Vijver heeft (meer) schaduw nodig)

Vijver heeft (meer) schaduw nodig) 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Geen schaduw lijkt me, zon is beter en vissen.
    Wij hadden in het voorjaar altijd alg en dat was weg zodra de zon sterker werd, ik denk dat het evenwicht in je vijver nog niet goed is
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Oh ph heb ik nooit getest, met een goed evenwicht bedoel ik planten en dieren en watervlooien enzo. Wij hadden altijd wel een kleine waterlelie, kikkerbeet, watergentiaan en waterpest. Het wateroppervlak was dus wel wat bedekt, maar niet doordat de vijver in zijn geheel in de schaduw lag. Watervlooien heb ik gekocht, vissen kregen we van de buren die teveel hadden en kikkers kwamen vanzelf en de vijver zat vol met drol.
    Watermunt is ook een fijne plant maar die moet je wel bijhouden net als lysimachia numeralia.
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Tuwa


    Ik snap je, behalve de laatste zin
    Wat bedoel je met "zon is net aan genoeg"?


    En, aan wat voor stoffen moet ik denken bij "teveel voeding"?
    Kan ik dat manipuleren?


    Ja door te zorgen dat er weinig blad van bomen en struiken in je vijver komt, dat wanneer je je tuin bemest dat niet in de vijver kan komen. Door planten in je vijver te zetten die voedingstoffen nodig hebben dus het opmaken
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Tuwa



    ik heb wel wat 'oever'planten die soms met hun bladeren in de vijver hangen.
    Moet ik me daar druk over maken?

    Heb zojuist een waterlelie en een gele plomp in de vijver gezet, plus wat zuurstofplanten.


    Nee een enkel blad moet niet uitmaken.
    Het gaat meer om bladeren van bomen en struiken, niet van een enkel blad van een oeverplant.
    Met de gele plomp is je vijver snel dicht, of zijn er tegenwoordig kleinere varianten. Iig snel resultaat.

    Heb je ook vissen?
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Maerl ken ik ook niet, eerste jaar wel iets erin gegooid voor goed water en tegen alg. Maar de vissen deden daarna hun werk en heb ik nooit meer iets erin gedaan.
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Wij hadden gewoon padden en kikkers, kinderen gooide er voer in omdat ze dat leuk vonden. Op een gegeven moment eten ze ook de alg etc. Na de winter was het altijd een verrassing hoeveel er weer naar boven kwamen. We hadden gewone goudvissen, maar ook gevlekte en zwarte, vijf gekocht nog een paar van de buren gekregen en het ging eigenlijk vanzelf. Nooit veel extra voor gedaan, wij wisten er ook nagenoeg niets van. En we deden ook maar wat.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef scar
    ik heb echt nog nooit getest. Als het helder is is het goed.

    Het is bij mij nog nooit niet helder geweest


    Ja zo dus en in heb voorjaar was er alg en dan gaat die vanzelf weer weg. Het eerste jaar voerde wij de vissen, daarna deden alleen de kinderen dat, die hoopte dat ze uit de hand gingen eten net als karpers, niet gelukt overigens. Maar het was dus meer omdat der kinderen dat wilden doen niet omdat het nodig was
Terug naar de lijst