Voorjaars schoonmaak/ opruiming: 10 tips om te ontspullen!

Voorjaars schoonmaak/ opruiming: 10 tips om te ontspullen! 

Onderwerp van La-Loba

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. La-Loba
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van La-Loba
    Kreeg net een leuk artikel binnen van de Triodosbank!
    Ben geswitcht van bank omdat ik wil het mijn geld in duurzaamheid word belegd i.p.v. in wapens en andere zaken.
    Maar goed ,draadje gaat niet over bankzaken al zou dat ook een interessant onderwerp zijn...

    Vorige week mijn schuur opgeruimd, binnen een uur zat de zwarte kliko bomvol, Grof Vuil gebeld, doos voor Kringloop staat klaar en dingen weg gegeven waar anderen blij mee zijn,
    word blijer van meer ruimte dan van bewaren ( voor als ik het mss ooit nog eens kan gebruiken).
    Als ik naar de winkel ga koop al langere tijd ik alleen wat ik op mijn boodschappen lijstje heb gezet, dat scheelt ook al , geen impuls aankopen meer!
    Het is voorjaar dacht deel deze tips voor wie er door ge?nspireerd raakt!
    Veel plezier!

    Ontspullen: 10 tips voor minder spullen en (dus) meer duurzaamheid
    Want spullen hebben de grootste ?verborgen impact? op het milieu
    H?, lente! Het ?chte begin van het nieuwe jaar. En dus: ramen open, frisse lucht, weg met de troep. Al die spullen belasten je huis en hoofd. Bovendien heb je met jouw spullen de grootste ?verborgen impact? op het milieu. Daarom: tien tips om te ontspullen. Van voorkomen tot spark joy.


    Duurzaam gedrag:

    27 maart 2019
    Ontdek meer verhalen
    Een tikkie ouderwets misschien, die grote voorjaarsschoonmaak, maar het is w?l een mooie gelegenheid om eens kritisch naar al je spullen te kijken.
    Steeds meer mensen zouden best met minder willen leven. Opruimgoeroe Marie Kondo heeft niet voor niets zoveel succes: een opgeruimd huis, minder rommel, meer aandacht voor wat ?cht belangrijk is ? dat wil iedereen wel.

    De Impact top-10 van Babette Porcelijn

    Bovendien heeft het kopen van nieuwe spullen, zoals meubels, papier en speelgoed veruit de grootste impact op het milieu, berekende Babette Porcelijn, auteur van het boek De verborgen impact. Ontspullen, hoe pak je dat aan?
    1. Voorkomen is beter dan genezen
    Het beste is natuurlijk om de noodzaak tot ontspullen v??r te zijn. Wie weinig koopt hoeft ook minder weg te gooien. Zo simpel is het.
    Verminder je impulsaankopen door met jezelf af te spreken er eerst nog een nachtje (of weekje, of maandje) over na te denken. Grote kans dat je die chocoladefondueset eigenlijk helemaal niet per se wil hebben.
    Vraag jezelf in elk geval voor elke aankoop af: heb ik dit ?cht nodig? Het zal je verbazen hoe vaak het antwoord ?nee? is.
    2. Koop beter
    Als je dan t?ch iets nieuws wil kopen, doe het dan bewust. Geen goedkope rommel waarmee je eigenlijk niet echt blij bent, maar degelijke spullen die lang mooi blijven en met oog voor mens en milieu gemaakt zijn.
    Liever ??n keer wat meer besteden aan een duurzaam spijkerjack dat jaren mee gaat, dan tien keer een goedkoop shirtje scoren dat je na twee keer dragen weggooit omdat het al verwassen is.
    Waar jij je euro uitgeeft
    maakt veel uit
    Met geld kun je de wereld veranderen. Door te sparen, te beleggen, ondernemen of te geven. Maar vooral ook door te consumeren. Want dat doen we allemaal. Iedere dag weer. Met die dagelijkse keuzes kunnen wij ?cht verschil maken. Voor een groene, eerlijke en menselijke economie.
    > Bekijk waar je duurzame producten kunt kopen bij jou in de buurt
    3. Ga voor de ervaring
    Uit onderzoek blijkt dat je niet gelukkiger wordt van het kopen van veel spullen. Je kunt je geld beter besteden aan een ervaring. Naar een mooi concert gaan, een cursus volgen of een reis maken maakt je blijer dan iets nieuws kopen. De voorpret en mooie herinneringen achteraf krijg je er gratis bij.

    Wist je dat je ook spijkerbroeken kunt huren? Lees er meer over in het artikel ?Waarom Mud Jeans spijkerbroeken verhuurt?.
    4. Lenen, huren, repareren
    Waarom zou je zelf een schuurmachine aanschaffen als je buurman er eentje heeft die je best even kunt lenen? Een nieuwe smoking kopen voor dat ene feestje? Je kunt er ook een huren. Schoenzool door? Niet weggooien maar laten repareren. Door niet klakkeloos nieuwe spullen te kopen bespaar je ontzettend veel grondstoffen. En geld. Kun je weer aan een mooie ervaring besteden.
    5. Spark Joy in het nu
    Maar wat te doen met de spullen die je nou eenmaal al h?bt? Even terug naar Marie Kondo.
    Zij stelt zich bij elk ding de vraag: does it spark joy? Oftewel: geeft die trui/vaas/grillpan je tintelingen van vreugde? Niet? Dan kan het weg. Bewaar ook geen dingen omdat ze je vroeger plezier deden, het gaat om het nu.
    ?Jaarlijks wordt er zo?n 135 miljoen kilo aan goederen naar de kringloopwinkel gebracht?
    6. Weg met voor-je-weet-maar-nooit
    Dat foute glimmende trainingspak voor een eventueel jaren ?90 verkleedfeestje? Dat tasje in de vorm van een schoen omdat je maar nooit weet of dat nog hip wordt? Die oude tijdschriften die je misschien toch nog een keer wil doorbladeren? Zo kun je alles wel bewaren. Weg ermee!

    Kringloop Zeist: ?Een plek waar mensen met de meest uiteenlopende achtergronden elkaar ontmoeten. Problemen die in de samenleving vaak verborgen blijven, worden hier zichtbaar.?
    7. Steun de kringloop
    Jaarlijks wordt er zo?n 135 miljoen kilo aan goederen naar de kringloopwinkel gebracht. Dat is een enorme besparing op grondstoffen, want er zijn genoeg mensen die liever tweedehands en dus voordeliger (en duurzamer!) spullen kopen.
    Bovendien is de kringloopwinkel vaak een sociale plek, waar verschillende soorten mensen werken en betrokken worden bij de maatschappij.
    Triodos Bank
    En de kringloop
    Kringloopcentra dragen bij aan het terugdringen van afval, geven kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bieden betaalbare spullen voor iedereen. Daarom financieren wij verschillende kringloopwinkels in Nederland. Zo stimuleer je, door bij Triodos Bank te bankieren, de kringloopwinkel en andere positieve veranderingen.
    8. Is er iemand blijer mee?
    Vindt jouw neef die oude platenspeler niet helemaal geweldig? Die glitterjurk, zou die jouw buurmeisje niet veel beter staan? Heb je geen collega die oude theepotten verzamelt? Geef je spullen weg aan mensen die er meer aan hebben dan jij. Zij blij, jij er vanaf. Win-win.
    9. Verkopen
    Je kunt je spullen natuurlijk ook verkopen via Marktplaats, of, nog leuker: huur een kraam op een rommelmarkt, trommel wat vrienden op, thermoskan koffie mee en maak er een gezellig dagje van. En vergeet de vrijmarkt op Koningsdag niet.
    10. Maak er een spelletje van
    Speel The Minimalism Game, waarbij je een maand lang elke dag spullen wegdoet. E?n voorwerp op dag 1, twee op dag 2 enzovoort. Na dertig dagen ben je dan van vierhonderdvijfenzestig dingen af.
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Ik weet uit de 1e hand dat kringloopwinkels steeds kritischer worden in het aannemen van spullen. Niet ten onrechte, want ze worden vaak gebruikt als veredelde storthoop. Maar ook bruikbare dingen zoals een nog goedwerkende televisie "met kont" of oude meubelen (denk aan donker eiken) worden niet meer aangenomen om de simpele reden dat de mensen het niet meer willen kopen.

    Ook Marktplaats zit daar vaak niet op te wachten. Een Facebook-weggeefhoek kan wel een optie zijn.
  3. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Ja dit is wel weer een heel leuk draadje voor me.
    Ik heb zoveel spullen 😬

    Ik zit inmiddels weer met een schuurtje wat ik moet gaan opruimen over een paar weken.
    Zoveel spullen voor 'je weer naar nooit'.
    Echter de hele klus is 'te groot' voor me.
    Hoe begin ik😒

    De laatste tip vind ik een leuke... Voor binnenshuis ' the game'
    Laat ik daar eens mee beginnen binnenshuis 😉
  4. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Ik weet uit de 1e hand dat kringloopwinkels steeds kritischer worden in het aannemen van spullen. Niet ten onrechte, want ze worden vaak gebruikt als veredelde storthoop. Maar ook bruikbare dingen zoals een nog goedwerkende televisie "met kont" of oude meubelen (denk aan donker eiken) worden niet meer aangenomen om de simpele reden dat de mensen het niet meer willen kopen.

    Ook Marktplaats zit daar vaak niet op te wachten. Een Facebook-weggeefhoek kan wel een optie zijn.



    Zelfs dat niet. Een mooie antieke kast, heb ik op mijn 010 weggeefhoek staan. Geen enkele reactie. Ten eerste is die kast niet te tillen en mensen van onze generatie zitten er echt niet op te wachten. Soms moet het gewoon weg.

    Toen ik net gescheiden was met twee kinderen kocht ik ook goedkope rommel, want geen geld over. Nu is het anders, geen kinderen meer. Nu kan ik ook meer en beter eten eten ( Biologisch). Vroeger kocht ik ook gewoon bij de kiloknaller.

    En serieus? Waarom zou ik geen ander interieur mogen na 10 of 15 jaar?
  5. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly
    Ik ga komende week weer eens dringend ontspullen. Er zijn stiekem toch veel teveel spullen tijdens de verhuizing meegeglipt. Nu eerst nog even goed strekken zodat ik mezelf een schop onder de kont kan geven.
  6. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Ik heb een kamer (!) vol hobbyspullen. Schilderspullen, maar vooral spullen om kaarten te maken...

    Ik doe er al een tijdje niets meer mee, maar ja, maar ja... Ooit hoop ik weer de kwast op te nemen. De verfspullen gaan dus niet weg!

    Die kaartenmaakspullen zijn wel een ding. Door artrose in mijn handen zit fijn knipwerk er niet meer in. Ik heb laden vol fr?beldingen. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te doen. Waar moet het heen? Wie wil het hebben? De kringloop dondert het meteen bij het afval wegens teveel aanbod. De kerk (heeft een knutselclub) heeft al genoeg, zeggen ze. Het is echt laden vol. Karton, bedrukt karton, allerlei versierselen, 3d-plaatjes...
  7. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Ik heb een kamer (!) vol hobbyspullen. Schilderspullen, maar vooral spullen om kaarten te maken...

    Ik doe er al een tijdje niets meer mee, maar ja, maar ja... Ooit hoop ik weer de kwast op te nemen. De verfspullen gaan dus niet weg!

    Die kaartenmaakspullen zijn wel een ding. Door artrose in mijn handen zit fijn knipwerk er niet meer in. Ik heb laden vol fr?beldingen. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te doen. Waar moet het heen? Wie wil het hebben? De kringloop dondert het meteen bij het afval wegens teveel aanbod. De kerk (heeft een knutselclub) heeft al genoeg, zeggen ze. Het is echt laden vol. Karton, bedrukt karton, allerlei versierselen, 3d-plaatjes...


    Volgens mij zijn er hier op OA mensen genoeg die kaarten maken als hobby hebben en slechts een kleine portemonnee. Wellicht een idee om hier een draadje te starten met een soort ruilhandel?


  8. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Ik heb een kamer (!) vol hobbyspullen. Schilderspullen, maar vooral spullen om kaarten te maken...

    Ik doe er al een tijdje niets meer mee, maar ja, maar ja... Ooit hoop ik weer de kwast op te nemen. De verfspullen gaan dus niet weg!

    Die kaartenmaakspullen zijn wel een ding. Door artrose in mijn handen zit fijn knipwerk er niet meer in. Ik heb laden vol fr?beldingen. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te doen. Waar moet het heen? Wie wil het hebben? De kringloop dondert het meteen bij het afval wegens teveel aanbod. De kerk (heeft een knutselclub) heeft al genoeg, zeggen ze. Het is echt laden vol. Karton, bedrukt karton, allerlei versierselen, 3d-plaatjes...


    @Majan heeft toch als hobby kaarten maken? Smile
  9. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Ik ga pas echt ontspullen als dochter het pand verlaat. Dan ben ik gelijk klaar.
  10. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    quote:
    Dit schreef Colly


    @Majan heeft toch als hobby kaarten maken? Smile



    O ? Marjan kun je iets met minikraaltjes ? Ik heb heel veel gekregen via een erfenis.
  11. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76
    Ik ga van het weekend mijn schuur ontspullen! Er staan zelfs nog dozen van mijn verhuizing 3 jaar geleden.

    Ook met drie damesfietsen met kratten erop dragen niet bij aan een lege schuur. Smile
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    Ik gebruik de kinderloze week in de kerstvakantie ieder jaar om verder te ontspullen. Ik was een echte verzamelaar en een jaar of 3 geleden, toen ik gewoon niet meer op mijn zolder kon lopen ben ik begonnen. Heel veel weggedaan en de dingen die ik belangrijk vond mochten blijven. Ik merk dat daar waar ik eerst heel snel impulsaankopen deed, dat dat door het opruimen bij mij ook veel minder is geworden. En elk jaar gaan er toch ook weer dingen weg die het jaar daarvoor nog de toets 'belangrijk voor mij' haalden.

    Nu ga ik volgende week verhuizen en dit weekend de verhuisdozen inpakken. Ik denk dat het allemaal mee zal vallen maar ik ben wel benieuwd hoe ik daar over een week over denk....
Terug naar de lijst