Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto

Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto 

Onderwerp van Yvonne-

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-
    Hoi,

    Vanwege de vakantie overweeg ik een bagagewagen te huren. Nu ben ik aan het kijken wat mijn autootje maximaal kan trekken en ik kom er niet uit. Dit vond ik ook altijd al een lastig onderdeel met het theorie examen hoe wel ik deze gewoon in 1x haalde.

    Ik heb een Opel Agila...een oude tante inmiddels maar ze doet het nog goed. In mijn papieren staat
    Ongeremd 350 kg
    Geremd 650 kg
    Ik heb geen E dus mag in maximaal een combinatie rijden van 3500 kg. Zover was ik al.


    Bij een bagage karretje wat ik gezien heb staat dit .:

    Laadvermogen 750 kg (netto 584 kg) . ..mag ik nu wel of mag ik niet?

    750 plus 930 kg is 1680 kg. Mijn Opel Agila weegt 930kg...massa ledig gewicht voertuig.


    Ik denk van niet omdat het laadvermogen 750 kg is en ik ongeremd slechts 350 mag trekken. Klopt dat?

    Ik snap het echt niet Smile
    Plaatje
  2. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    Het gewicht van de aanhanger wat je moet aanhouden of je auto die mag trekken is altijd het totaal maximaal gewicht van de aanhanger, dus incl laadvermogen.
    Die aanhanger mag tot 750kilo wegen, dus ook al zou deze geremd zijn, dan nog zou jouw auto deze niet mogen trekken.
    Aangezien deze aanhanger geen remmen van zichzelf heeft, mag het al helemaal niet.


    Oké dus ik mag maximaal 390 kg trekken...en dat is totaal incl gewicht aanhanger plus lading..toch?
  3. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    Deze zou dus wel mogen? Of zou die dan weer geremd moeten zijn?
    Plaatje
  4. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef Arjen
    Het gewicht van de aanhangwagen zelf is 750-584=166kg.
    Je mag ongeremd max 350kg trekken.
    Dus je mag deze aanhanger achter je auto hebben zolang er niet meer dan 350-166=184kg lading in gaat..


    Aha...het kwartje valt! Dank je, het is mij nu eindelijk helder.
  5. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Nee! Dat mag niet!
    Je moet altijd uitgaan van het laadvermogen, niet wat je daadwerkelijk hebt geladen.


    Euh...nu ben ik weer in de war Smile
  6. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Nee! Dat mag niet!
    Je moet altijd uitgaan van het laadvermogen, niet wat je daadwerkelijk hebt geladen.


    Dus die tweede...dat kleintje mag dan wel? Die gaat tot max 350 kg
  7. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Zo een kleintje mag dus, maar hoe gaat zo een licht dingetje zich achter jouw auto gedragen. Ik reed liever met een zwaardere aanhanger dan zo een licht stuiter ding.
    Nu mocht achter onze auto gelukkig ook een zwaardere aanhanger, dat was prettig. Maar zo.en licht dingetje vond ik niets.
    Iets anders, kan een dakkoffer niet bij je auto? Met een aanhanger mag je vaak.ook niet harder dan 80 a.90 dus je reis duurt ook langer.


    Met een aanhangertje kan ik dan net iets meer meenemen ..295 kg ipv 30 kg....

    Als ik binnen Nederland blijf rijdt mijn vader van 78 jaar met alle plezier mee met zijn aanhanger en grotere auto. Maar ik wil ook wel eens de grens over.
    Plaatje
  8. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef EmC


    200 kg? Wat moet je dan in godsnaam nog met een trekhaak. Als kapstok gebruiken ofzo?


    Haha...tja...iets met roeien met de riemen die je hebt. .. mijn tent weegt ongeveer 45 kg....en dan kampeer uitrusting er nog bij....
  9. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Ik denk dat mijn auto nog lager trekgewicht heeft, ik ga er nieteens op zoeken. Niet iedereen heeft het geld zo ff liggen om een duurdere auto te kopen.


    Nee inderdaad. Verder ben ik gewoon super gelukkig met mijn Agila. Alleen dan die ene keer per jaar dat ik op vakantie wil met de tent...

    Andere opties ook bekeken...vliegvakantie....auto huren...camperbusje huren..busreis..maar dat is allemaal duur en dat geld zou ik dan liever besteden aan een andere auto...

    En dan is thuisblijven uiteraard nog een optie...;-)
  10. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef kaatje
    >>LINK<<

    Is zoiets niet wat? Koffer op trekhaak?


    Wauw...ik wist niet dat dit bestond ...ik vind zeker iets om over na te denken 😀😀:-) :-)

    Maximum voor zo'n koffer is 50 kg en dan 30 op het dak...80 kg....aanhangertje is 295 kg..hmmm
  11. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Zat ooit in zelfde situatie en ging op zoek naar alternatieven. Geen gebruik gemaakt van zo'n koffer trouwens. Bleef uiteindelijk in NL en mijn vader reed mee Smile


    Zo gaat het bij mij nu ook Smile
  12. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef Erna
    Als je alleen voor de vakantie een aanhanger nodig hebt, kun je ook overwegen een goedkope (kleine) 2ehands vouwwagen te kopen. Heb je gelijk je tent en bed erbij. En kun je veel spullen in kwijt.
    Bovendien zijn vouwwagens geremd en de kleinere meestal maximaal bruto laadvermogen van 650 kg. Ben ik jaren mee op vakantie geweest.


    Dat is ook nog goed idee :-) Ik heb nu echter een goede tent gekocht een paar weken geleden. Toen had ik hier nog niet over nagedacht.
Terug naar de lijst