Loonheffingskorting

Loonheffingskorting 

Onderwerp van Visje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Maar als iets niet duidelijk is, graag vragen.

    Ik werk in loondienst bij een thuiszorg organisatie.
    Ik werk via een PGB.
    Mijn inkomsten van de thuiszorg zijn hoger dan via het PGB.

    Sinds een paar jaar laat ik de loonheffing door de thuiszorg betalen, sinds augustus ook via de SVB voor het PGB.

    Ik dacht nu dus, laat ik een brief schrijven naar de belastingdienst om minder VA over 2020 te betalen, omdat ik al loonheffing afdraag.

    Kreeg ik me toch een bedrag boven op wat ik al moest betalen!

    Belastingtelefoon gebeld, bleek dat ik geen loonheffingskorting toe liet passen. Dat moest ik toch echt duidelijk vermelden.
    Brief ligt klaar, hopelijk komt het dan goed.


    Maar..... heb ik nu alle vorige jaren over mijn hoogste loon teveel belasting betaald? Of wordt dat automatisch verrekend met de heffingskortingen bij de aanslag?
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik weet niet beter dan dat je maar voor één werkgever je de loonheffingskorting kan laten toepassen. De rest krijg je middels de belasting aanslag terug, indien je daar hebt op hebt. Mijn zoon had vorig jaar mei twee werkgevers. Van de ene hield hij toen niks over en krijgt hij dit jaar terug.

    Om het teveel betaalde terug te krijgen, moet je aangifte doen. Dit kun je nu nog doen tot 5 jaar terug. Invullen kan altijd, verzenden zou ik alleen doen als het in jouw voordeel is. Is het flink in je nadeel, dan kan het zijn dat je nog een vordering krijgt van de belastingdienst.
  3. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Ik weet niet beter dan dat je maar voor één werkgever je de loonheffingskorting kan laten toepassen. De rest krijg je middels de belasting aanslag terug, indien je daar hebt op hebt. Mijn zoon had vorig jaar mei twee werkgevers. Van de ene hield hij toen niks over en krijgt hij dit jaar terug.

    Om het teveel betaalde terug te krijgen, moet je aangifte doen. Dit kun je nu nog doen tot 5 jaar terug. Invullen kan altijd, verzenden zou ik alleen doen als het in jouw voordeel is. Is het flink in je nadeel, dan kan het zijn dat je nog een vordering krijgt van de belastingdienst.




    Ik moet elk jaar al Voorlopige Aanslag betalen en belastingaangifte doen.
    Ik laat dus bij GÉÉN van de werkgevers loonheffingskorting toepassen. De belastingdienst gaat ervan uit dat dit wel gebeurd.

    Hoe veel korting is dat ongeveer ten opzichte van je inkomen? Want nu twijfel ik of het voorgaande jaren wel goed is gegaan.
    Je kunt het ook nergens aangeven, je moet een brief schrijven.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Geen idee. Ik hoop dat anderen je hierbij kunnen helpen.
  5. Djouni
    Love life

    Toon alleen de berichten van Djouni
    quote:
    Dit schreef EllesB




    Ik moet elk jaar al Voorlopige Aanslag betalen en belastingaangifte doen.
    Ik laat dus bij GÉÉN van de werkgevers loonheffingskorting toepassen. De belastingdienst gaat ervan uit dat dit wel gebeurd.

    Hoe veel korting is dat ongeveer ten opzichte van je inkomen? Want nu twijfel ik of het voorgaande jaren wel goed is gegaan.
    Je kunt het ook nergens aangeven, je moet een brief schrijven.


    Je werkgever mag de loonheffingskorting niet toepassen tenzij je er zelf om verzoekt. Loonheffingskorting wel of niet toepassen geef je bijvoorbeeld aan op het formulier opgaaf gegevens voor de loonheffingen, te downloaden op de site van de Belastingdienst. Vul in, kruis nee aan, dateer en onderteken (mag officieel niet met terugwerkende kracht). Lever in bij je werkgever(s).
    De hoogte van de heffingskorting is afhankelijk van je inkomen en in de IB ook je persoonlijke omstandigheden.
  6. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Djouni


    Je werkgever mag de loonheffingskorting niet toepassen tenzij je er zelf om verzoekt. Loonheffingskorting wel of niet toepassen geef je bijvoorbeeld aan op het formulier opgaaf gegevens voor de loonheffingen, te downloaden op de site van de Belastingdienst. Vul in, kruis nee aan, dateer en onderteken (mag officieel niet met terugwerkende kracht). Lever in bij je werkgever(s).
    De hoogte van de heffingskorting is afhankelijk van je inkomen en in de IB ook je persoonlijke omstandigheden.


    Dat eerste weet ik wel.
    Het gaat mij erom of de loonheffingskorting bij de belastingaangifte wordt verrekend. Hoeveel procent is dat ongeveer van je loon? of van de loonheffing die je hebt betaald?

  7. Djouni
    Love life

    Toon alleen de berichten van Djouni
    quote:
    Dit schreef EllesB


    Dat eerste weet ik wel.
    Het gaat mij erom of de loonheffingskorting bij de belastingaangifte wordt verrekend. Hoeveel procent is dat ongeveer van je loon? of van de loonheffing die je hebt betaald?



    De loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Je heffingskorting en verschuldigde inkomsten belasting worden verrekend als je aangifte inkomstenbelasting doet. Er zijn verschillende heffingskortingen en een aantal zijn inkomensafhankelijk, zoals ik al schreef. Geen vast percentage van je inkomen. Op de site van de Belastingdienst vind je meer informatie over de heffingskortingen.
  8. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    @Dion
  9. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Maar als iets niet duidelijk is, graag vragen.

    Ik werk in loondienst bij een thuiszorg organisatie.
    Ik werk via een PGB.
    Mijn inkomsten van de thuiszorg zijn hoger dan via het PGB.

    Sinds een paar jaar laat ik de loonheffing door de thuiszorg betalen, sinds augustus ook via de SVB voor het PGB.

    Ik dacht nu dus, laat ik een brief schrijven naar de belastingdienst om minder VA over 2020 te betalen, omdat ik al loonheffing afdraag.

    Kreeg ik me toch een bedrag boven op wat ik al moest betalen!

    Belastingtelefoon gebeld, bleek dat ik geen loonheffingskorting toe liet passen. Dat moest ik toch echt duidelijk vermelden.
    Brief ligt klaar, hopelijk komt het dan goed.


    Maar..... heb ik nu alle vorige jaren over mijn hoogste loon teveel belasting betaald? Of wordt dat automatisch verrekend met de heffingskortingen bij de aanslag?

    Beste Elles, loonheffing kan je over beide inkomens afdragen. De loonheffingskorting raad ik aan om alleen bij het hoogste inkomen te laten toepassen. Als je dan tekort aan loonheffingskorting zou hebben ontvangen, dan wordt dat verrekend in de aangifte IB.

    Via een loonheffingsformulier ( de werkgever en de belastingdienst hebben deze formulieren ook digitaal) kun je bij het hoogste inkomen ( de thuiszorg) ja invullen bij loonheffingskorting toepassen en bij SVB ( PGB) vul je op een zelfde formulier niet toepassen in. De formulieren stuur je aan de loonadministratie van naar je werkgever en SVB. Zij dragen de loonheffing af.

    ( als je bij PGB achteraf loonheffing betaald, dus bruto uitbetaald krijgt, dan kun je het beste een VT ( voorlopige teruggaaf) formulier invullen. Je krijgt dan niets terug, maar je kunt vooraf je loonbelasting in één keer of per maand betalen in plaats van achteraf).

    Als dit nog een beetje abra cadabra is, laat het dan maar weten.
  10. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Jane73

    Beste Elles, loonheffing ---- maar weten.



    Dit weet ik allemaal wel, en was mijn vraag ook niet. (wel attent dat je reageert op mij).

    Mijn vraag was of ik teveel belasting heb betaald of dat de loonheffingskorting verrekend wordt bij mijn aangifte.

    Bij de belastingtelefoon zei de mevrouw dat ze er automatisch vanuit gaan dat er loonheffingskorting wordt toegepast. Dus als dit voorgaande jaren niet is gebeurd, zou ik misschien wat terug kunnen krijgen. (wishful thinking)
  11. Jane73
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jane73
    quote:
    Dit schreef EllesB



    Dit weet ik allemaal wel, en was mijn vraag ook niet. (wel attent dat je reageert op mij).

    Mijn vraag was of ik teveel belasting heb betaald of dat de loonheffingskorting verrekend wordt bij mijn aangifte.

    Bij de belastingtelefoon zei de mevrouw dat ze er automatisch vanuit gaan dat er loonheffingskorting wordt toegepast. Dus als dit voorgaande jaren niet is gebeurd, zou ik misschien wat terug kunnen krijgen. (wishful thinking)

    Inderdaad de loonheffingskorting en teveel of te weinig afgedragen inkomstenbelasting wordt bij de aangifte IB automatisch verrekend. Je kunt tot vijf jaar terug aangifte doen, mocht je van andere jaren nog wat terug denken te krijgen.
  12. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Jane73

    Inderdaad de loonheffingskorting en teveel of te weinig afgedragen inkomstenbelasting wordt bij de aangifte IB automatisch verrekend. Je kunt tot vijf jaar terug aangifte doen, mocht je van andere jaren nog wat terug denken te krijgen.



    Dus wat ik anders misschien elke maand minder zou hoeven afdragen, wordt bij de aangifte in 1x verrekend. En dit gebeurd automatisch en hoef ik nergens aan te geven.
Terug naar de lijst