Ik heb toevallig een paar weken geleden vrij lang met de BD aan de telefoon gezeten. Er zijn meerdere criteria waarop beoordeeld wordt of je wel of niet zelfstandig bent. Deze is er een van. Als aan de andere voorwaarden wel wordt voldaan, hoeft die ene opdrachtgever niet perse een probleem te zijn.
In het geval waarover ik belde ging het over een verzorgingshuis als opdrachtgever en rechtspersoon waar de factuur naar toe gaat, maar tevens de vertegenwoordiger/uitvoerder van veel klanten. In dit geval waren er wel degelijk meerdere klanten. Ze adviseerden overigens bij twijfel om een modelovereenkomst op te stellen.
In dit geval bij Kaatje zou ik zelf zeggen dat ze het snel als een verkapt dienstverband beoordelen, want idd 1 opdrachtgever die ook nog eens de werktijden en het tarief bepaalt.
Ik zou het in ieder geval bespreekbaar maken en vragen hoe zij (de opdrachtgever) er in staan, zij lopen namelijk ook een behoorlijk risico.
Ik weet niet in welke branche je zit (denk iets in de gezondheidszorg/ hulpverlening?). Maar ik zou toch proberen om af en toe een dagje een opdracht mee te pakken van een particulier en gelijk een officiële factuur maken, dan zit je gauw aan de 3 opdrachtgevers...
Dit stukje van de KvK pleit weer in jouw voordeel: >>LINK<<
Maar uiteindelijk ben je weer afhankelijk van de beslissing van de ambtenaar bij de Belastingdienst, deze kunnen onderling ook een andere zienswijze hebben in dezelfde case bij de uitvoering van deze wet en een beslissing nemen die voor jou dan gunstig of ongunstig uitvalt..
Vaak staat er ook in modelovereenkomsten dat de ZZP’er niet gehinderd wordt door de opdrachtgever om zelf naar andere opdrachten te zoeken.
Vaak is het ook zo dat als je eenmaal in een branche zit je vaak via via wel aan extra werk komt. Af en toe een netwerkborrel of een branche bijeenkomst bezoeken wil ook wel eens helpen.
Het is wel een mooie kans om je inkomen te vergroten en om te kijken of deze manier van werken als ZZP’er iets is voor uitbreiding of iets voor in de toekomst.
Een kennis van mij is eigenaar van een groot detacheringsbureau in de gezondheidszorg: >>LINK<< zij hebben ook veel ZZP’ers in dienst, zij regelen de facturen, papierwerk, administratie, planning etc. Als ZZP’er krijg je bij hen minstens € 36,00 geloof ik.
Qua boekhouding stelt het weinig voor; geen BTW en 1 keer per week een factuur en evt. km’s bijhouden. Maar misschien is het toch handig om een (klein) boekhoudkantoor (Nibo ) in te huren voor de jaarlijkse aangifte en evt. communicatie naar de Belastingdienst..
Het lijkt er een beetje op alsof ze een salaris incl werkgeverslasten + btw hebben genomen en om hebben gezet naar een uurtarief. Maar waarom niet iemand in dienst voor een tijdelijke periode?
quote:Dit schreef Anke Het lijkt er een beetje op alsof ze een salaris incl werkgeverslasten + btw hebben genomen en om hebben gezet naar een uurtarief. Maar waarom niet iemand in dienst voor een tijdelijke periode?
Precies dat. Het is best opvallend dat ze inclusief btw communiceren, dat is niet normaal in zzp-tarieven.
quote:Dit schreef Anke Het lijkt er een beetje op alsof ze een salaris incl werkgeverslasten + btw hebben genomen en om hebben gezet naar een uurtarief. Maar waarom niet iemand in dienst voor een tijdelijke periode?
Eens.
Áls ik het al ga overwegen, wil ik een modeloveteenkomst laten opstellen en gebruikmaken van de KOR. Zij hoeven dan geen BTW te betalen. Maaaaar.....ik wil dan nog steeds die 1200 euro...Dat zullen ze wel niet doen....
Eigenlijk vooral ter bescherming van "werknemers"/ZZPers. Er werd nogal misbruik gemaakt door grote opdrachtgevers heb ik wel eens gehoord. Daarom is er ook laatst dat minimumtarief toen vastgelegd.>>LINK<<
Eens.
Áls ik het al ga overwegen, wil ik een modeloveteenkomst laten opstellen en gebruikmaken van de KOR. Zij hoeven dan geen BTW te betalen. Maaaaar.....ik wil dan nog steeds die 1200 euro...Dat zullen ze wel niet doen....
De KOR is overigens een gemengd genoegen: >>LINK<<