Asperges

Asperges 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Zet hier je heerlijke recept neer voor de witte of groene asperges..




    Gegrilde witte asperges met saffraansaus


    Voorbereiden
    Laat de saffraandraadjes circa 10 minuten weken in de wijn. Verhit de boter en 1 theelepel olie en fruit de sjalot glazig op een lage stand. Voeg de knoflook toe en fruit kort mee. Bestrooi met de bloem en roer kort erdoor. Giet de saffraanwijn er al roerend bij en laat circa 5 minuten zachtjes koken. Klop de room erdoor en breng de saus op smaak met zout en peper.

    Bereiden
    Snijd de onderste stukjes van de geschilde asperges af en snijd de asperges in de lengte door.
    Verhit een grillpan en bestrijk de pan licht met een kwastje olie. Leg de halve asperges met het snijvlak naar beneden naast elkaar in de grillpan en gril ze in een paar minuten bruin.
    Keer om en gril nog een paar minuten. Neem ze uit de pan en houd warm op een schaal in een warme oven. Gril zo alle asperges.
    Rooster de amandelen in een droge, hete koekenpan goudbruin.
    Verwarm intussen de saus langzaam en maak deze af door klontjes ijskoude boter erdoor te kloppen. Laat de saus niet meer koken.
    Giet de saus over de gegrilde asperges en bestrooi met de amandelen. Lekker bij vis en gebakken aardappels.
    Plaatje
  2. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    klinkt lekker, ik hou erg van saffraan
  3. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Vast erg lekker. Heb je nog ergens de hoeveelheden staan? Hoeveel wijn? Hoeveel room?
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    Wat een leuk draadje Leeuwin70! Ik heb deze week mijn eerste portie asperges van mijn aspergebed geoogst. Traditioneel zijn de eerste asperges bij mij altijd redelijk naturel met veel boter, geprakt eitje met eventueel kruiden. Gewoon de pure smaak van asperges, heerlijk! Ik hoop er dit seizoen weer genoeg te kunnen oogsten en dan komen de andere receptjes ook wel! Jouw receptje wil ik ook gaan proberen, klinkt lekker!
  5. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Heb jij eigen asperges? Wat gaaf!! Ik ben dol op asperges.
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    quote:
    Dit schreef Inge65
    Heb jij eigen asperges? Wat gaaf!! Ik ben dol op asperges.


    Dit is het derde jaar dus nu mag ik serieus gaan steken. Vorig jaar ook groene asperges geplant die ik ook dit jaar hoop te gaan oogsten. Ik doe het echt voor de hobby hoor, heerlijk ontspannen plantjes en bloemetjes maken. Geeft mij een boel rust in mijn hoofd. En bijgevolg heel veel lekkere en gezonde oogst. Maar het zijn wel intensieve maanden nu....
  7. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Dit is het derde jaar dus nu mag ik serieus gaan steken. Vorig jaar ook groene asperges geplant die ik ook dit jaar hoop te gaan oogsten. Ik doe het echt voor de hobby hoor, heerlijk ontspannen plantjes en bloemetjes maken. Geeft mij een boel rust in mijn hoofd. En bijgevolg heel veel lekkere en gezonde oogst. Maar het zijn wel intensieve maanden nu....

    Zal vast heel veel werk zijn. Maar ze smaken dan ook extra lekker!
  8. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974
    Wat een goed plan. Ik laat me graag inspireren.
  9. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef Inge65
    Vast erg lekker. Heb je nog ergens de hoeveelheden staan? Hoeveel wijn? Hoeveel room?



    Ik had de link niet bijgevoegd zie ik,,Smile




    1 envelopje saffraan
    100 milliliter droge witte wijn
    1 theelepel boter
    2 theelepels olijfolie
    1 sjalot (fijngesnipperd)
    1 teentje knoflook (fijngehakt)
    1 theelepel bloem
    100 milliliter room
    500 gram witte asperges (geschild)
    20 gram amandelschaafsel
    50 gram boter (in blokjes, ijskoud)


    >>LINK<<
  10. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    Heb je dit al gemaakt?
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    Helaas had ik geen saffraan. ... je receptje moet wachten voor een volgende keer. Staat nu op mijn boodschappenlijstje!

    Daarom nog maar eens een standaardmaaltje. Asperges met gegrilde ham, ei, sla en geroosterde tomaatjes.
    Plaatje
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    Vandaag de laatste asperges gegeten. Beetje koelkastleegmaken verhaal. Asperges met gefrituurde risottoballetjes. Helaas dit jaar niet echt heel bijzondere dingen met de asperges zelf gedaan. Desalniettemin was deze combinatie als restjes-eten bijzonder goed gelukt!
    Plaatje
Terug naar de lijst