Naamswijziging

Naamswijziging 

Onderwerp van Suzette

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef leeuwin70
    Belastingdienst zorgverzekeraar uitvaartverzekering



    Uitvaartverzekering, goede! Belastingsdienst gaat automatisch geloof ik. Maar brengt me wel op nog wat anders: werkgever!Smile
    10 okt '19 - 19:04:58 / 10 okt '19 - 19:47:48
  2. Joy
    We gaan het zien!

    Toon alleen de berichten van Joy
    Inschrijving bij Gemeente (al dan niet op jouw adres) ook aan laten passen.

    Succes!

    Ik overweeg ook wijziging achternaam van dochter (wegstrepen tweede achternaam), maar dit wist ik dus niet. Dank je voor de info.
    Voor zover ik wist kan wijziging achternaam, en kost dat bij Justis zo'n beetje € 800. Klopt dat?
  3. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    mijn naam is ooit gewijzigd in die van mijn stiefvader. Ik heb nooit diploma's etc. laten veranderen; wanneer een diploma nodig was (sollicitaties enzo) stuurde ik gewoon een kopie van het koninklijk besluit mee.
  4. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Ik kan me niet herinneren dat wij bij de geboortegemeente iets hebben moeten doen....Of dat ben ik al weer vergeten Smile Geboorteakte is echt niet gewijzigd. Hij is immers geboren met als achternaam X. Vervolgens is die naam16 jaar later gewijzigd in Z.
    Wij zijn met het besluit naar de gemeente hier gegaan. Zij hebben volgens mij de rest geregeld. Binnen 2 weken hadden we nieuwe id.


    Wij kregen dus een weigering, eerst geboorteakte wijzigen, dan pas komt hij met nieuwe naam in de BRP en daarna pas de nieuwe ID Smile

    Kan het zijn dat jouw zoon in de gemeente woont waar hij geboren is? Dan regelt de gemeente het zelf allemaal in één keer, aldus de dame van de gemeente hier
  5. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef kaatje



    Tandarts, uitvaartverzekering. Eventuele geboekte tickets/vakanties wijzigen.


    O ja, tandarts. Ook op het lijstje gezet Smile
  6. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Joy
    Inschrijving bij Gemeente (al dan niet op jouw adres) ook aan laten passen.

    Succes!

    Ik overweeg ook wijziging achternaam van dochter (wegstrepen tweede achternaam), maar dit wist ik dus niet. Dank je voor de info.
    Voor zover ik wist kan wijziging achternaam, en kost dat bij Justis zo'n beetje € 800. Klopt dat?


    Bij de wijziging in het BRP staat hij automatisch met nieuwe naam op het al bekende adres. Dat hoeft gelukkig dus niet ook nog.

    En ja, klopt. In principe kost het 835 euro. Maar, in sommige gevallen doen ze het gratis zoals bij zoon. Vader is veroordeeld voor geweld tegen hem en daarmee valt het onder een speciale regeling waarbij je gratis de naam veranderen mag. Wisten wij ook niet, dus was een onverwacht kadootje.
  7. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef Mar1970
    mijn naam is ooit gewijzigd in die van mijn stiefvader. Ik heb nooit diploma's etc. laten veranderen; wanneer een diploma nodig was (sollicitaties enzo) stuurde ik gewoon een kopie van het koninklijk besluit mee.


    Ah, dat is wel slim! Gaat ook alleen maar om het middelbare school diploma. Ik zag dat de digitale gewijzigde versie gratis is. De papieren versie blijkt 72 euro.
  8. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    Voor degenen die een naamswijziging overwegen waarbij er psychische hinder ervaren wordt door het dragen van de te veranderen achternaam. Het kan onder bepaalde voorwaarden gratis: >>LINK<<

    De pdf in de link geeft een beetje beeld wat de voorwaarden zijn. Zoon heeft dit formulier niet nodig gehad overigens, bij een delict door de naamgever tegen de naamdrager volstaat de veroordeling.
  9. CorinneS
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van CorinneS
    Ik kan me ook niet herinneren dat ik ook maar iets heb geregeld toen dochter mijn naam kreeg ging allemaal vanzelf volgens mij (20 jaar geleden)
  10. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Suzette


    Wij kregen dus een weigering, eerst geboorteakte wijzigen, dan pas komt hij met nieuwe naam in de BRP en daarna pas de nieuwe ID Smile

    Kan het zijn dat jouw zoon in de gemeente woont waar hij geboren is? Dan regelt de gemeente het zelf allemaal in één keer, aldus de dame van de gemeente hier


    Nee, in andere gemeente geboren.
  11. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Nee, in andere gemeente geboren.


    Raar dan toch dat ze bij ons er moeilijk over doen? Misschien omdat het geen gemeente is waar ze nog wel eens contact mee hebben (in de buurt), maar aan de andere kant van Nederland en dus onbekend?
    Als het goed is word ik morgen terug gebeld door de geboortegemeente, wellicht geeft dat wat meer duidelijkheid. Smile
  12. Maira
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Maira
    Ik denk dat je gemeente het verkeerde antwoord heeft gegeven. Een koninklijk besluit gaat eigenlijk hetzelfde als een beschikking van de rechtbank (bv scheiding of gezag). De gemeente krijgt bericht en moet het aanpassen. De geboortenaam wordt niet gewijzigd, het word een soort aanvulling op de geboorteakte. Net zoals een scheiding een aanvulling is op de huwelijksakte. Dit gebeurt in de gemeente waar de geboorteakte ligt, zij passen het aan in het BRP en je kunt dan in je eigen gemeente een ID aanvragen. Als het goed is gebeurt dit dus automatisch. Dit had degene van burgerzaken die je sprak moeten weten en als het nog niet doorgevoerd is in het BRP kan ze niets, wel vind ik dat ZIJ dan rechtstreeks contact op moet nemen met de geboortegemeente om een en ander na te vragen. Succes verder en wat fijn dat de naamswijziging gelukt is!
Terug naar de lijst