Werken op afroep / buiten kantoortijden leeftijdgebonden?

Werken op afroep / buiten kantoortijden leeftijdgebonden? 

Onderwerp van An-drea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef An-drea


    Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.

    Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.

    Pffff...ik vind dat nogal wat. Ik zou voor het gesprek aan te gaan eerst juridisch advies gaan inwinnen bij bv het Juridisch Loket. Ik zou hier ook geen trek in hebben. Stel je zit op een feestje en dan moet je plotseling support gaan geven aan een klant. Als je een wijntje wilt drinken moet je toch wel even opletten, want stel dat je gebeld wordt. Ik vind het niet kunnen. Of gaat de werkgever het zelf doen? Het is zijn bedrijf en als hij daar 24/7 mee bezig wil zijn is dat zijn zaak.
Terug naar de lijst