berekenen productienorm

berekenen productienorm 

Onderwerp van meeuw

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door meeuw zelf op 5 juli 2019 om 08:15:02

Terug naar de lijst
  1. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Rekenkundig kom ik niet uit het volgende:
    De rekentool geeft een ander antwoord dan mijn boerenverstand zegt.....

    Een medewerker heeft een productienorm van 85%. Dat betekent dat 85% van de gewerkte uren declarabel moet zijn. Dit moet per maand gemonitord worden.
    Maar er zijn ook verlof en ziekte uren in een maand en niet-declarabele uren en er komen mensen niet opdagen, de no-show (medewerker had wel declarabele uren gepland, buiten schuld gaan die niet door).
    Daarvoor moet de norm gecorrigeerd worden.
    Hoe bereken ik de gecorrigeerde productienorm hiervoor? Ik versta daaronder gecorrigeerd voor no-show, ziekte en verlof/feestdagen

    Twee voorbeelden voor juni
    Medewerker A werkt 28 uur per week.
    Ze is voor 40 % ziekgemeld.
    In juni zitten 4 volle weken, dus werkt ze 112 uur ongecorrigeerd betekent dat ze 0,85*112 =.95.2 declarabele uren zou moeten maken.
    Ze is 3 weken op vakantie
    Er is 1 feestdag (pinksteren) (geldt voor 7,2 uur feestdag)
    Ze is voor 40% ziekgemeld (betekent 16.8 uur werken/ week, totaal ziek 0,4X96 = 32.6 ziekte-uren )
    In de week die ze wel werkt, maakt ze 14 declarabele uren.
    niet-declarabel: 1,5 uur (vergadering)
    niet verantwoord:1.3 uur
    (boerenverstand zegt: gecorrigeerde productienorm ligt rond de 85%, rekentool zegt 59%)

    Medewerker B werkt 32 uur per week
    In juni zitten 4 volle weken, dus 128 ongecorrigeerde uren, dat betekend dat ze 108.8 declarabele uren zou moeten maken
    Er is 1 feestdag (pinksteren)
    Ze maakt in die weken 115 declarabele uren
    Ze heeft 3 uur no-show
    Ze heeft 1,5 uur niet declarabel (vergadering)
    Ze heeft 8,5 uur niet verantwoord
    (boerenverstand zegt: 94%, rekentool zegt 97,7%)

    Met welke formule kan ik de gecorrigeerde productiviteit berekenen?
  2. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    niemand??
  3. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    Ben blij dat jullie het ook niet snappen. Ik kom er namelijk ook niet uit.


    Medewerker B heeft dus overgewerkt, en moet dus op een hoge productienorm uitkomen.

    Rekentool in excel:
    Zet eerst alles om in percentages van het totaal aantal uren ongecorrigeerd (in A 112)
    en
    berekent daarna de volgende formule:
    100% : (100%-(som %urengewerkt+%noshow) * (%prod-nietgecorr +%noshow)


    Hoe zouden jullie productiviteit berekenen?
  4. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    quote:
    Dit schreef Erna
    Voorbeeld B kijk ik morgenmiddag wel naar.

    Dank je wel Erna! Ik ga de 59 snappen van de rekentool.

    Samen met de opmerking van Rotonde over het onevenredig drukken van de 1,5 uur op het totaal.



  5. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    quote:
    Dit schreef rotonde
    Waarvoor wordt de productienorm gebruikt, of beter gezegd, wat wil je ermee bereiken? Je hebt op afdelingniveau behoefte aan andere cijfers. Dus mogelijk moet je voor de afdeling en medewerkers verschillende indicators bepalen.

    Het is een indicatie voor medewerkers of ze hun jaarnorm halen of dat er bijgesteld moet worden, bijv wordt zichtbaar dat ze niet goed registreren. Dat kost bedrijf geld en hun hun norm.
  6. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    quote:
    Dit schreef rotonde


    Dan mag de productienorm in mijn ogen alleen afgezet worden tegen de uren dat ze daadwerkelijk beschikbaar zijn om declarabele uren te draaien. Een verplichte vergadering is geen keuze voor de medewerker.

    Ziekte is een ander traject om te volgen, daar kun je een medewerker niet op aanspreken met jullie huidige productie norm. Dan zeg je eigenlijk dat ze het werk dat ze gemist hebben maar in moeten halen.

    Het kan zijn dat 't bedrijf wel die 85 % wil halen om rendabel te zijn. Dat is dan een norm voor de leidinggevende, om strak op ziekteverzuim, overwerk en niet verantwoorde uren te zitten. Maar ook door no show uren strakker in rekening te brengen.


    Maar dat is waarom het gecorrigeerd wordt. De vergadering zit in de 15 %. Maar je opmerking over onevenredig drukken bij pt-ers ga ik wel meenemen

    Kan het nu ook beter onderbouwen waarom ik vind dat rekentool niet klopt.

    Bedankt allemaal!
Terug naar de lijst