Ik zie een heel draadje over aanhangers.
Ik wil even iets ontzenuwen, en dat gaat over de maximale aanhangerlast.
De auto mag 350 kg ongeremd en 650 kg geremd trekken.
Die massa is de totale massa die de aanhangwagen op de weegschaal zet, niet kán zetten.
Ofwel, als er een dikke, geremde drieasser achter hangt met een totaal toelaatbare massa van 3500 kg, dan mag dat mits die aanhangwagen niet meer massa heeft dan 650 kg.
Heeft dat ding een eigen gewicht van 640 kg en bestaat de lading uit twee stoeptegels van 5 kg, dan is er niets aan de hand: dat mag.
Vroeger was het inderdaad dat de totale massa + laadvermogen geteld werd, dat is verleden tijd.
Dan de massa's totaal. Als de aanhangwagen met lading straks 700 kg weegt, is er niemand die moeilijk doet, ook jouw auto niet. Dus een geremde wagen van 300 kg die je met 400 kg belaadt, geen probleem, nergens.
De berg op doe je lekker in die versnelling dat als je een beetje gas bijgeeft, dat er nog wat optrekkracht is (hoeft niet veel te zijn) en zo hobbel je gewoon naar boven. In dezelfde versnelling naar beneden, niks aan de hand, kun je zo de wereld mee rond.
Ga je ongeremd, dan is er ook niks loos als je 400 kg achter je auto hebt. De auto zelf heeft meer dan voldoende remkracht (die remmen zijn op het viervoudige berekend, dus 4 x 930 kg = 3720 kg totale massa, en jouw Agila doet het.