Tips kleding naaien...... Mijn jurkje is af en nu ook een rok en broek!

Tips kleding naaien...... Mijn jurkje is af en nu ook een rok en broek! 

Onderwerp van Pi

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi
    Ik heb een beetje uit verveling een naaimachine gekocht. Heb verschillende steken uitgeprobeerd op lapjes en daarna een mondkapje gemaakt volgens een voorbeeld van de Rijksoverheid. Dat ging prima. Maar.......
    Nu wil ik natuurlijk meer. Ik heb een Knip, patroonpapier en stof gekocht. De stof heb ik gewassen en de patronen zijn op maat overgetrokken en uitgeknipt. Ik weet dat ik straks op de stof nog naden en zomen aan moet tekenen en dan houdt het wel zo’n beetje op wat ik weet.
    Heeft iemand nog handige tips of dingen waar ik rekening mee kan houden?
    Plaatje
    25 jul '20 - 17:03:48 / 23 aug '20 - 11:26:26
  2. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Bedankt, heb de linkjes bekeken en handige tips gelezen. Heb geen Facebook, dus daar kan ik niet kijken.
  3. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Ik heb gekozen voor een redelijk eenvoudig jurkje denk ik. Maar misschien vergis ik me hierin wel heel erg. De stof is 100% katoen.
  4. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef Marlies
    Welk patroon heb je? Dan krijg je wat gerichter tips.

    Plaatje
    Plaatje
  5. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef Marlies

    Leuk patroon!

    Als je de mouwen gaat rimpelen, maak dan met een grote steek een stiksel vlak langs de rand van de stof en evenwijdig (op ongeveer 1 cm) nog een stiksel.Op het patroon staat vast vanaf waar de rimpeltjes beginnen. Pak van beide stiksels de bovendraad en trek deze aan tot de mouw genoeg ingerimpeld is. Dan speld je de mouw in het armsgat en stik de mouw vast. Daarna verwijder je de rimpeldraden. Zo krijg je de rimpels mooi zonder dubbelgevouwen plooitjes.

    Overigens vind ik het vaak handiger om de zijnaden van voor/achterpand en de mouw pas dicht te stikken als je de mouw aan de panden gezet hebt. Minder gefriemel.


    Ga hier als ik er aan toe ben nog eens goed naar kijken en proberen te volgen. Nu pas bezig met patroon op stof te krijgen....
  6. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Wanneer je de smaak te pakken krijgt, de patronen van Simplicity vind ik prettig. Daarbij is in het patroon al rekening gehouden met de naad.

    Verder is voor kinderkleding of kleinkinderkleding Ottobre een aanrader, dat valt zo goed en mooi.

    Voor nu succes en veel plezier



    Ik zal eens gaan kijken naar Simplicity als dit jurkje is gelukt.
    Mijn kinderen hebben geen kindermaten meer en hebben nog niet de leeftijd dat ik snel kleinkinderen verwacht, dus Ottobre laat ik nog maar even liggen.
  7. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Dat kraagje lijkt me ook het moeilijkste onderdeel. Heb nu alles uitgeknipt. Morgen naar eens kijken hoe ver ik ga komen.
  8. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Hij is af! 🥳

    Moet natuurlijk nog gewassen en gestreken worden. Maar ik heb hem even aangetrokken om te laten zien hoe het is geworden. (Mijn dochter vond alleen dat ik wat vrolijker moest kijken op de foto’s. 🤣)
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  9. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Vond trouwens de tip met goed afspelden zodat je gewoon over de naalden kon naaien echt super handig! 😊

    Ook de tip van Marlies over het rimpelen heb ik gebruikt voor de mouwen. Snapte de tip pas echt toen ik bij de mouwen was. Had daarvoor geen idee, alles was nieuw voor me.
  10. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Maar wat je volgende project zou kunnen worden? Een blouse of een jasje? Ik zie aan je foto's dat het jurkje je goed af is gegaan!



    Ik heb besloten om hetzelfde patroon nog een keer te gebruiken, maar dan wil ik de mouwen korter maken en er een v-hals van maken. Eens kijken of het gaat lukken om dit zelf aan te passen.

    Daarnaast wil ik gaan oefenen op een rits inzetten en knoopsgaten maken (daar zit een als het goed is handig voetje voor bij). Dat lijkt me namelijk iets waar je wel wat oefening voor nodig hebt.
  11. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Ondertussen ook een rok en broek af zonder patroon.

    Zijn er ondertussen meer mensen gaan naaien?
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  12. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Ik draag niet graag korte rokken of korte broeken. Sowieso altijd over mijn knieën heen.
    Omdat het zonder patroon was had ik geen idee hoe het er uit zou komen zien. Achteraf zou ik hem misschien ook wel wijder hebben gemaakt. Maar het is enorme stretch stof, dus ik kan er goed in bewegen. Heb er afgelopen week in gewerkt. Weet niet of fietsen makkelijk zal gaan, maar ik trek die rok toch niet aan als ik ga fietsen.

    Hoop hier ook inspiratie van anderen te krijgen. Dus ik wacht vol spanning op foto’s.
Terug naar de lijst