Advies gezocht 

Onderwerp van Moi76

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    quote:
    Dit schreef Moi76


    Wat kan ik doen om tot ze door te dringen? Ik wil niet verzaken in mijn eigen werk maar dit is niet meer te doen.


    Het is lastig omdat het een structureel probleem lijkt te zijn. En indirect houd je het zelf in stand door wel te mopperen maar niet te staken. Je zult de organisatie moeten opvoeden.

    Wat je kunt doen, is de volgende keer dat iemand met extra werk aankomt, meteen vragen welke van je huidige taken dan (tijdelijk) vervalt. Geen genoegen nemen met 'we zien wel' of 'kijk maar even hoe ver je komt', maar voet bij stuk houden. Komt er vanuit de ander niks, dan geef je zelf luid en duidelijk aan welke taak je 'dus' voorlopig niet doet. En diegene daaraan herinneren als hij vraagt hoe het daarmee staat.

    Een andere optie is aangeven dat die nieuwe klus prima is, maar dat je hem pas oppakt over (bijvoorbeeld) drie weken. Rustig uitleggen dat je een aantal toezeggingen hebt gedaan ('ik zou voor Pietje uiterlijk vrijdag ...') of deadlines hebt ('dit moet af vóór die bijeenkomst dinsdag') en dat de nieuwe taak daarná aan de beurt is. En die taak ook pas oppakken als de rest klaar is!

    Kortom: verwachtingenmanagement.

    En ook: geniet van je vrije dagen. Geen werk mee naar huis nemen, maar bijtanken.

  2. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    quote:
    Dit schreef Moi76


    Mijn oude ik, denkt steeds nou ik werk dan die dag wel een dag extra om de schade in te halen. Maar daar wil ik nu dus volledig mee stoppen, want ze vinden dat maar heel makkelijk en gewoon geworden.

    Precies. En dat zou niet erg zijn als je gecompenseerd wordt voor die extra uren, maar dat gebeurt niet. En dan is zo'n extra dag werken dus contraproductief: de organisatie voelt de pijn niet, want het kost geen extra geld én het werk blijft niet liggen. Zodra je die neiging hebt, meteen de kop indrukken. Het werkt echt averechts.
  3. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    Ah, de 'kijk maar even' management stijl Smile. Goed dat je constateert dat die niet werkt. Het lijkt erop dat het inderdaad tijd wordt voor een soort stiptheidsactie: je doet jouw werk in de uren die ervoor betaald worden, en de rest komt op de stapel 'ik heb even gekeken en het past niet' terecht 😁
    Als de organisatie niet bereid is om er extra voor te betalen, kunnen die klussen nooit echt belangrijk zijn ... Smile
  4. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    P.s. ik ben net gestopt met 'voor één keertje op je vrije middag een overlegje moet toch kunnen' . Ik had op een bepaald moment drie vrije middagen achter elkaar afspraken staan. De reacties op mijn weigering zijn bijzonder, kan ik je zeggen 😈
Terug naar de lijst