Woningruil - do's en don'ts

Woningruil - do's en don'ts 

Onderwerp van Dayenne

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Wie heeft ervaring met woningruil en heb je goede tips voor mij?

    Ondanks dat ik voldoende woonduur en inschrijfduur heb, lijkt het er op dat een woning zoals ik deze wil, lastig gaat worden. Ik heb daarom een woningruil advertentie geplaatst. Daar wordt flink op gereageerd. Ook en vooral met woningen waar ik geen interesse in heb. Mensen bieden zelfs geld toe voor mijn woning!

    Op zich handig om te weten dat mijn huis zo geliefd is.
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Waarom (wil je) weg?
    Het klinkt als een prachtig, ideaal huis.
    Met vloerverwarming, toch?Smile
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Heb je toestemming van woningcorporatie? Dat is het belangrijkste. Geldt ook voor andere partij.

    Jouw woning is vrij duur als ik me niet vergis. Menigeen die nu wellicht op jouw advertentie reageert, komt op basis van passend toewijzen wellicht helemaal niet in aanmerking.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef Singa
    Waarom (wil je) weg?
    Het klinkt als een prachtig, ideaal huis.
    Met vloerverwarming, toch?Smile

    Het is een prachtig huis. Prachtige locatie. Maar onbetaalbaar voor mij in 2020 als zoon 18 wordt. Ik betaal 120 euro meer dan wat passend is voor mij. Dus zoek ik een appartement met een passende huurprijs (en dan nog moet zoon bijdragen).

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Heb je toestemming van woningcorporatie? Dat is het belangrijkste. Geldt ook voor andere partij.

    Jouw woning is vrij duur als ik me niet vergis. Menigeen die nu wellicht op jouw advertentie reageert, komt op basis van passend toewijzen wellicht helemaal niet in aanmerking.

    Begrijp ik het goed dat ik eerst toestemming moet hebben en dan pas mijn huis aanbieden? Ik dacht dat ik eerst een ruil kandidaat moet hebben en dat we dan samen een verzoek indienen?

    In mijn advertentie heb ik aangegeven dat de woning mogelijk vrije sector gaat worden. Ik heb nog wel nagevraagd bij de wbv. Mijn woning was sociaal en moeten ze ook weer sociaal aanbieden. Dit zal dan op de nieuwe max grens zijn (720). Zal ik even aanpassen. Er hebben inderdaad mensen gereageerd die helemaal niet in aanmerking komen.
  5. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Ah, ok. Jammer zeg. En dan moet er natuurlijk wel echt iets goeds voorbij komen..
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef Singa
    Ah, ok. Jammer zeg. En dan moet er natuurlijk wel echt iets goeds voorbij komen..

    Ja idd Smile daarom ook op tijd begonnen.
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Het is een prachtig huis. Prachtige locatie. Maar onbetaalbaar voor mij in 2020 als zoon 18 wordt. Ik betaal 120 euro meer dan wat passend is voor mij. Dus zoek ik een appartement met een passende huurprijs (en dan nog moet zoon bijdragen).


    Begrijp ik het goed dat ik eerst toestemming moet hebben en dan pas mijn huis aanbieden? Ik dacht dat ik eerst een ruil kandidaat moet hebben en dat we dan samen een verzoek indienen?

    In mijn advertentie heb ik aangegeven dat de woning mogelijk vrije sector gaat worden. Ik heb nog wel nagevraagd bij de wbv. Mijn woning was sociaal en moeten ze ook weer sociaal aanbieden. Dit zal dan op de nieuwe max grens zijn (720). Zal ik even aanpassen. Er hebben inderdaad mensen gereageerd die helemaal niet in aanmerking komen.


    Hier moet je eerst toestemming vragen. Als er vervolgens een 'match' is, wordt ook de betreffende kandidaat nog beoordeeld. En voor jou ook wel zo fijn om te weten dat de ander ook toestemming heeft voordat je wordt blij gemaakt met dode mus...
  8. saskiamaria
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saskiamaria
    Ik heb goede ervaringen met woningruil en ik vind het verstandig dat je er de tijd voor neemt.
    Inderdaad informeren bij de verhuurder wat de woning straks, bij ruil, gaat kosten.
    Goed doorvragen waarom iemand wil ruilen, soms zitten er addertjes onder het gras.
    Alleen het ruiltraject in gaan met mensen die je vertrouwt. Al lijkt de ruil soms ideaal, als je geen goed gevoel hebt bij de persoon, niet doen. Mijn ervaring is dat het dan later in het traject alsnog fout loopt. En dan besef je dat je al die tijd al een voorgevoel had dat er iets niet klopte.

    Ik ben destijds driekwart jaar bezig geweest eer ik een goede match had. Het ruilen zelf ging toen best snel, drie maanden later wisselden we van woning.

    Wees ook beducht op enge mensen, ik liet in al mijn onschuld een jongeman binnen die ik bijna de deur niet meer uit kreeg, een echte griezel. Daarna heb ik er altijd voor gezorgd dat ik tijdens een huisbezoek niet alleen thuis was.

    Probeer, als je merkt dat jouw woning erg gewild is, altijd eerst bij de ander te gaan kijken. Anders zijn er steeds mensen die graag met jou willen ruilen, en jij moet ze dan teleurstellen nadat je hun huis hebt gezien. Zij hebben zich dan al verheugd op jouw woning en sommige mensen worden dan onaardig of proberen druk uit te oefenen.
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Heel bruikbare tips, dank je wel!!
  10. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Mijn wbv zegt dit over toestemming woningruil.

    Als jij en je ruilpartner besluiten definitief met elkaar te willen ruilen van woning, dan vragen jullie daarvoor allebei toestemming bij je verhuurder.



    Maar ik vind het ook logisch om dit op voorhand aan te vragen.
  11. saskiamaria
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saskiamaria
    Pas als je weet met wie je wil ruilen, kan de verhuurder daar iets mee.
    Volgens mij mag je gewoon ruilen, tenzij er bijzondere afspraken zijn gemaakt met de verhuurder.
    Of zou dat veranderd zijn? Je hebt, dacht ik, het recht om te ruilen.
    Wel goed om te weten of de hoogte van de huur aangepast wordt bij ruil.
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    De verhuurder kan het tegen houden als de voor- en eindinspectie niet goed zijn, of de nieuwe huurder niet passend is voor de woning. Zo staat het in de brochure die mijn wbv heeft hierover.
Terug naar de lijst