Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto

Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto 

Onderwerp van Yvonne-

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Het gewicht van de aanhanger wat je moet aanhouden of je auto die mag trekken is altijd het totaal maximaal gewicht van de aanhanger, dus incl laadvermogen.
    Die aanhanger mag tot 750kilo wegen, dus ook al zou deze geremd zijn, dan nog zou jouw auto deze niet mogen trekken.
    Aangezien deze aanhanger geen remmen van zichzelf heeft, mag het al helemaal niet.
  2. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Arjen
    Het gewicht van de aanhangwagen zelf is 750-584=166kg.
    Je mag ongeremd max 350kg trekken.
    Dus je mag deze aanhanger achter je auto hebben zolang er niet meer dan 350-166=184kg lading in gaat..


    Nee! Dat mag niet!
    Je moet altijd uitgaan van het laadvermogen, niet wat je daadwerkelijk hebt geladen.
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Sissi
    Deze zou dus wel mogen? Of zou die dan weer geremd moeten zijn?


    Deze mag inderdaad wel. Je mag ongeremd (dus de aanhanger heeft geen eigen remmen) maximaal 350kilo achter je auto hangen. Deze aanhanger mag maximaal 350kilo wegen. Dat is eigen gewicht + laadvermogen. Deze mag dus.
  4. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Sissi


    Euh...nu ben ik weer in de war Smile


    Niet nodig
    Arjen berekent de gewichten met wat er daadwerkelijk meegenomen wordt. Dus als de aanhanger 100 kilo weegt dan denkt Arjen dat als je er max 250kilo indoet (als de aanhanger zelf geen remmen heeft) dat je dan nog goed zit.
    Maar die manier van rekenen mag niet.
    Je moet kijken naar wat de aanhanger zelf maximaal mee mag nemen. Bij diezelfde aanhanger van 100kilo bekijk je de papieren: er staat: laadvermogen: 400kilo. Dat betekend dus dat het gewicht van de aanhanger totaal 500 kilo mag zijn. Dat mag jouw auto niet trekken. Ook al zou je er maximaal 250 kilo in doen, dan nog mag jouw auto het niet trekken (vraag is of je er ooit voor wordt aangehouden, maar we hebben het nu puur over wat mag van de wet).

    Je moet dus altijd uitgaan van wat er in de papieren van de auto en van de aanhanger staat.
    Van jouw auto staat: maximaal 350 kilo ongeremd.
    In de papieren van de aanhanger moet dus staan dat het maximaal totaal gewicht van je aanhanger + laadvermogen niet hoger mag zijn dan 350 kilo (niet geremd).

    Voor de geremde aanhanger geldt hetzelfde, maar dan tot 650kilo.
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef EmC


    Ik lees nu de openingspost pas.
    350 kg ongeremd? Smile
    Voor een auto van ruim 900 kg?!
    Das best beperkend zeg maar Smile


    Denk dat motorvermogen ook mee gaat spelen. Een lege aguila met een aanhanger van 750 kilo ongeremd? Daar gaat de aanhanger flink mee aan de haal. Zou ik niet fijn vinden. Geremd vind ik weer een ander verhaal.
  6. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef EmC


    200 kg? Wat moet je dan in godsnaam nog met een trekhaak. Als kapstok gebruiken ofzo?


    Bijna goed. Fietsendrager is het enige wat dan nog aan gehangen kan worden.
  7. Bericht van ArnoM is op 19-06-2019 om 20:26:32 uur verwijderd door ArnoM.

    Reden: te vroeg

     
  8. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Arjen


    @ArnoM

    Zeker mag dit wel.
    >>LINK<<


    @Arjen
    Ik heb toevallig net dat zelfde stukje door zitten lezen en als je het topic helemaal doorleest, zie je dat het niet zo duidelijk is als het 1e antwoord beweerd (van de ANWB man) beweerd. Ben het dus niet met je eens.
    Ik zou daar niet vanuit gaan, maar van wat er op de papieren staat. Dan zit je echt altijd goed.
    Heb nog niets definitiefs gevonden waar duidelijk staat hoe het echt zit. Blijkbaar zijn de veranderingen van 2013 erg onduidelijk waarbij ook de politie, RDW en andere instanties verschillende uitleggen geven aan de wet.
    Jammer, ik vond de wet van voor 2013 net zo lekker duidelijk.
  9. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef foetske
    Ik zie een heel draadje over aanhangers.
    Ik wil even iets ontzenuwen, en dat gaat over de maximale aanhangerlast.

    De auto mag 350 kg ongeremd en 650 kg geremd trekken.
    Die massa is de totale massa die de aanhangwagen op de weegschaal zet, niet kán zetten.

    Ofwel, als er een dikke, geremde drieasser achter hangt met een totaal toelaatbare massa van 3500 kg, dan mag dat mits die aanhangwagen niet meer massa heeft dan 650 kg.

    Heeft dat ding een eigen gewicht van 640 kg en bestaat de lading uit twee stoeptegels van 5 kg, dan is er niets aan de hand: dat mag.
    Vroeger was het inderdaad dat de totale massa + laadvermogen geteld werd, dat is verleden tijd.

    Dan de massa's totaal. Als de aanhangwagen met lading straks 700 kg weegt, is er niemand die moeilijk doet, ook jouw auto niet. Dus een geremde wagen van 300 kg die je met 400 kg belaadt, geen probleem, nergens.
    De berg op doe je lekker in die versnelling dat als je een beetje gas bijgeeft, dat er nog wat optrekkracht is (hoeft niet veel te zijn) en zo hobbel je gewoon naar boven. In dezelfde versnelling naar beneden, niks aan de hand, kun je zo de wereld mee rond.

    Ga je ongeremd, dan is er ook niks loos als je 400 kg achter je auto hebt. De auto zelf heeft meer dan voldoende remkracht (die remmen zijn op het viervoudige berekend, dus 4 x 930 kg = 3720 kg totale massa, en jouw Agila doet het.

    Als voorbeeld een tip: >>LINK<<

    Ding weegt 135 kg. Grote, 13 inch wielen dus lage rolweerstand (die wordt groter naarmate de wielen kleiner worden) en daarmee kun je zonder problemen 265 kg laden. En da's best veel. Niemand die jou aanhoud, geen ongeval dat door deze combi veroorzaakt wordt, en het loopt lekker stabiel (Wél: zorg ervoor dat het gewicht vóór de wagen-as zit, niet erachter. Dus 150 kg voorin en 50 achterin die aanhanger, prima!)

    Fijne vakantie!


    Heb je toevallig een link naar de wetgeving dat het gaat om het werkelijk gewicht en niet papieren maximaal gewicht? Dat kan ik nu net nergens vinden.
  10. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Oh, ships Smile Ik ook na 1990...


    Ik heb nog steeds profijt dat ik in 2005 mijn E achter B heb gehaald met zo'n ANWB 1 dags cursus (wat uiteindelijk 1,5 dag werd) met examen direct na die dag.
    Hoef gelukkig niet veel na te denken over wat ik achter de auto mag gooien, mits deze het maximum trekgewicht van de auto niet overstijgd.
  11. Bericht van ArnoM is op 19-06-2019 om 20:53:44 uur verwijderd door ArnoM.

    Reden: lezen

     
Terug naar de lijst