Kattenvraag.

Kattenvraag. 

Onderwerp van cootje

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Ik denk ook dementie.
    Zelf heb ik geen katten, maar wel honden.

    Mijn oudste van 14,5 jaar is doof, heeft staar op de ogen en artrose. Ook heeft ze dementie. In de nacht is ze erg onrustig. Overdag slaapt ze veel. Ze kan ook regelmatig zomaar ergens staan/liggen/zitten en in het niets staren. Alsof ze niet meer weet waar ze is of wat ze van plan was. Ook blaft ze soms zomaar ineens. Ze is zindelijk als we thuis zijn. Zijn we even weg dan zit ze in een bench, omdat ze los nooit fijn heeft gevonden. Alleen dan plast ze tegenwoordig op haar kleedje/maandje in de bench en gooit hem dan ondersteboven of in een hoek. Dit doet ze ook als ze uitgebreid is uitgelaten voordat ze kort alleen moet blijven. Is dus echt gerelateerd aan dementie en hierdoor verlatingsangst ontwikkeld denk ik. Voorheen kon ze prima een hele dag alleen zijn.

    Ze heeft wel Vitofyllin van de dierenarts gekregen ruim 1,5 jaar geleden. Dit heeft heel lang goed geholpen haar wat vitaler te laten zijn. Ook hielp het goed om weer een redelijk normaal dag en nachtritme aan te houden. Maar nu gaat ze toch weer achteruit. Alleen als je haar dan soms toch even ziet spelen heeft ze zelf toch ook nog wel plezier. We zijn nu aan het proberen of de Adaptil Verdamper haar kan ondersteunen bij de momenten dat ze af en toe alleen moet zijn. Anders is het toch weer terug naar de dierenarts. Ze zou eigenlijk ook onder narcose moeten voor een gebitssanering, maar dat durf ik eigenlijk niet meer aan. Een slecht gebit kan overigens fataal worden als dit verder gaat en op organen slaat. Maar normaal gesproken wordt dit ras niet veel ouder dan 15 jaar. Ze eet nog steeds goed, dus dat risico neem ik bewust.

    Wellicht bestaat Vitofyllin ook in een versie voor katten en kan dat voorlopig bijdragen aan de gezondheid/vitaliteit van je kat.
Terug naar de lijst