Gedoe met auto, wat is wijsheid?

Gedoe met auto, wat is wijsheid? 

Onderwerp van Fri1974

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974
    Ik denk dat repareren de meest logische optie is, maar wellicht mis ik nog briljante ingevingen.

    Gisteren stond ik wederom bij de garage. Twee weken terug een pakking laten vervangen. Balen, maar ok. Gisteren toch weer olie. Achteraf gezien geen enorme plas,maar toch genoeg om het ongemakkelijk te laten zijn, zo op straat. Korte samenvatting; koppakking, geschatte kosten 700 euro. Ik heb er al 650 aan uit gegeven dit jaar en ik kocht m ooit voor 1250. Ik was er belabberd van.
    Monteur geeft aan dat het wel lekt, maar geen bloedspoed heeft.

    In juli ga ik op vakantie. Met de auto, naar Frankrijk. Ik wil dus niet zo weg. Zonder vakantie had ik de auto minimaal gebruikt. Ik kan lopend naar het werk, met de trein naar school, mijn ouders wonen om de hoek. Ik zou dan de olie regelmatig checken en uitzingen tot einde jaar en dan zou ik zeer waarschijnlijk wel iets budget hebben voor een andere auto in een prijsklasse tot 5000. Maar dat is nu niet aan de orde. Ik heb gekeken wat een huurauto kost voor die tijd, maar met een kleine auto en de kilometers/ brandstof zit ik ook met gemak op 700 euro. Met de trein zelfs op minimaal 1000 euro retour. Vakantie cancelen is geen optie, is,al geboekt en een alternatief in NL is minstens zo duur.

    Daarnaast dilemma 2; einde jaar weet ik of ik een vast contract heb of weg moet. Ik vind het geen fijn idee om in het laatste geval, mijn resereves aan te spreken voor een auto. Stel dat ik niet direct ies anders ga vinden?

    Er zijn dus wat hobbels waardoor het (voor mij) een hoofdbreker is. Ik denk dat laten repareren het meest " voordelig" zal zijn. Hoe zien jullie dat?
  2. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    Edit;
    In de auto zitten op verschillende plekken pakkingen. De pakking die heb laten vervangen zit " bovenop" het motorblok en is minder arbeidsintensief. Deze is nog kurkdroog en dus goed vervangen. De pakking waar het nu om gaat zit onderin, waardoor alles eruit moet. Dat valt niet onder de eerdere reparatie.
  3. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    Allereerst sorry dat ik niet wat sneller kon reageren, dat was geen desinteresse. Er was een hoop gedoe met mijn vader, waar alle aandacht naartoe moest.

    Tja.. voor alles valt wel wat te zeggen, dus super fijn dat er meegedacht wordt. Daar heb ik wel degelijk wat aan.

    * Private lease is voor mij geen optie; te kostbaar en teveel voorwaarden waar ik niet aan kan/wil voldoen. Ik denk dat ik met mijn inkomen ook niet echt in aanmerking kom, al staat er wel bij dat ze dat individueel beoordelen.

    * Huren is dus ook geen optie, althans; zodra een creditcard nodig is, lukt het voor mij niet, want ik heb er geen. Dat komt omdat er een BKR registratie is van een afgeloste restschuld, die pas na xx-aantal jaar weg is en dat is dus dit jaar, in augustus. En prepaid creditcards worden niet geaccepteerd.

    * Niet laten repareren en even aankijken; als het mij afgelopen week niet was opgevallen dat het toch net even wat meer olie was dan anders, had ik niets gedaan. Mijn auto verliest sowieso al wat olie, maar dat was minimaal. Hij laat nu precies hetzelfde zien als hiervoor. Maar goed, nu weet ik dus dat er toch iets aan zit te komen, of misschien wel niet en kan ik zo door tot einde jaar zeg maar. Ik check regelmatig mijn olie en qua benzineverbruik op lange afstanden zie ik geen noemenswaardige afwijkingen. De reis is zo'n 700 km in twee dagen. Eigenlijk is niet repareren niet meer en minder dan uitstellen of helemaal niet doen en op zoek naar wat anders.

    * Snapcar is misschien in dit geval een goed alternatief, daar heb ik even naar gekeken en dat zou nog te doen zijn qua kosten. Ik wil alleen even alle voorwaarden goed doorlezen.

    * Een andere auto zou op zijn vroegst einde jaar zijn. Daarnaast ga ik begin juli al op vakantie, dan moet ik me wel enorm gaan haasten om iets te vinden en ik wil absoluut niet iets aanschaffen omdat het haast heeft.

    * Lenen van vrienden/familie; dat vind ik zelf nogal wat en best eng. Je wilt toch niet dat er iets onderweg gebeurt en dat daar problemen uit voortkomen. Ik zou zelf ook niet snel mijn auto zo lang en ver uitlenen. Hier in de buurt wel trouwens, mijn buren/vrienden hadden eerder wel eens vervoer nodig en dan vond ik dat geen probleem. Maar in dit geval zou ik dat toch een spannende vinden.

    * Niet gaan en annuleren; ik kan tot begin juli annuleren kosteloos (Airbnb), maar goed, dat heeft niet de eerste voorkeur. Ik (we) wil er graag even tussenuit en ik heb dat ook echt even nodig na het laatste heftige halfjaar. Iets zoeken in Nederland voor 10 dagen is eigenlijk nog duurder dan wat ik nu heb geboekt. Ook als ik daar mijn reiskosten bij op tel. Maar goed, ineens is er wel de vraag en onzekerheid of het door kan gaan, omdat de ontwikkelingen rondom mijn vader niet zo heel goed zijn. Het idee dat ik dan zo'n 700 a 800 km verderop zit en alleen terug moet rijden. Het voelt niet fijn nog. Eerst dus afwachten komende periode hoe dat zich houdt en vanuit dat stuk dus ook een beslissing nemen.
  4. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    quote:
    Dit schreef Piep
    Is voor je vakantie het OV geen optie? Heb van verschillende mensen gehoord dat internationaal treinen goed te doen is. En dan ter plaatse een auto huren indien nodig?


    Nou..het OV was ook eerst het plan. Interrail of iets dergelijks. Alles uitgezocht, maar treinen naar en in Frankrijk is enorm duur. Ik heb van de week gekeken op NS international; enkele reis voor 3 personen (1x volwassen en 2x 14 jaar) is minstens 400 euro.

    We gaan naar Le Havre, daar heb ik ook een huisje gehuurd.
Terug naar de lijst