Waarschuwing valse emails,,,

Waarschuwing valse emails,,, 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef leeuwin70
    WAARSCHUWING: er gaat een valse brief van de Belastingdienst rond en ZO herken je hem.


    >>LINK<<


    Ik betaal sowieso nooit iets aan de Belastingdienst terug, zonder dat ik zelf heb gecontroleerd of het klopt.
  2. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef Dion


    Ik betaal sowieso nooit iets aan de Belastingdienst terug, zonder dat ik zelf heb gecontroleerd of het klopt.



    Uiteraard maar goed we weten allemaal dat dat jammer genoeg niet altijd gebeurt meestal ouderen en onwetendheid,,
  3. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Op wat voor een sites komen jullie dan dat je zulke mails krijgtSmile

    Aangezien dit geen fake mail betrof heeft het dus niets met sitebezoek te maken.
  4. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef leeuwin70



    Uiteraard maar goed we weten allemaal dat dat jammer genoeg niet altijd gebeurt meestal ouderen en onwetendheid,,

    Ik snap dat nooit zo goed maar dat zal wel aan mij liggen.

    Ik ben altijd nogal wantrouwend naar allerlei mails dus check dubbek check enzo.
  5. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef Cato
    Ik heb nu al een paar keer een mail van Facebook ontvangen dat iemand mijn wachtwoord heeft proberen te wijzigen.

    Het is geen spam of fake, want toen ik hem zelf maar heb aangepast kreeg ik exact dezelfde mail van dezelfde afzender, maar het voelt niet helemaal lekker.

    In theorie kan het nog steeds een fake-mail zijn, want de afzender is eenvoudig te vervalsen. Maar met dit soort mails is de kans inderdaad groot dat iemand probeert in te breken op je account.

    Je wachtwoord veranderen is sowieso wel een goed idee. Je kan dan trouwens beter een lang wachtwoord nemen dan een wachtwoord met een hoop rare tekens. Met lang bedoel ik minimaal 12 tekens. Hoe langer het wachtwoord, hoe moeilijker het is om het te kraken, zelfs wanneer je geen vreemde tekens gebruikt. Korte wachtwoorden met veel rare tekens lijken vaak sterk, maar zijn voor mensen moeilijk te onthouden en voor computers makkelijk te kraken. Smile En, ook belangrijk, gebruik voor elke site een ander wachtwoord.

    Om nog even terug te komen op de wachtwoordlengte: Stel dat je een wachtwoord van 8 tekens hebt waarin je een combinatie gebruikt van kleine letters, hoofdletters, cijfers en alle rare tekens die je op je toetsenbord kan intikken. Dan heb je 26 + 26 + 10 + 32 = 94 tekens die je voor je wachtwoord kunt gebruiken. Dat geeft ruim 6 biljard mogelijke wachtwoorden. Best veel. Een wachtwoord van 12 tekens, waarin je alleen maar kleine letters gebruikt, heeft echter al meer dan 95 biljard mogelijke combinaties. Dat is dus bijna 16 keer zoveel als dat korte, 'moeilijke' wachtwoord.
  6. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef Rose_s

    Op wat voor een sites komen jullie dan dat je zulke mails krijgtSmile

    Ik zal maar eens de fout begaan hier een serieus antwoord op te geven. Smile

    Uiteraard helpt het als je je email-adres niet op elke willekeurige website achterlaat, maar ook als je alleen maar respectabele websites (>>LINK<< bijvoorbeeld) bezoekt kun je nog het bokje zijn.

    Zo kun je een eigen website/homepage/blog hebben waarop je email-adres te lezen is. Vrijwel elke site wordt zo nu en dan bezocht door een of ander botje dat zoekt naar email-adressen.

    Wanneer je een eigen domeinnaam hebt, is de kans aanwezig (afhankelijk van waar je je domein hebt geregistreerd) dat je gegevens (en dus ook je email-adres) zijn opgenomen in de door iedereen opvraagbare contactgegevens voor dat domein. Ook als je een registratie hebt bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel is je email-adres niet veilig, want die ratten verkopen je gegevens aan iedereen die ervoor wil betalen.

    Dan heb je nog de spambots die met hagel schieten. Die pakken een domein en een namen/woordenlijst en genereren op die manier eenvoudig duizenden adressen die ze proberen, in de hoop dat er een geldig adres tussen zit.

    De ergste categorie vind ik nog de mensen/organisaties die een massa-email (mailing list, kettingbrief, wat dan ook) versturen waarbij ze alle adressen in de CC zetten in plaats van in de BCC (soms per ongeluk, soms uit onwetendheid, soms uit laksheid). Als een van die adressen toevallig het adres is van iemand die adressen voor spamlijsten verzamelt, krijgt hij eenvoudig een aantal adressen (soms wel honderden) in zijn schoot geworpen.

    Ook kunnen respectabele websites worden gehackt, waarna de email-adressen van de geregistreerde gebruikers worden doorverkocht aan spammers.

    Ongetwijfeld ben ik nog wat mogelijkheden vergeten. Zelf heb ik de neiging om overal een ander email-adres te gebruiken, waardoor ik vaak eenvoudig kan nagaan hoe een spammer aan het gebruikte adres kan zijn gekomen. Zelfs het email-adres dat ik een paar jaar geleden op OA gebruikte is niet veilig gebleken. In oktober 2014 heeft Bart een email rondgestuurd waarin hij meldde dat OA mogelijk een van de 420000 websites (waarvan 5600 Nederlandse) was die onder vuur was genomen door een Russisch hackerscollectief. Sinds begin 2014 hebben die op grote schaal met botnets allerlei sites geprobeerd binnen te dringen. En of het toeval is of niet, sinds begin 2014 komt er spam binnen op mijn exclusieve OA-adres. (O ja, voor analytische/statistische doeleinden bewaar ik sinds 2006 alle door mij ontvangen spam. Smile)
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Cato

    Aangezien dit geen fake mail betrof heeft het dus niets met sitebezoek te maken.


    Maar ergens moet je mailadres bekend zijn
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef WilM

    Ik zal maar eens de fout begaan hier een serieus antwoord op te geven. Smile

    Uiteraard helpt het als je je email-adres niet op elke willekeurige website achterlaat, maar ook als je alleen maar respectabele websites (>>LINK<< bijvoorbeeld) bezoekt kun je nog het bokje zijn.

    Zo kun je een eigen website/homepage/blog hebben waarop je email-adres te lezen is. Vrijwel elke site wordt zo nu en dan bezocht door een of ander botje dat zoekt naar email-adressen.

    Wanneer je een eigen domeinnaam hebt, is de kans aanwezig (afhankelijk van waar je je domein hebt geregistreerd) dat je gegevens (en dus ook je email-adres) zijn opgenomen in de door iedereen opvraagbare contactgegevens voor dat domein. Ook als je een registratie hebt bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel is je email-adres niet veilig, want die ratten verkopen je gegevens aan iedereen die ervoor wil betalen.

    Dan heb je nog de spambots die met hagel schieten. Die pakken een domein en een namen/woordenlijst en genereren op die manier eenvoudig duizenden adressen die ze proberen, in de hoop dat er een geldig adres tussen zit.

    De ergste categorie vind ik nog de mensen/organisaties die een massa-email (mailing list, kettingbrief, wat dan ook) versturen waarbij ze alle adressen in de CC zetten in plaats van in de BCC (soms per ongeluk, soms uit onwetendheid, soms uit laksheid). Als een van die adressen toevallig het adres is van iemand die adressen voor spamlijsten verzamelt, krijgt hij eenvoudig een aantal adressen (soms wel honderden) in zijn schoot geworpen.

    Ook kunnen respectabele websites worden gehackt, waarna de email-adressen van de geregistreerde gebruikers worden doorverkocht aan spammers.

    Ongetwijfeld ben ik nog wat mogelijkheden vergeten. Zelf heb ik de neiging om overal een ander email-adres te gebruiken, waardoor ik vaak eenvoudig kan nagaan hoe een spammer aan het gebruikte adres kan zijn gekomen. Zelfs het email-adres dat ik een paar jaar geleden op OA gebruikte is niet veilig gebleken. In oktober 2014 heeft Bart een email rondgestuurd waarin hij meldde dat OA mogelijk een van de 420000 websites (waarvan 5600 Nederlandse) was die onder vuur was genomen door een Russisch hackerscollectief. Sinds begin 2014 hebben die op grote schaal met botnets allerlei sites geprobeerd binnen te dringen. En of het toeval is of niet, sinds begin 2014 komt er spam binnen op mijn exclusieve OA-adres. (O ja, voor analytische/statistische doeleinden bewaar ik sinds 2006 alle door mij ontvangen spam. Smile)


    Ik was een beetje aan het plagen. Ik kom wel op.foute sites, torrent sites etc dus de kans dat ik iets fouts binnenkrijg is aanwezig. Maar krijg zo weinig troep binnen.
    Ik bedacht me net wel dat ik afgelopen jaar ??n foute mail kreeg, ongetwijfeld via een kettingbrief zoals jij hierboven beschrijft. In het Nederlands of ik geld wil overmaken voor Marietje, afzender klaartje. Ik ken beide dames niet, dus dan gooi ik hem in de spam.

    Aan de hand van de hack van Oa heb ik korte tijd een minivirusje gehad, iemand attendeerde mij daarop en ik heb de pc gescand en alles was weer okay.


    Ik gebruik maar een mailadres en als ik echt een mailadres nodig heb om ergens op te komen verzin ik een mailadres. Dit werkt uiteraard weer niet als er een bevestigingsmail wordt teruggestuurd.

    Evengoed bedankt voor je uitleg, er zat een optie bij die ik niet wist :)
  9. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Maar ergens moet je mailadres bekend zijn

    Nogal logisch. Aangezien ik mijn mailadres al zo'n pak 'm beet... 13 jaar heb is het uiteraard op heel veel plaatsen bekend.
    Op vage torrents sites kom ik al lang niet meer en daar laat ik sowieso geen mailadres achter.

    Het kan ergens via een hack zijn bemachtigd, per toeval door een tikfout, verkocht door een toch niet zo betrouwbaar bedrijf of iemand die mij persoonlijk kent en er iets mee wil (al vind ik die wat lastiger te geloven).

    Het zal allemaal wel loslopen. Maar irritant is het wel.
  10. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef WilM

    In theorie kan het nog steeds een fake-mail zijn, want de afzender is eenvoudig te vervalsen. Maar met dit soort mails is de kans inderdaad groot dat iemand probeert in te breken op je account.

    <>

    Om nog even terug te komen op de wachtwoordlengte: Stel dat je een wachtwoord van 8 tekens hebt waarin je een combinatie gebruikt van kleine letters, hoofdletters, cijfers en alle rare tekens die je op je toetsenbord kan intikken. Dan heb je 26 + 26 + 10 + 32 = 94 tekens die je voor je wachtwoord kunt gebruiken. Dat geeft ruim 6 biljard mogelijke wachtwoorden. Best veel. Een wachtwoord van 12 tekens, waarin je alleen maar kleine letters gebruikt, heeft echter al meer dan 95 biljard mogelijke combinaties. Dat is dus bijna 16 keer zoveel als dat korte, 'moeilijke' wachtwoord.

    Ja het zou inderdaad alsnog fake kunnen zijn. Maar goed. Voor de zekerheid maar aangepast.

    Mijn wachtwoord is 16 karakters lang met kleine en grote letters cijfers en tekens. Gaat vast goed komen ....
  11. Bericht van Cato is op 02-02-2017 om 17:14:27 uur verwijderd door Cato.

    Reden: Dubbel

     
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Cato


    Op vage torrents sites kom ik al lang niet meer en daar laat ik sowieso geen mailadres achter.


    Het zal allemaal wel loslopen. Maar irritant is het wel.


    Ik laat ook geen mailadres op torrent achter, alleen soms download je daar iets extra me, zonder dat je het doorhebt.

    Het is zeker irritant.

    Zou het ook mogelijk zijn om alles in je spambox automatisch tien mails terug te laten sturen.
    Gewoon ff terug spammen
Terug naar de lijst