Loonheffingskorting

Loonheffingskorting 

Onderwerp van Visje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Maar als iets niet duidelijk is, graag vragen.

    Ik werk in loondienst bij een thuiszorg organisatie.
    Ik werk via een PGB.
    Mijn inkomsten van de thuiszorg zijn hoger dan via het PGB.

    Sinds een paar jaar laat ik de loonheffing door de thuiszorg betalen, sinds augustus ook via de SVB voor het PGB.

    Ik dacht nu dus, laat ik een brief schrijven naar de belastingdienst om minder VA over 2020 te betalen, omdat ik al loonheffing afdraag.

    Kreeg ik me toch een bedrag boven op wat ik al moest betalen!

    Belastingtelefoon gebeld, bleek dat ik geen loonheffingskorting toe liet passen. Dat moest ik toch echt duidelijk vermelden.
    Brief ligt klaar, hopelijk komt het dan goed.


    Maar..... heb ik nu alle vorige jaren over mijn hoogste loon teveel belasting betaald? Of wordt dat automatisch verrekend met de heffingskortingen bij de aanslag?

    Beste Elles, loonheffing kan je over beide inkomens afdragen. De loonheffingskorting raad ik aan om alleen bij het hoogste inkomen te laten toepassen. Als je dan tekort aan loonheffingskorting zou hebben ontvangen, dan wordt dat verrekend in de aangifte IB.

    Via een loonheffingsformulier ( de werkgever en de belastingdienst hebben deze formulieren ook digitaal) kun je bij het hoogste inkomen ( de thuiszorg) ja invullen bij loonheffingskorting toepassen en bij SVB ( PGB) vul je op een zelfde formulier niet toepassen in. De formulieren stuur je aan de loonadministratie van naar je werkgever en SVB. Zij dragen de loonheffing af.

    ( als je bij PGB achteraf loonheffing betaald, dus bruto uitbetaald krijgt, dan kun je het beste een VT ( voorlopige teruggaaf) formulier invullen. Je krijgt dan niets terug, maar je kunt vooraf je loonbelasting in één keer of per maand betalen in plaats van achteraf).

    Als dit nog een beetje abra cadabra is, laat het dan maar weten.
  2. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB



    Dit weet ik allemaal wel, en was mijn vraag ook niet. (wel attent dat je reageert op mij).

    Mijn vraag was of ik teveel belasting heb betaald of dat de loonheffingskorting verrekend wordt bij mijn aangifte.

    Bij de belastingtelefoon zei de mevrouw dat ze er automatisch vanuit gaan dat er loonheffingskorting wordt toegepast. Dus als dit voorgaande jaren niet is gebeurd, zou ik misschien wat terug kunnen krijgen. (wishful thinking)

    Inderdaad de loonheffingskorting en teveel of te weinig afgedragen inkomstenbelasting wordt bij de aangifte IB automatisch verrekend. Je kunt tot vijf jaar terug aangifte doen, mocht je van andere jaren nog wat terug denken te krijgen.
  3. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB



    Dus wat ik anders misschien elke maand minder zou hoeven afdragen, wordt bij de aangifte in 1x verrekend. En dit gebeurd automatisch en hoef ik nergens aan te geven.

    Als je nu dubbel betaald, via voorheffing en via SVB, dan kun je een nieuwe VT 2020 invullen om dit te corrigeren. Als je dat niet doet, wordt het alsnog achteraf gecorrigeerd bij de aangifte IB20 begin volgend jaar.
  4. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    Mijn info is gebaseerd op een soortgelijke situatie bij iemand die ik ken, dit speelde een paar jaar geleden.

    Zij ontvang in die tijd al 10 jaar partner alimentatie en was om gezondheidsredenen niet in staat om te werken, waardoor zij werd aangevuld met een bijstandsuitkering. Jarenlang droeg zij maandelijks de loonheffing in een voorheffing af, over de partner alimentatie. De gemeente droeg alleen het deel over de uitkering af.

    Op een gegeven moment liet zij weten dat ze echt niet meer rond kon komen van haar maandelijkse inkomen, bij het uitzoeken waarom bleek zij sinds anderhalf jaar dubbele loonheffing te betalen over de partner alimentatie. De oorzaak hiervan was dat mevrouw de informatie van de gemeente niet had gelezen, waarin stond dat zij voortaan met ingang van jaar X de afdracht over het volledige bedrag (uitkering inclusief alimentatie) zouden doen. Echter mevrouw betaalde anderhalf jaar daarnaast ook zelf elke maand de voorheffing over de partner alimentatie, waardoor zij al die tijd onder bijstandsniveau zat.

    Om dit te corrigeren is er over het jaar daarvoor een nieuwe aangifte ingediend met de juiste info, de eerder ingediende aangifte was onjuist ingevuld, waardoor er niet automatisch een correctie had plaatsgevonden en het voor het lopende jaar ook niet was aangepast.

    Om de voorheffing stop te zetten en de teveel betaalde bedragen in het lopende jaar terug te ontvangen en niet onder bijstandsniveau te blijven werd een VT formulier ingevuld (dat was eerst onduidelijk want de T impliceerde immers dat het om een voorlopige teruggaaf ging die zou moeten worden gewijzigd, terwijl er sprake was van een voorheffing. Maar mevrouw werd n.a.v een telefoontje met de Belastingtelefoon teruggebeld door iemand van de backoffice die vertelde dat dit op deze manier kon worden stopgezet, anders zou ze moeten opletten bij de jaarlijkse aangifte en het bedrag met de juiste gegevens in moeten vullen om het terug te krijgen.)

    Het is haar gelukt om het in het lopende jaar te wijzigen en het jaar daarvoor te corrigeren. Of dit nu nog op dezelfde wijze gaat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het nog steeds mogelijk is om dit in het lopende jaar te wijzigen als daar behoefte aan is.

  5. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Dank voor je uitgebreide verhaal!

    Bij mij gaat het om de loonheffingskorting waarvan de belastingdienst automatisch vanuit gaat dat je die laat toepassen.
    Die korting kun je nergens aangeven, heb ik ook al geprobeerd. Dus via een formulier invullen gaf ook een verkeerde uitslag. Nml, van minder te hoeven bijdragen opeens een paar duizend méér bij te dragen.


    In principe geef je zelf via het loonheffingsformulier aan bij welk inkomen je heffingskorting laat toepassen. Dat kun je via een zelfde formulier ook weer wijzigen gedurende het jaar. Heb je collega’s die ditzelfde probleem hebben? Als er een signaal is dat meerderen een bepaald probleem hebben bij de belastingdienst, dan kan dat worden voorgelegd aan de Belastingdienst. Gratis hulp individueel kan via de maatschappelijke dienstverlening in je woonplaats en bij meerdere signalen kunnen zij dit collectief aankaarten of ze kunnen jouw situatie ook op een forum van de belastingdienst plaatsen.
    Het kan wel zijn dat met het hoogste inkomen niet alle heffingskorting kan worden verrekend, dan is het handiger om dit bij het andere inkomen niet toe te passen en via de aangifte achteraf terug te krijgen, anders betaal je achteraf vrijwel altijd bij. Zo heb ik het zelf gedaan toen ik meerdere werkgevers had een aantal jaren gelden, dan had ik per maand wel minder, maar dat kreeg ik terug bij de aangifte.
Terug naar de lijst