Mijn middelste, eind groep 6, kan op zich goed rekenen met breuken. Ze blijft echter aangeven dat ze het niet begrijpt. Ik ben er inmiddels achter dat ze daarmee bedoeld dat ze de rekentruukjes kent maar niet snapt waarom het zo werkt. Ik vertaal dat als het concept achter breuken niet begrijpen. Ze wil het echter wel begrijpen ze zegt: andres zit mijn hoofd vol truukjes en moet ik ook onthoudrn welk truukje ik wanneer moet gebruiken. als ik het begrijp hoef ik alleen dat te onthouden.
Nu krijg ik het niet goed uitgelegd. Wie geeft mij tools om het haar te kunnen uitleggen? Engelse uitleg/filmpjes mag ook. Ik kan het niet vinden op kindniveau.
-
21 jun '16 - 19:22:33
-
-
Overigens, als je via filmpjes wil leren, is Khan Academy nog altijd heel erg prettig!
De uitlegfilmpjes zijn Engels met Nederlands ondertiteld (zijn erg leuk en begrijpelijk), de opdrachten zelf in Nederlands. Aanmelden is gratis.
>>LINK<<
Het leuke aan deze methode is dat je energiepunten en andere beloningen verdient met het aantal filmminuten dat je kijkt en opdrachten die je maakt. Het wordt een beetje een spel. -
quote:
Dit schreef indigo
Overigens, als je via filmpjes wil leren, is Khan Academy nog altijd heel erg prettig!
De uitlegfilmpjes zijn Engels met Nederlands ondertiteld (zijn erg leuk en begrijpelijk), de opdrachten zelf in Nederlands. Aanmelden is gratis.
>>LINK<<
Het leuke aan deze methode is dat je energiepunten en andere beloningen verdient met het aantal filmminuten dat je kijkt en opdrachten die je maakt. Het wordt een beetje een spel.
Dit is wat ik zocht! Nu eerst zelf even doorakkeren en dan met dochter aan de slag! -
-
-
Als je dochter dit nu wil begrijpen is een goed teken.
Misschien kun je er over na denken hoe je het rekenen in de dagelijkse praktijk kunt meenemen. In de best scorende landen op dat gebied is het ook veel gebruikelijker om het rekenen mee te nemen in alledaagse bezigheden. In Nederland ligt de focus vooral op taal, minder op rekenen. De breuken komen altijd weer terug, maar thuis vaak niet.
Bijvoorbeeld 8 snoepjes voorleggen waarvan ze 1/4 mag uitkiezen. Of als je een beloningssysteem hebt bijvoorbeeld iets doen met als je 3 dagen van de week iets doet. En dan vervolgens op het blaadje hokjes voor de dagen van de week laten maken (7 dus). Als de eerste krul/sticker dan komt kun je er de 1/7 breuk bij schrijven en zeggen dat ze al een van de 7 dagen al binnen heeft. Dan krijgt ze meer gevoel bij de hele, dat dat van alles kan zijn.
(en dan natuurlijk uitbreiden naar alle wiskundige/rekenonderwerpen)
Bijkomend voordeel is dat je zelf ook je kennis op orde hebt tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gaat ;)