Paspoort aanvragen voor kind < 12 jaar. Dienen beide ouders fysiek aanwezig zijn?

Paspoort aanvragen voor kind < 12 jaar. Dienen beide ouders fysiek aanwezig zijn? 

Onderwerp van SFR

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Met de zoekfunctie kwam ik op onderstaand onderwerp uit 2011.. Op zich sluit dit wel aan op mijn vraag. Alleen, mag er niet meer op reageren wegens 'de ouderdom van het draadje'.Smile

    >>LINK<<

    Dus, even een nieuw draadje.
    Punt is, moeder van dochterlief vraag mij op welke woensdagmiddag ik mee kan, met hun, naar gemeentehuis voor aanvraag paspoort voor dochter (ivm a.s. zomervakantie).
    Moeder heeft het steeds over dat vader (er is gezamenlijk gezag) daarbij aanwezig moet zijn..

    Ik begrijp dat niet echt.. w?l dat ik toestemming moet geven.. Ik veronderstelde eerst dat dit dan zou moeten zijn voor de vingerafdruk?

    Echter, even snel wat opzoeken leert mij dat het dus draait om mijn ID bewijs. D?t moet tijdens de aanvraag fysiek getoond worden ivm mogelijk vervalsen van schriftelijke toestemming.

    Wat mij nu niet duidelijk wordt is.. of de persoon van het betreffende ID bewijs ??k aanwezig mag zijn.. OF dat ik, in goed vertrouwen, mijn ID bewijs meegeef aan moeder tbv de aanvraag.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij het antwoord geven.. ?

    Ter info de tekst van onze rijksoverheid:

    Toestemming ouders bij aanvragen paspoort of identiteitskaart

    Kinderen tot 18 jaar hebben schriftelijke toestemming van beide ouders nodig om een paspoort aan te vragen. Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig voor het aanvragen van een identiteitskaart.
    Omdat een schriftelijke toestemming te vervalsen is, vraagt de uitgevende instantie meestal een geldig identiteitsbewijs van beide ouders mee te nemen. Dan hoeven de ouders niet aanwezig te zijn bij de aanvraag.


    >>LINK<<

    De betreffende gemeente schrijft:

    Kinderen voor wie een reisdocument is aangevraagd moeten altijd aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen van een reisdocument. Ook de kinderen die niet zelfstandig kunnen tekenen.

    Reist u met uw kind naar het buitenland? Dan moet uw kind een geldig reisdocument (een paspoort of een identiteitskaart) hebben.
    Een kind jonger dan 18 jaar heeft schriftelijke toestemming nodig van beide ouders/gezaghouders of de voogd.
    Vraagt u het paspoort aan voor uw kind? Neem uw kind dan mee naar de gemeente.


    EN

    Wat moet ik doen?

    U gaat samen met uw kind naar de gemeente.
    Bij de gemeente vult u een formulier in waarin u toestemming geeft voor een reisdocument voor uw kind.
    Als het reisdocument klaar is, haalt u dit samen met uw kind op.


    Enfin, nu ik dat laatste stukje nog eens lees.. zal de betreffende gemeente dat toestemmingsformulier alleen in fysieke vorm aanbieden en dus slechts ter plaatse in te vullen?

    Alvast dank voor het lezen en/of meedenken.
  2. Tafel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tafel
    Volgens mij wel, maar niet tegelijkertijd. Je kan ook op een ander tijdstip.
    Zo hebben wij het 4 jaar geleden geregeld
    Maar wellicht is het nu anders.
  3. tb
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van tb
    Uit eigen ervaring vorig jaar: Onzin. Niet-aanwezige ouder moet schriftelijk toestemming geven + kopie ID. Ik heb m'n ex niet gezien heb daar in t gemeentehuis Smile
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef tb
    Uit eigen ervaring vorig jaar: Onzin. Niet-aanwezige ouder moet schriftelijk toestemming geven + kopie ID. Ik heb m'n ex niet gezien heb daar in t gemeentehuis Smile


    Ja, het kan nogal verschillen per gemeente, heb ik in dat andere draadje al begrepen..
  5. Fons69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fons69
    Hier ook gewoon een van de ouders ondertekent briefje en de ander kan samen met kind paspoort bestellen en ophalen.
  6. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef tb
    Uit eigen ervaring vorig jaar: Onzin. Niet-aanwezige ouder moet schriftelijk toestemming geven + kopie ID. Ik heb m'n ex niet gezien heb daar in t gemeentehuis Smile


    Uit ervaring sprekende: dit.

    Kind moet er wel bij zijn. Dat wist ik dan weer niet :-)
  7. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef piera


    Uit ervaring sprekende: dit.

    Kind moet er wel bij zijn. Dat wist ik dan weer niet :-)


    Klopt. Toestemmingsformulier kon je bij onze gemeente downloaden van de site. Handtekening erop. En kopie id van de ouder die niet mee is.
  8. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Gewoon een kopie van je paspoort/ID kaart aan je ex geven met een ingevulde toestemmingsverklaring.
    Is die niet op de site van jullie gemeente te vinden, dan is er vast 1 te downloaden van een andere gemeente, die je (als voorbeeld) kunt gebruiken.
    Kan je ex de aanvraag hiermee niet volledig indienen, dan kun jij op ander moment toch gewoon nog een keer persoonlijk langsgaan op gemeentehuis wanneer het jou uitkomt. Vaak is er ook een avondopenstelling.
    Maar als je gelegenheid hebt samen te gaan en je vindt dit ook geen probleem dan dat gewoon doen. Toch?
  9. Nance
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Nance
    Hier ook alleen een toestemmingsformulier en de kinderen mee naar het gemeentehuis.
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Erna
    (..)
    Maar als je gelegenheid hebt samen te gaan en je vindt dit ook geen probleem dan dat gewoon doen. Toch?


    Ik vind het geen probleem, alleen is de gelegenheid een beetje 'probleem'.. in de zin van dat de woensdagmiddag de enige mogelijkheid is..volgens moeder.

    Ik ga maandag even de gemeente bellen, voor de zekerheid.
  11. adnarim
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van adnarim
    Ik ben een paar maanden geleden geweest, met kind en toestemmingsformulier vader. Vader zelf hoefde niet mee.
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef adnarim
    Ik ben een paar maanden geleden geweest, met kind en toestemmingsformulier vader. Vader zelf hoefde niet mee.


    Mooi, dat geeft de burger moed.

    Smile
Terug naar de lijst