6 jan '19 - 13:00:02 / 6 jan '19 - 14:20:07
  2. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    @Bea, ik zal mijn vraagstelling aanpassen. Overwegingen van iedereen zijn welkom.
  3. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    quote:
    Dit schreef Bea


    Dat kan natuurlijk ook zonder slimme meter.
    Ik vind dat je met zo'n meter meer uit handen geeft dan me lief is. Dit artikel verwoordt het wat mij betreft prima.

    >>LINK<<


    De dingen in het artikel heb ik verspreid gelezen, handig dat het hierin bijeen staat. Juist die veiligheid en privacy vind ik eng en tegelijkertijd kun je daar niet echt meer de controle op houden. Dus ja, ik kan het tegenhouden maar voor hoelang...?.Wat maakt het toch lastig kiezen omdat ik er zo over blijf nadenken.Volgens mij kom je hier uiteindelijk toch niet omheen wil je van voordelen gebruik gaan maken. Daar wordt stapsgewijs naartoe gewerkt. De technologie gaat steeds verder. Randapparatuur die je hierop kunt aansluiten. Een gedachte die bij mij opkomt: straks alles op afstand instellen, aanzetten, voorprogrammeren omdat je dan aanbiedingen krijgt voor gebruik buiten de piektijden. Piektijden die een hoger tarief krijgen. Dat zou dan per gebruiker berekend en afgestemd kunnen worden.
  4. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    de voorgaande reacties waren sneller als mijn reactie hierboven. Het gegeven dat de overheid de digitale veiligheid nog helemaal niet zo op orde heeft is ook wel een ding. Daarom is het ook nog niet verplicht denk ik. Netwerkbeheerder wil het graag, het wordt aanbevolen en gepromoot maar netwerkbedrijven mogen het nog niet verplichten.
  5. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    Kosten als je hem zelf moet betalen.

    Een slimme meter voor elektriciteit en gas samen kost maximaal ?71,40; de plaatsing van een slimme meter voor elektriciteit kost maximaal ?66,64.
  6. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    quote:
    Dit schreef geert26
    Ik heb zonnepanelen en die slimme meter ook geweigerd. Gaat de analoge meter stuk dan wordt een andere analoge meter ge?nstalleerd, net zo lang tot die niet meer beschikbaar zijn. Er is geen wet die je verplicht om de slimme meter te accepteren.
    Bovendien, het is heel leuk om die meter terug te zien lopen.
    Dit weekend de jaarstand doorgegeven: mijn meter staat nu meer dan 1000 kWh lager dan begin 2018. Dat kun je op zo'n oude meter gewoon aflezen.


    Teruglopen. Dan moet er op de analoge meter wel een terugtelwerk zitten. Daarvan zeggen ze tegen mij, dat deze er niet opzit. Daarom moet meter vervangen worden en dat wordt dan zowieso een digitale, conventioneel of slimme. Analoge installeren ze niet meer......en oude digitale ook niet. Heeft te maken met salderen. + en - telwerken.

    6 jan '19 - 17:24:27 / 6 jan '19 - 17:45:28
  7. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    @geert26 Ik huur. Misschien zit daar een verschil in kunnen kiezen. Woningcorporaties hebben ook een doelstelling n a.v. klimaatakkoord en dat is woningen opleveren die gaan voldoen aan de norm.

    Fijn dat jouw analoge meter nog vervangen kan worden door een analoge met terugtelwerk.
  8. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    quote:
    Dit schreef maartje


    En het arbeidsloon? Ze zijn destijds in mijn vorige huis, best een tijdje bezig geweest.


    Daar heb ik geen idee van. Misschien kun je dat vragen bij je netbeheerder.
    Zou het arbeidsloon niet inbegrepen zitten bij plaatsing?
  9. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    Tot nu toe lees ik vooral niet doen t.o.v. handig.

    Ik kan ook nog kiezen voor een conventionele digitale meter. In de digitale meter zit geen geheugen dat gas- en elektriciteitsstanden opslaat, de meter kan geen meterstanden doorsturen en is niet verbonden met de gasmeter.

    Opnieuw nog maar eens goed het contract van mijn zonnepanelen doorlezen.
    Hiervoor heb ik mijn handtekening al gezet en daarbij tekende ik dus ook dat aan energieleveren.nl werd doorgegeven dat mijn pand voorzien is / wordt van zonnepanelen niet wetende dat er dan consequenties aanzaten voor mijn meter. Achteraf best dom. Niet overzien en nu stapje voor stapje wijzer worden. Op het moment van keuze voor zonnepanelen had ik mij nog niet genoeg verdiept en geen idee dat dit er achteraan kwam. Het is niet alleen de keuze zonnepanelen maar er hangt nog iets aan.

    Fijn om via dit draadje reacties te lezen.
  10. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    quote:
    Dit schreef ErikD
    Precies... tot het eind van de levensduur.
    Uiteindelijk moet iedereen om.
    Na 2020 worden oude meters alleen nog door digitale vervangen en krijg je eventueel kosten.
    In de toekomst gaat alles naar digitaal of je wil of niet.


    Dat klopt, maar de overheid verplicht de consument nog niet tot een slimme meter. Overgaan op een digitale meter is verplicht ( + en - telwerk) .
    Als ik weiger krijg ik een conventionele digitale meter, volgens de brief die ik heb gekregen. Wel met de mededeling dat het dubbel tarief dan mogelijk kan komen te vervallen.
  11. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    Dat is wat Erik zegt. Ze bieden het nu kosteloos aan. Later kunnen er kosten aan verbonden zijn.
    Dat staat overigens niet in mijn brief. Wel hier:

    >>LINK<<
  12. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r

    quote:
    Dit schreef Dion
    Up.

    Vandaag berichtje van Enexis dat ze een afspraak willen maken om een slimme meter te plaatsen.
    Het lijkt alsof het verplicht is, maar dat is het volgens mij niet.

    Eerst maar eens in verdiepen welk probleem er met een slimme meter wordt opgelost.
    Heb nu geen slimme meter en ervaar dat niet als probleem, dus waarom veranderen?


    Ik ben er ook nog niet steeds niet uit ondanks dat er genoeg over te lezen is. Mijn gevoel zegt nee maar de gedachte: linksom of rechtsom,.uiteindelijk ontkomen we er niet aan, de technologie gaat voort blijft spoken. Heb nog niet gereageerd.
Terug naar de lijst