Budget ... teren : Vraag

Budget ... teren : Vraag 

Onderwerp van Bosbes

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Excel is alleen voor het makkelijk, maar niet noodzakelijk. Als je een papiertje pakt en daar eerst alle inkomsten opschrijft en optelt en daarna alle uitgaven hetzelfde doet. Vervolgens trek je deze van elkaar af en je weet wat je overhoudt voor boodschappen, kleding, uitgaan/luxe goederen en kadootjes. Hou je ruim over dan budgetteer je ook deze uitgaven.

    Vervolgens doe je hetzelfde met de te verwachten inkomsten als er grote wijzigingen zijn. Pakt het negatief uit, dan kijken waar je kunt snijden. Vervolgens werk je naar die situatie toe. Moet je bezuinigen op overige uitgaven (kleding, eten enz) dan is dit het moment om de basis garderobe samen te stellen. Een paar heel goede basics maakt dat je nog maar weinig uit hoeft te geven aan aanvullingen. Stel dat je nu 300 euro uit kunt geven aan boodschappen, maar volgend jaar nog maar 200, dan nu alvast leven naar die 200. Wat je overhoudt sparen.

    Bekijk je vaste uitgaven of ze echt nodig zijn. Abonnementen goed onder de loep nemen.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Gertruud


    Verder ben ik te lui om alle variabele uitgaven/bonnen (boodschappen, reizen, etc) bij te houden.
    Contant betalen geeft me dan niet het inzicht waar het geld heen gaat als ik budget dreig te overschrijden. Dus heb ik een aparte betaalrekening waar ik alle boodschappen etc mee pin. Daar stort ik dan maandelijks een vast bedrag op.
    Die extra betaalrekening kost wel iets, maar zo hou ik zicht op budget en uitgaven.


    Ja zo doe ik het ook. Ga echt niet elke week opschrijven wat ik heb gekocht van boodschappen geld. Voegt niet veel toe.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Mocht je mobiel met afbetaling hebben (dus een abo incl toestel) dan is het handig als deze voor je inkomensdaling afbetaald is. Meestal kun je het afkopen tijdens je abonnement. Je betaalt dan alleen nog je bundel voor bellen ed.

    Onderzoek of er na je inkomensdaling mogelijkheden zijn ikv minimabeleid in jouw regio. Collectieve zorgverzekering, deelname maatschappelijk verkeer.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Bosbes




    Helaas door twee chronische ziektes ben ik in januari al door mijn eigen risico heen (het is wat het is) en betaal de premie maar gewoon per maand.

    In sommige gemeenten hebben ze voor mensen tot 130% van de bijstandsnorm een potje voor chronisch zieken.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Als je keuze vrijheid hebt qua wonen, en je hebt een laag inkomen, loont het wel om bij diverse gemeentes te kijken waar voor jou de beste voorzieningen zijn. Hou er wel rekening mee dat ook gemeenten bezuinigen. In mijn gemeente (Wageningen) is het goed geregeld.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rose_s




    Tegenwoordig vaak een zorgverzekering die je via de gemeente kunt afsluiten, best een duur grapje.

    Tegenwoordig is de grens vaker 110% of 120%

    Ik vind mijn zorgverzekering bij de gemeente erg goed geregeld. 160 euro incl eigen risico voor een garant pakket bij Menzis (zorg 3 tand 2) daar kan geen verzekering tegenop (tenzij je nul zorgkosten hebt). Daarnaast hoeven we geen eigen bijdrage wmo te betalen en krijgen we als chronisch zieke 385 kas. En dat voor iedereen tot 130% van de norm.
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rose_s





    Fijn dat bij jullie nog 130 procent is, dat is het vaak al niet meer.




    Klopt. Is hier wel punt van discussie geloof ik.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Inge65
    Ik zou de post verzekeringen nog even verder uitschrijven om daar ook een goed overzicht in te hebben.
    Dan zie je gelijk wat je nodig hebt, en welke verzekering misschien wel kan vervallen.

    En vervoer ook splitsen:
    Auto
    - onderhoud
    - APK (apk zelf is niet duur, wel als er dingen vervangen moeten worden. In mijn begroting valt dat onder onderhoud)
    - verzekering
    - wegenbelasting
    - benzine

    Overig vervoer? Of doe je alles met de auto?

    Wegenwacht of andere pech hulp?
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Bosbes
    Ik ben alles aan het uitzoeken.
    Heb al 3x overgeschreven want weer iets vergeten.
    Zo fijn dat jullie meedenken!

    Daarom doe ik het digitaal 🙈
Terug naar de lijst