Ontieglijk veel Mierennesten in de tuin

Ontieglijk veel Mierennesten in de tuin 

Onderwerp van Bastiana

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Bastiana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bastiana
    De tuin is onlangs afgegraven, het wachten is op het gras/kruiden die weer spontaan op komen. Eén gedeelte moet moestuin worden. De hoeveelheid mierennesten is waanzinnig! Het liefst laat ik de natuur haar gang gaan, maar dit is niet leuk meer en ik vraag me af of mijn potentiële plantjes deze massa invasie wel aankunnen.
    Er staan 3 tuinboonplanten en 1 salixje.....beide geheel onder de luizen en hun bezoekers...de mieren dus.

    Wat te doen?
    Of laten...dat zou fijner zijn. Maar vrees dat hier het evenwicht zoek is.
  2. Bastiana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bastiana

    Aaltjes helpen ook tegen slakken, hè?
    Ze zijn wel erg duur heb ik eens gelezen.

    Misschien gaat het evenwicht sneller terugkomen als ik de tuin vol gooi met diverse (groente)planten en struiken?
    Zaaien doe ik volgend jaar dan maar weer.

    Heb ook het idee dat de grond arm is, toen we hier net kwamen wonen was het heel fijne aarde, boordevol nuttige beestjes.
    Maar met een paar windvlagen ook geruïneerd door miljoenen piepschuimballetjes uit de spouwmuur. Na 6 maanden heeft de wbv eindelijk opgeruimd en afgegraven...... de grond die ze gestort hebben is niet lekker, merk ik.
  3. Bastiana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bastiana

    quote:
    Dit schreef Skip

    Je kunt ook een jaar bodemverbeteraars zaaien. Groenbemesters. Bloeien prachtig en maken de bodem weer gezond.




    Vooral de blauwe lupine....erg mooi!
  4. Bastiana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bastiana

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Hier ook vreselijk veel mieren. Ieder jaar meer. Ook in mijn pas gezaaide gazon.
    Ik heb gelezen dat ze niet van planten als lavendel, Afrikaantjes, goudsbloemen etc. houden. Die wellicht tussen je groenten zetten?


    Ik vermoed nu toch dat het een gevolg is van monocultuur.

    Lavendelolie in de kieren bij de keuken helpen goed inderdaad, zo ook de planten die langs de buitenmuur staan.
    Ik ga er maar eens heel wat bij halen....en goudsbloem en afrikaantjes: goede tip!
Terug naar de lijst