Onderwijsmethode

Onderwijsmethode 

Onderwerp van Pappanora

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Puur
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Puur
    Binnen het zmlk worden wel methoden gebruikt. Zodra je er net buiten valt met de doelgroep (omdat zorg nu prio is tov onderwijs) is het sterk afhankelijk van het doel dat je hebt. Wil je op rekengebied iets aanbieden of op taalgebied? Via zintuigen kan je wel eea aanbieden maar ook dat is sterk afhankelijk per persoon, de omstandigheden ed. Maar dat zal je zelf ook sterk ervaren.

    Enkele jaren geleden had ik een jongen met autisme in de klas die niet sprak, alleen geluiden maakte maar wel bevattelijk was voor films over dieren en het bladeren in voetbalmagazines. Tot leren kwam hij niet meer op de reguliere manier. Het was echt zoeken naar de manier van communiceren tot de dag dat hij een ruit in sloeg. Helaas moest hij daarna van school omdat het voor hem een gewoonte werd. Het is dus echt zoeken. Methoden zijn er wel maar specifiek om de intrinsieke motivatie te vinden dat is echt ontdekken, proberen en observeren. Soms werkt het om met een bochtje te werken. Dus in de ruimte van diegene te handelen en kijken of het aansluit of niet. Ontdekdozen, dieren... Het is puur ontdekken wat er mogelijk is of wat er aansluit om de interessegebieden. Er is heel veel ontwikkelingsmateriaal dat je zou kunnen inzetten. Daarbij vallen ook zaken af ivm de veiligheid, vermoed ik.

    Ik denk graag met je mee. Welke richting zoek je?
Terug naar de lijst