Paspoort aanvragen voor kind < 12 jaar. Dienen beide ouders fysiek aanwezig zijn?

Paspoort aanvragen voor kind < 12 jaar. Dienen beide ouders fysiek aanwezig zijn? 

Onderwerp van SFR

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Mijn zoon heeft destijds op 2 verschillende basisscholen gezeten. De eerste deed niets bijzonders aan die laatste dag voor de vakantie.
    De tweede basisschool deed op die laatste vrijdag altijd een vossenjacht met om 11.00 uur als afsluiting op het schoolplein gezamenlijk pannenkoeken eten. De school zelf werd op die dag al niet meer betreden.
    En aan onderling afscheid nemen moet je niet teveel waarde hechten, dat gebeurt doorgaans nauwelijks. Kinderen leven echt in het moment en kijken meestal niet zover vooruit.

    Bovendien was bij beide scholen (het grootste deel van) de klas en alle spullen al schoongemaakt en opgeruimd voor het nieuwe schooljaar en waren ze sowieso op de vrijdagmiddag al vrij van school.
    Men deed op beide scholen niet moeilijk indien ouders kinderen eerder thuis wilden houden tbv vakantie onder het mom dat er niets meer echt gebeurd. Daarentegen deden ze wel moeilijk als je de eerste schoolweek na de vakantie iets later terug wou komen. De eerste schoolweek werd gezien als belangrijk voor het leggen van de basis van het nieuwe schooljaar.

    Ik zou wensen dat je wat soepeler met alles zou omgaan. Vraag desnoods gewoon het weekend voorafgaand aan de vakantie om extra omgang en laat moeder lekker op vrijdag met vakantie gaan, als de school daar ook toestemming voor geeft. Ik neem aan dat jij de tweede helft van de vakantie 3 weken je dochter hebt en dan lekker 3 weken achter elkaar kan vaderen. Dat moet toch voldoende compensatie voor 3 weken "vaderloosheid" zijn.
  2. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    quote:
    Dit schreef Sander76

    Ik denk erover om pas toestemming te geven voor een reisdatum van 8 juli of later...

    Smile

    Ik hoop enorm dat dat gewoon een grapje is.
  3. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    quote:
    Dit schreef Sander76


    Ik doe mijn best. Smile



    Klopt. Het is aan moeder.. alleen ik kom erop doordat dat weekend van 7 juli n?t 'mijn' weekend zou zijn indien de weekenden doortellen zoals wij dat nu doen.. ( wens van moeder, )
    Duss, ik had voorgesteld om dan de laatste 2 dagen (don-vrij) als 'weekend' te nemen.. lijkt mij ook een goed afscheidsmoment voor 3 weken 'vaderloosheid'.. en natuurlijk dochterlief wel naar school te laten gaan..



    Jullie zijn dus nog in onderhandeling wat betreft de zomervakantie lees ik uit jouw berichtje.. Regelen dus! En wil moeders toch dit weekend weg, dan kan 'jouw' weekend toch gewoon aan het einde vd vakantie erbij aangeplakt worden? zie de mogelijkheden Smile
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Erna
    (..). Daarentegen deden ze wel moeilijk als je de eerste schoolweek na de vakantie iets later terug wou komen. De eerste schoolweek werd gezien als belangrijk voor het leggen van de basis van het nieuwe schooljaar.


    Eens, lijkt mij logisch.,

    quote:
    Dit schreef Erna

    Ik zou wensen dat je wat soepeler met alles zou omgaan. Vraag desnoods gewoon het weekend voorafgaand aan de vakantie om extra omgang


    Tja, dat eerste.. ja en nee.. Ik ben soms heel soepel.. heb dit jaar 'mijn' pasen al 'weggegeven aan moeder,.. en gisteren ook soepeltjes een paar uur van 2e pinksterdag terug aan moeder..
    Kijk, het is de uitdrukkelijke wens van moeder dat de weekenden 'doortellen'. Toen dat met de afgelopen pasen verstoorde.. heb ik haar daar nota bene op gewezen.
    Vervolgens ben ik de weekenden tot aan de zomervakantie gaan doortellen.. en kwam dus op dat weekend uit.. Ik begrijp best dat het dan vakantietijd voor moeder is.. en dat dat weekend in overleg vervalt voor mij.. Ik wil alleen wel een afscheidsmoment vlak voor de verre vakantietrip van dochterlief.. dus leek mij de donderdag/vrijdag wel gepast.

    quote:
    Dit schreef Erna

    en laat moeder lekker op vrijdag met vakantie gaan, als de school daar ook toestemming voor geeft. Ik neem aan dat jij de tweede helft van de vakantie 3 weken je dochter hebt en dan lekker 3 weken achter elkaar kan vaderen. Dat moet toch voldoende compensatie voor 3 weken "vaderloosheid" zijn.


    Het gaat mij niet om 'compensatietijd'.. Ik heb liever voortzetting van het vakantieregime dat moeder de afgelopen 2 jaar voorstelde (2 weken, dan wisselen en dan beiden nog een week).
    Verder vind ik het voor dochter wel 'straf' om direct vanuit een schoolweek.. 3 -4 uur op Schiphol te moeten wachten en dan een uur of 11 in een vliegtuig bivakkeren.. Zou niet mijn keuze zijn..
  5. Debora
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Debora
    Nee hoor vader hoeft niet aanwezig te zijn.
    heb een toestemmings formulier meegekregen van de gemeente en die moest hij ondertekenen,
    hij heeft zelf voor de zekerheid een copy van zijn ID meegegeven om verdere problemen te voorkomen.
    Alles is goed verlopen en heb samen met mijn dochter het paspoort opgehaald zij moest wel mee.
    groetjes debora
  6. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Hier ook !
  7. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea
    Het hangt zelfs nog af van de ambtenaar die je treft. Ik had alles goed uitgezocht op de website van de gemeente en conform de regels voorbereid. Dus ik verscheen fysiek met kind, ondertekend toestemmingsformulier en ID van vader aan de balie (wij voeren beiden gewoon het gezag over onze zoon). De ambtenaar vond de handtekening op het toestemmingsformulier echter niet precies genoeg lijken op de handtekening op het ID in het paspoort van mijn exvriend. Gevolg: er kon geen paspoort voor onze zoon aangevraagd worden. Exvriend moest in persoon verschijnen, en de toestemming opnieuw ondertekenen. Wat hij overigens ook onmiddellijk kwam doen dus dat was niet het probleem. En gelukkig was hij ook in de buurt, hij had net zo goed met vakantie kunnen zijn. Maar wat een gedoe.

    Nog een andere tip: draagt je kind een bril? Als dat zo is: laat je officiele foto voor het ID maken ZONDER bril. Ik kon weer terug naar de fotograaf. De foto van mijn zoon met bril werd niet toegestaan omdat er door de glazen een reflectierandje van een millimeter zichtbaar was in het gezicht. Niet toegestaan. Ik had de foto's laten maken bij een fotograaf die wist dat het voor een ID was. Dus hij heeft zonder problemen en uiteraard kostenloos nieuwe foto's gemaakt. Maar je moet wel weer terug, allemaal vertraging.
  8. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    H?, vervelende ervaringen Andrea.

    Dat het een 'persoonlijke kleuring' van de ambtenaar in kwestie kan zijn.. blijkt inderdaad wel uit andere reacties in dit draadje..

    Wat betreft de foto.. zonder bril (indien kind er 1 met draagt) lijkt mij dan weer in strijd met de eis 'een foto van recente datum'..

    Zelf ben ik wel brildragend.. en heb de laatste foto's voor verlenging van mijn rijbewijs gewoon bij de automaat laten maken. Werd geaccepteerd.
  9. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea
    quote:
    Dit schreef SFR
    H?, vervelende ervaringen Andrea.

    Dat het een 'persoonlijke kleuring' van de ambtenaar in kwestie kan zijn.. blijkt inderdaad wel uit andere reacties in dit draadje..

    Wat betreft de foto.. zonder bril (indien kind er 1 met draagt) lijkt mij dan weer in strijd met de eis 'een foto van recente datum'..

    Zelf ben ik wel brildragend.. en heb de laatste foto's voor verlenging van mijn rijbewijs gewoon bij de automaat laten maken. Werd geaccepteerd.



    Vervelend viel erg mee, uiteindelijk heeft mijn zoon gewoon zijn paspoort gekregen (schattig, hij mocht zelf een handtekening invullen, en koos ervoor om zijn voornaam in koeieletters te noteren). Het kostte alleen zoveel extra tijd (en dus weer aanpassingen in je agenda enzo, allemaal erg onhandig). Ik heb idd vragen gesteld over zijn bril, want zonder dat ding ziet hij er toch wel anders uit... Maar een bril zit natuurlijk niet vast aan je hoofd, binnen vijf jaar wissel je wel eens bril, of zeker in het geval van kinderen: is die tijdens de geldigheidstermijn van het paspoort ineens nodig of juist niet meer. Die verandering maakt je paspoort ook niet ongeldig. Tot nu toe is zijn brilloze foto geen probleem geweest aan de grenscontroles, niet in NLD - Schiphol, en ook niet buiten de EU.

    Hadden we een andere ambtenaar getroffen die een foto met bril wel goedgekeurd had, dan had het wellicht weer een probleem aan de grens kunnen zijn. Nu kan hij eenvoudigweg zijn bril even afnemen als de douane dat zou willen. Mijn zoon heeft ook een andere achternaam dan ik, daar wordt op gelet bij kinderen aan de grens. Reis je met je kind alleen, zeker buiten de EU, zorg dan dat je een toestemmingsverklaring (in het Engels) bij je hebt van de vader of moeder (of voogd) die zelf niet meereist (maar dat is weer wat anders).

    Een rijbewijs is geen reisdocument. Een foto met bril zal in dat geval ook minder snel tot misverstanden leiden denk ik.

    Maar dat waren de vette tijden, voorlopig geen geld meer voor verre vakanties. Gewoon lekker met de auto naar de camping in Oostenrijk dit jaar. Zin in, en nog nooit een paspoort hoeven tonen aan de grens ;)))))))). Maar da's offtopic.
    23 jun '16 - 23:59:17 / 24 jun '16 - 08:51:32
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef SFR
    Met de zoekfunctie kwam ik op onderstaand onderwerp uit 2011.. Op zich sluit dit wel aan op mijn vraag. Alleen, mag er niet meer op reageren wegens 'de ouderdom van het draadje'.Smile

    >>LINK<<

    Dus, even een nieuw draadje.


    Zó, 5 jaar later.. zelfde issue../ vraag. Smile

    Mooi dat ik hier nog lid ben.. én met de zoekfunctie duik ik hier toch mooi op mijn eigen historie. Smile



    quote:
    Punt is, moeder van dochterlief vraag mij op welke woensdagmiddag ik mee kan, met hun, naar gemeentehuis voor aanvraag paspoort voor dochter (ivm a.s. zomervakantie).
    Moeder heeft het steeds over dat vader (er is gezamenlijk gezag) daarbij aanwezig moet zijn..

    Ik begrijp dat niet echt.. wel dat ik toestemming moet geven.. Ik veronderstelde eerst dat dit dan zou moeten zijn voor de vingerafdruk?

    Echter, even snel wat opzoeken leert mij dat het dus draait om mijn ID bewijs. Dat moet tijdens de aanvraag fysiek getoond worden ivm mogelijk vervalsen van schriftelijke toestemming.

    Wat mij nu niet duidelijk wordt is.. of de persoon van het betreffende ID bewijs ook aanwezig mag zijn.. OF dat ik, in goed vertrouwen, mijn ID bewijs meegeef aan moeder tbv de aanvraag.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij het antwoord geven.. ?



    Door het teruglezen van dit draadje weet ik nu wel hoe wij (ik) het 5 jaar geleden gedaan hebben. Smile


    In ieder geval is de tekst op de rijksoverheid pagina al wel iets aangepast.

    quote:
    Ter info de tekst van onze rijksoverheid:

    Toestemming ouders bij aanvragen paspoort of identiteitskaart

    Kinderen tot 18 jaar hebben schriftelijke toestemming van beide ouders nodig om een paspoort aan te vragen. Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig voor het aanvragen van een identiteitskaart.
    [B]Omdat een schriftelijke toestemming te vervalsen is, vraagt de uitgevende instantie meestal een geldig identiteitsbewijs van beide ouders mee te nemen.
    Dan hoeven de ouders niet aanwezig te zijn bij de aanvraag.

    >>LINK<<


    Is nu geworden:

    quote:
    U kunt zelf meegaan naar het gemeentehuis. Neem in dat geval uw identiteitsbewijs mee. U kunt ook schriftelijk toestemming geven. Dit doet u door een toestemmingsverklaring te ondertekenen. En een kopie van uw identiteitsbewijs toe te voegen. Informeer bij uw gemeente naar de toestemmingsverklaring, zodat u alle benodigde documenten naar de aanvraag meeneemt.


    >>LINK<<

    Het draait dus nu (weer) bij ons om wel of niet kopie ID van de gezagsdrager die niet aanwezig kan zijn bij de aanvraag paspoort kind.

    Goed, ik vind het zelf ook wel vreemd dat de betreffende ouder, die fysiek meegaat met kind voor aanvraag paspoort, wél een ID bewijs (dus geen kopie) mee moet nemen maar dat de andere ouder die schriftelijke toestemming geeft, het met een kopie ID af zou kunnen. Dat is toch ongelijk eigenlijk.

    Als ik dan in de betreffende wetgeving duik.. dan valt mij op dat er an sich niet over fysiek dan wel kopie bewijzen gesproken wordt. Er word alleen in algemeenheden gesproken over "met de nodige zekerheid kan worden afgeleid dat'.

    quote:
    (..) Indien degene die een verklaring van toestemming moet afgeven niet in persoon verschijnt, kan de aanvraag slechts in behandeling worden genomen indien uit de overgelegde schriftelijke verklaring van toestemming en eventuele andere overgelegde stukken met de nodige zekerheid kan worden afgeleid dat de verklaring van toestemming van de betreffende persoon afkomstig is (..).


    >>LINK<<


    Ik zie nu eigenlijk niet het (vervalsingsgevaar) van een kopie van mijn ID of het fysiek aanwezig zijn van mijn ID bij de aanvraag (waarvan vermoedelijk ook een digitale scan ter opslag word gemaakt).
    Beiden zullen dezelfde informatie over mij tonen..

    Enfin, ik ben door het lezen van dit draadje wel weer iets wijzer: namelijk dat moeders datzelfde formulier ook moet ondertekenen, ondanks dat zij samen met dochter de aanvraag in fysieke vorm gaat doen..
  11. Bericht van Piep is op 17-04-2021 om 17:46:08 uur verwijderd door Piep.

    Reden: Never mind

     
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    ^^^ wat jij wilt.

    Wat is de reden dat je zowat de hele tekst weer quote?
Terug naar de lijst