Naamswijziging

Naamswijziging 

Onderwerp van Suzette

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    Vanaf vandaag is het officieel, mijn zoon heeft een nieuwe achternaam (de mijne). Een langgekoesterde wens van hem eindelijk in vervulling gegaan.

    Maar goed, met een koninklijk besluit ben je er nog niet, er moet best een hoop geregeld worden en het blijkt minder simpel dan gedacht. Best raar, Justis (die over de naamswijziging gaat) informeert niet hoe de procedure verder gaat na zo'n besluit.

    Daarom hier de vraag voor tips en wellicht meteen ook handig voor anderen die er mee bezig zijn of gaan. Wat duidelijk is, is dat voor alles de nieuwe ID nodig is dus dat moet als eerste.

    Wat te regelen (volgens mij):
    - Gemeente: nieuwe ID aanvragen
    - Banken: naam doorvoeren, nieuwe passen aanvragen
    - Zorgverzekering: naam doorvoeren, nieuwe pas
    - School: naam doorvoeren en mentor informeren
    - Oude school: nieuw diploma aanvragen
    - DUO: naamswijziging doorgeven
    - Huisarts: naamswijziging doorgeven
    - Apotheek: naamswijziging doorgeven
    - Nieuwe OV-kaart met juiste naam aanvragen

    Wat vergeten wij nog?
  2. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Probleem nummer 1:
    Vanmiddag een nieuwe ID aan proberen te vragen.

    Wat blijkt is dat de gemeente de Basisregistratie Personen moet aanpassen, maar dat kunnen ze pas doen als de geboorteakte is gewijzigd. Gemeente wist niet hoe dat proces in zijn gang gaat, degene die daar over gaat was niet aanwezig. Waarschijnlijk moeten we bij de geboortegemeente zijn en zelf de boel actief opstarten. Die gemeente gebeld (wij wonen 180km verderop), ook daar was degene die erover gaat niet aanwezig. Ik word morgen terug gebeld.

    Weet iemand hier hoe dat in zijn gang gaat?
  3. Aly_ve
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Aly_ve
    Misschien Kaatje vragen? Haar zoon heeft ook haar achternaam nu en misschien heeft ze tips
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Is bij de GBA de naamswijziging doorgevoerd?
    Grote kans dat dat bij overheden en zorgverzekeraars ook automatisch gaat.
    Ik heb het nl omgekeerd gehad, na de scheiding bleef ik aangeschreven met mijn getrouwde naam en elke keer werd ik verwezen naar de gemeente...daar lag het probleem niet. Verder heb je alles wat je opnieuw moet aanvragen wel goed lijkt me, misschien overige verzekeringen wanneer die er al zijn?



  5. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Aly_ve
    Misschien Kaatje vragen? Haar zoon heeft ook haar achternaam nu en misschien heeft ze tips


    Oh ja, dat is ook zo! Dank voor de tip.

    @Kaatje : heb jij tips?
  6. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Vereniging.?

    Ik denk dat je zoon het vanzelf tegen gaat komen.
  7. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Is bij de GBA de naamswijziging doorgevoerd?
    Grote kans dat dat bij overheden en zorgverzekeraars ook automatisch gaat.
    Ik heb het nl omgekeerd gehad, na de scheiding bleef ik aangeschreven met mijn getrouwde naam en elke keer werd ik verwezen naar de gemeente...daar lag het probleem niet. Verder heb je alles wat je opnieuw moet aanvragen wel goed lijkt me, misschien overige verzekeringen wanneer die er al zijn?





    Daar zit de eerste hobbel dus al. Het GBA wat tegenwoordig dus het BRP heet, blijkt niet gewijzigd te kunnen worden zonder wijziging van de geboorteakte. En hoe die procedure precies gaat, is tot nu toe nog onduidelijk. Ik hoop ook duidelijk te krijgen wat automatisch gaat en wat niet.
  8. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Dingetje
    Vereniging.?

    Ik denk dat je zoon het vanzelf tegen gaat komen.


    Daar staat hij al bekend onder mijn achternaam, is geen officiële instantie dus hoeft ook niet geïnformeerd dat het officieel nu ook zo is?
    Zal het wel even navragen, geen idee namelijk.

    En ja hoor, we komen ongetwijfeld het één en ander tegen. Maar is fijn als we problemen kunnen voorkomen Smile
  9. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Belastingdienst zorgverzekeraar uitvaartverzekering

  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Hier staat je antwoord



    >>LINK<<



    Is uw verzoek om uw achternaam te veranderen toegewezen, dan informeert het ministerie van Justitie en Veiligheid de burgerlijke stand van uw gemeente. De ambtenaar van de burgerlijke stand voert de naamswijziging door in uw geboorteakte
  11. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Suzette
    Probleem nummer 1:
    Vanmiddag een nieuwe ID aan proberen te vragen.

    Wat blijkt is dat de gemeente de Basisregistratie Personen moet aanpassen, maar dat kunnen ze pas doen als de geboorteakte is gewijzigd. Gemeente wist niet hoe dat proces in zijn gang gaat, degene die daar over gaat was niet aanwezig. Waarschijnlijk moeten we bij de geboortegemeente zijn en zelf de boel actief opstarten. Die gemeente gebeld (wij wonen 180km verderop), ook daar was degene die erover gaat niet aanwezig. Ik word morgen terug gebeld.

    Weet iemand hier hoe dat in zijn gang gaat?


    Ik kan me niet herinneren dat wij bij de geboortegemeente iets hebben moeten doen....Of dat ben ik al weer vergeten Smile Geboorteakte is echt niet gewijzigd. Hij is immers geboren met als achternaam X. Vervolgens is die naam16 jaar later gewijzigd in Z.
    Wij zijn met het besluit naar de gemeente hier gegaan. Zij hebben volgens mij de rest geregeld. Binnen 2 weken hadden we nieuwe id.
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Suzette
    Vanaf vandaag is het officieel, mijn zoon heeft een nieuwe achternaam (de mijne). Een langgekoesterde wens van hem eindelijk in vervulling gegaan.

    Maar goed, met een koninklijk besluit ben je er nog niet, er moet best een hoop geregeld worden en het blijkt minder simpel dan gedacht. Best raar, Justis (die over de naamswijziging gaat) informeert niet hoe de procedure verder gaat na zo'n besluit.

    Daarom hier de vraag voor tips en wellicht meteen ook handig voor anderen die er mee bezig zijn of gaan. Wat duidelijk is, is dat voor alles de nieuwe ID nodig is dus dat moet als eerste.

    Wat te regelen (volgens mij):
    - Gemeente: nieuwe ID aanvragen
    - Banken: naam doorvoeren, nieuwe passen aanvragen
    - Zorgverzekering: naam doorvoeren, nieuwe pas
    - School: naam doorvoeren en mentor informeren
    - Oude school: nieuw diploma aanvragen
    - DUO: naamswijziging doorgeven
    - Huisarts: naamswijziging doorgeven
    - Apotheek: naamswijziging doorgeven
    - Nieuwe OV-kaart met juiste naam aanvragen

    Wat vergeten wij nog?



    Tandarts, uitvaartverzekering. Eventuele geboekte tickets/vakanties wijzigen.
Terug naar de lijst