Tweedehands e-bike

Tweedehands e-bike 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Ik kan dit jaar een deel van mijn budget (van werk) nog gebruiken voor een fiets. Ik wil graag een e-bike, maar een nieuwe is geen optie.

    Nu ben ik tweedehands fietsen aan het proberen. Amslod wordt het niet. Motor was mooi stil, weinig km's, maar frame voelde niet heel stabiel.
    Sinds gisteren een Koga Nova aan het testen. Geen idee uit welk jaar, fietst heerlijk, maar heeft al erg veel km's gemaakt, nl. ruim 19000. Weet ook nog niet wat ze ervoor gaan vragen. Accu wordt sowieso een dingetje.

    Zojuist ook even op fiets van vriendin gefietst, Gazelle Orange. Exact hetzelfde systeem als de Koga.

    Ik weet in ieder geval dat ik een middenmotor wil. Geen Stella, want wil naar lokale fietsenmaker kunnen. Wil ook geen sportief model, want dan krijgt ik rugpijn.

    Waar moet ik, behalve op de accu, nog meer op letten cq rekening mee houden bij tweedehands e-bike? Wat zijn acceptabele km-standen of maakt dat niet veel uit?
  2. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    een accu kan je bij een batterij-specialist van nieuwe cellen laten voorzien.
  3. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
  4. foetske
    ja, best jôh!

    Toon alleen de berichten van foetske
    De batterij kan je bij elke fietsenmaker/merkdealer na laten kijken, op balans en defecte cellen, maar ook de historie is uit te lezen (altijd op 'hoogste stand'? Kom ik op terug!)
    Er zijn grofweg drie merkgroepen, waar je naar selecteren moet (handig als het gekochte fietsmerk bij jouw fietsenmaker te repareren is, niet elke fietsenmaker heeft alle merken.
    Als eerste: Gazelle. Van Pon (volkswagengroep) Voor de merken, zie website, maar ook vragen: >>LINK<< (Gazelle, Piet Pelle, Raleigh, Union, Batavus, Koga e.a.)
    Als tweede: Accell groep. Ook hier de merken op de website: >>LINK<<
    Als derde, die noemde je al, Stella (met Amslod)
    Dus mocht je een Sparta op het oog hebben, een Sparta dealer (die onder de Accell groep zit)

    Die accu, daar mag je van uit gaan dat die zo'n 6 jaar mee gaat. Is de eigenaar/eigenaresse 60+ dan kan dat wat korter zijn, volgens de fabrikanten/dealers is die groep wars van schakelen, vertrekken in de hoogste versnelling en de motor op standje 'hoogst'. Dat schaadt de levensduur van de batterij. Is er een 'gashandle' aanwezig, dan zeker.

    Middenmotor: er zijn al 5 verschillende Bosch motoren, dan nog wat Yamaha, Bafang. De ene maakt geluid, de andere niet. Is een keuze, wel ff op letten.

    Let er ook op, hoe zwaar trapt de fiets zónder ingeschakelde motor. Een fiets met een NuVinci naaf bijvoorbeeld, fijn traploos schakelen maar je trapt je zónder motor echt hopeloos. Alle motoren in de wielnaven, voor of achter, trappen ook zwaar, als ze uitgeschakeld zijn. Die middenmotor die je verkiest, schakelen die twee al uit.

    Versnellingsnaven: Shimano Nexus 7-traps gaat 'zwaar', de Nexus-3, 8 en 11 traps (=versnellingen) weer niet.

    En zo zijn er erg veel dingen die jouw keuze kunnen beinvloeden.

    Hier kun je ook veel info halen: >>LINK<<

    Succes!
  5. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki
    Ik heb een heel mooie tweedehands Kalkhoff kunnen kopen, voor 1050 euro. Met middenmotor, superfijne fiets.
    Bij een gewone fietsenwinkel (Rijwielpaleis, in Zeist) was ingeruild door de vorige eigenaar voor een nieuwere.
  6. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    Een kennis van mij heeft ook een tweedehands E-bike bij een gewone rijwielhandel gekocht en ook gebruik gemaakt van de regeling van zijn werk.
    Ik zou zeker een fiets met een middenmotor nemen.
  7. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef Loeki
    Ik heb een heel mooie tweedehands Kalkhoff kunnen kopen, voor 1050 euro. Met middenmotor, superfijne fiets.
    Bij een gewone fietsenwinkel (Rijwielpaleis, in Zeist) was ingeruild door de vorige eigenaar voor een nieuwere.



    Dat is misschien nog wel een tip, de fiets kopen in een plaats waar veel rijke mensen wonen, die ruilen vaak sneller een fiets in voor een nieuwe Smile
  8. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76
    Ik heb recent een (nieuwe) Gazelle Orange gekocht. Heel fijn, fietst ook zonder ondersteuning meer dan prima. Middenmotor vond ik het prettigste. 7 Versnellingen is voor mijn woon/werkverkeer prima.

    Volgens mij is Tuwa recent overgegaan tot aanschaf van een tweedehands. Mogelijk heeft hij nog goede tips en/of adresjes.
  9. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    quote:
    Dit schreef Bloemangie
    ................

    Volgens mij is Tuwa recent overgegaan tot aanschaf van een tweedehands. Mogelijk heeft hij nog goede tips en/of adresjes.



    Klopt, ik kocht een tweedehands Batavus en die bevalt me nog steeds perfect.
    Hier zit een Bosch-motor op.
    Inderdaad middenmotor, vind ik ook fijner.

    Ik kon ook kiezen voor een Qwic fiets met Bafang motor.
    Kwalitatief misschien nog beter en degelijker.
    Maar dat was echt een bike voor 'luie' fietsers volgens de verkoper.
    Krachtiger trapondersteuning, in de hoogste stand is het bijna een brommert.

    Ik wil wel ondersteuning, maar ik wil ook nog een beetje 'werken' om vooruit te komen.
    Dus werd het deze Batavus.
    Laatst moest ik noodgedwongen bijna 15 kilometer fietsen met een lege accu; gelukkig hadden we geen tegenwind maar het ging prima.
    Is echt wel iets om op te letten.
    Als er een heuvel in de buurt is, probeer 'm daar uit in verschillende standen.
    Voel hoe hij schakelt tussen de standen en in de versnellingen.
    Een middenmotor maakt bijna altijd wat lawaai, in de ene stand soms meer dan in de andere.

    Kijk of de display heldere info geeft over bereik, snelheid, e.d. En of de bediening begrijpelijk is.
    En verder even checken hoe de banden zijn, of er schade is, of de lampjes werken, e.d.

    Voor de rest is het echt uitproberen, meerdere winkels bezoeken en merken en types uitproberen.
    Uiteindelijk blijven er maar twee of drie over die het lekkerste fietsen.
    Kopen bij de lokale fietsenmaker heeft zeker voordelen.
  10. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Ik heb voor motor, bevalt me prima.
  11. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    quote:
    Dit schreef scar
    Ik heb voor motor, bevalt me prima.


    Tuurlijk, het is ook echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Bedankt voor alle reacties!

    Het liefst heb ik ook een Bosch- en middenmotor.

    Kijken hoe het fietst zonder ondersteuning is een goede!
Terug naar de lijst