Oplossing gang verlichting

Oplossing gang verlichting 

Onderwerp van Dayenne


Dit onderwerp is gesloten.
door Dayenne zelf op 31 oktober 2020 om 14:52:12

Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    De situatie:

    Z-vormige gang (rail bij voordeur, plafonière bij douche/toilet, rail bij slaapkamer gang)
    3 schakelaars (elk voor alle verlichting in de gang)
    3 lichtpunten (2x 3 gu10 spot rail en 1x plafonière)

    Als je het licht aan doet gaan alle lampen branden. Geen stopcontacten in de gang aanwezig.

    Gewenst:
    Meer individuele benadering van de verlichting.

    Iemand een geweldig idee?
    Plaatje
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    lampen op sensoren. Dus alleen als er iemand op die plaats is, gaat het licht aan en na zoveel seconden geen beweging weer uit.
    Grootste uitdaging zal de positionering van de sensoren zijn.

    Ander idee:

    Als je ik je tekening zo zie, zou je met slimme plaatsing van langere verlichting nog maar op 2 plaatsen verlichting nodig hebben, die je dan apart aan/uit kunt doen (afhankelijk van waar de schakelaars zitten).
    Zo'n lange laagspannings groep van lampen tussen voordeur en woonkamer. Zodanig dat de lamp bij slaapkamer 6,2m en badkamer niet meer hoeft.
    Je kan zo'n zelfde string dan voor de andere slaapkamers doen.

    Het eerste zie ik een uitdaging in de sensoren die stroom nodig heben.

    Tweede is een leuk idee, maar dan zou ik ook gewoon de ledlamp uit de plafonnière kunnen halen. Het is eoa hotel schakeling. Maar dan met drie ipv twee schakelaars. Ik zou niet weten hoe ik dat kan veranderen zodat elke lichtknop één lamp bediend. Het zou wel mijn ideaal zijn. Oh en niet onbelangrijk, de stroom voorziening van twee brandmelders komt ook uit de lichtpunt dozen.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Dank je wel!!! Ik ga er over nadenken of ik deze weg in ga slaan of dat ik met smart verlichting bezig ga. Al dan niet in combinatie met een sensor. Misschien nog wel fröbelen met een led strip op sensor in de gang. Dan staat in de nacht niet alles in de gloria als je naar de wc moet.

    Maar goed, zo'n smart lamp (6x gu10) vraagt de hele dag iets stroom ivm wifi. Lijkt me ook niet echt een besparing.

    Genoeg om over na te denken. Ook wel weer een leuk project. Leuke Google home erbij.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef Loeki
    Action, €11,95

    >>LINK<<

    ?preset=mediaSliderImageZoomedHD[/IMG]

    Dat zou een goede optie zijn voor de 'badkamer gang'.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef koen
    gewoon led lampen erin en klaar is kees.

    die gebruiken zo weinig stroom, dat al het andere wat je doet veel duurder is.

    Die zitten er uiteraard in.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Ik zie nu idd dat slimme verlichting meer stroom vraagt dan een oude gloeilamp. 😱 Dat had ik niet aan zien komen.

    Ik sluit daarom dit draadje. Met mijn led lampen er in, ben ik al zuinig. Door dit te veranderen wordt het er niet zuiniger op.

    Iedereen bedankt voor de input.
Terug naar de lijst