RAW-foto's bewerken, wie doet dat?

RAW-foto's bewerken, wie doet dat? 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Suzette
    Ik fotografeer altijd in RAW. Wat wil je kunnen qua bewerking/verwerking?


    Wat wil je beter dan je fz82 kan?
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Suzette


    Vraag je dit aan mij? Smile


    Nee, als aanvulling van jouw "Wat wil je kunnen qua bewerking/verwerking?"
  3. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Suzette


    Vraag je dit aan mij? Smile

    Euh... is maar een cameratype hè? Staat los van RAW of JPG. JPG is niets anders dan een RAW die al door de camerasoftware bewerkt is tot iets waarvan de camera denkt dat het oké is waarbij de camera er ook nog eens 2 witte stops af sloopt. Dus als de vraag aan mij gesteld zou zijn: ik wil alle informatie en dus RAW zodat ik zelf kan bepalen hoe de verwerking gaat en niet wat de camerasoftware in de FZ82 al voor mij zou beslissen Smile


    quote:
    Dit schreef Suzette


    Bericht had ik inmiddels aangevuld Smile



    Ik zie het Smile Reactie was overigens aan Tuwa. Maar ik raak er zelf van in de war inmiddels, sorry Smile

    En ik snap het Smile

    Ik heb voorheen ook veel met Raw gedaan, maar ben zelf uiterst tevreden met wat FZ82 met jpeg doet, vandaar mijn eerdere reactie (af en toe wel even een stopje of witbalansje bijstellen voor ik de foto maak, maar eigenlijk best wel weinig vergeleken met mijn vorige camera's)

    Maar ik begrijp ook goed dat je zélf alles in de hand wil houden en ja, dan is Raw geweldig. In dat geval raad ik RawTherapy aan, is gratis. In mijn spiegelreflexjaren had ik daar heel veel aan.
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Tot op zekere hoogte kun je toch nog in jpeg bijschaven (licht/donker, kleur en contrast) maar het is in RAW mooier.

    Ik moet zeggen dat ik het best nog wel gedoe vind en de RAW eigenlijk amper nog gebruik. Het lukt me niet altijd zoals ik het wil.

    In de toekomst wil ik wel weer lid worden van de club, op dit moment fotografeer ik niet veel maar ik wil dit z.s.m. wel weer op gaan pakken en misschien doe ik de RAWstand dan weer aan.
Terug naar de lijst