Deviatie prisma berekenen

Deviatie prisma berekenen 

Onderwerp van Marlies

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Vraagje van mijn dochter. Ze heeft moeite met de uitwerking.
    Voor mij is dit totale abracadabra. Hier is vast wel iemand die dit snapt.

    Een gelijkbenig prisma heeft een tophoek van 60 graden. De benen van het prisma zijn 10 cm. De brekingsindex is 1,5.
    Een lichtstraal valt in op het eerste grensvlak, evenwijdig aan de basis en 4 cm boven de basis.

    Bereken de totale deviatie die dit prisma veroorzaakt.

    De formule die gebruikt moet worden is n x sini1 = n' sin i'1

  2. Ik heb haar maar wat filmpjes doorgestuurd waarvan ik denk dat ze bij de formule horen. Eentje is in het chinees, maar de handelingen van degene die uitlegt, zijn wel te volgen.

  3. quote:
    Dit schreef indigo



    je kunt het hier inzichtelijk maken. Sleep het schuifje naar 30 graden (hoek van inval evenwijdig aan basis) en zet vinkjes aan van stralengang en deviatiehoek

    >>LINK<<

    het zit m in de hulplijntjes tekenen, de normaal steeds loodrecht op het grensvlak (zwarte stippellijntjes) en de rode stippellijntjes doortrekken. De hoek die ze met elkaar maken is de deviatiehoek.

    Deze kun je ook voor beide brekingen berekenen met de wet v Snellius (die sinussen). De eerste hoek van inval is 30 graden, en de tweede hoek van inval is 60 min de refractiehoek van de eerste. De deviatiehoek is dan de refractiehoek van de tweede min de hoek van inval van de eerste.

    Dank je wel, ze snapt het!
Terug naar de lijst