shit, de buren

shit, de buren 

Onderwerp van Elisa875

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Elisa875
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Elisa875
    Ik heb onlangs nieuwe buren rechts gekregen. Ik was er echt blij mee, want de vorige bewoners wilden niets delen, hadden we nooit contact mee. Heel jammer want het kan zo leuk zijn.
    Ik woon in een eengezinswoning, met een diepe achtertuin. De schutting moest vernieuwd en dat was precies ten tijde dat deze buren erin trokken. Ik heb ze dus aangesproken met de vraag of ze mee wilden betalen, de vorige bewoners wilden dat niet, dus ik had gewacht tot het echt niet meer kon, en nu moest het worden vervangen. Maar ze hadden geen geld, want ze waren verhuisd en gingen trouwen. Uiteraard snap ik dat jong geluk geld kost, Dus heb verder mijn eigen plan getrokken, handige buurman geregeld en een schutting laten plaatsen. Dit ook keurig gemeld. Ik vermeld hierbij dat ze daar nogal heftig op reageerden, waarom ik niet ook had gemeld dat er een vreemde man kwam klussen in hun tuin en waarom dit niet kon wachten tot ze wel konden meebetalen (ik dacht het niet, grote open tuin met de buren en ik wil mijn katten daar laten lopen), dit bericht kreeg ik overigens van haar per app. Is best vreemd want de goede klus buurman is niet in hun tuin geweest. Die heeft het allemaal vanaf mijn kant neergezet. Maar anyway, ik wil geen ruzie met nieuwe buren dus heb het per app gesust. Inmiddels zijn ze getrouwd, in de Coronatijd met alles erop en eraan, hadden de tuin vol met gasten, ook daar niets op gezegd. Nu zijn we een maand verder. Ik hou mijzelf nog steeds gedeisd. Zij hebben inmiddels iedere avond hun muziek zo hard aan dat ik lekker kan meegenieten (niet dus), hij blowt in de tuin (die lucht komt in mijn keuken binnen) zetten hun auto gewoon voor in het gras (we hebben parkeerhavens) en vanochtend ontdek ik dat ze palen vast hebben geschroefd aan mijn schutting en daar een vogelhuis met allerlei eten voor vogels eraan hebben neergezet. Er zitten nu steeds kraaien op mijn schutting, eksters etc ec en ik heb katten.
    Ik snap dat ik niet mag bepalen wat zij in hun tuin neerzetten maar het feit dat ze het aan mijn schutting hebben vastgemaakt, zonder overleg zelfs, maakt mij byzonder boos. Daarbij poepen die vogels nu op mijn schutting en laten hun eten vallen wat mijn katten dus erg interessant vinden. Ik heb raad bij iemand gevraagd die zegt dat vastmaken van balken dat dat mag, ik heb nou eenmaal een schutting geplaatst voor de afscheiding, zij hebben niet meebetaald maar zij mogen deze zonder meer gewoon gebruiken. Jullie advies? Ik heb het wat uitgebreider getypt omdat ik wil aangeven wat voor type mensen dit zijn.Ik heb tot nu toe mijn mond gehouden, omdat ik een goede buur wil zijn maar dit wordt natuurlijk van kwaad tot erger. Wat kan ik wel doen in deze situatie en wat niet? Hoor het echt graag, want ik ben echt boos.
  2. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76
    Lastige situatie en vooral ook vervelend zeg.....

    Een goed gesprek en rustig aangaan, niet per app .....zou mijn eerste stap zijn. Als dat niet lukt weer verder zien.
  3. gadis
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van gadis
    Als die schutting op de erfgrens staat is hij ook van hun en mogen ze dingen eraan ophangen.
    Staat hij op je eigen stuk dan niet.
    Verder stikt het op dit moment vd vogels omdat ze nesten hebben. Ze eten zelfs de kattenbrokken op die hier wel eens in de tuin staan. De kraaien en eksters komen straks veel minder maar de duiven en andere kleine vogeltjes blijven. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een schutting. Staat nu op m'n eigen grond. Jaren lang ruzie door gehad.
    Lekker rustig hoor.
  4. malva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van malva
    Je gedeisd houden, lijkt mij geen goede houding t.a.v. van jonggehuwden, die waarschijnlijk geen enkele notie hebben dat muziek door muren heen gaat naar de buren.
    Jou humeur gaat omlaag, en hun volume ook, doordat zij geen signalen krijgen dat ze iemand daarmee hinderen.

    Maak irl contact, ipv via de app. Helpt m.i. beter om elkaar beter te leren kennen.
    Kan heel misschien wel erg meevallen, als hun stress en financiën van het verhuizen, trouwen en corona een beetje gedaald zijn.
    En misschien was 2 maanden wachten met de schutting voor hun goed geweest? Of dat je hem wel plaatste en zij iets later hun deel aan jou zouden kunnen betalen?
    Misschien dat je stress t.a.v. van hun voorgangers nu, door je eigen overtuigingen, ook op hun over gaan????

    En ja, zij mogen van alles aan hun kant van de schutting.
    Sterker nog, buren hier hadden een uitbouw gemaakt ( dus werklui in de tuin van hun directe buren e.d.) zonder enig overleg!!
    En wilden een rechtszaak beginnen doordat de buren een metalen vlinder aan 'hun' muur spijkerdenSmileSmile De 3 meter nieuwe muur waar hun buren van moesten gaan 'genieten' door hun uitbouw.
    Zo werkt dat gelukkig niet. De erfafscheiding is bruikbaar aan de eigen kant door beide buren, wie er ook betaald heeft.

    Sterkte, met helderheid krijgen in jezelf, en met je nieuwe buren
  5. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    op het moment dat je iets plaatst op de erfscheiding is het direct gedeeld eigendom, onafhankelijk wie wat betaald heeft.

    iets plaatsen/wegnemen wat op de erfscheiding staat zonder beider toesteming is niet toegestaan
  6. Mimi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mimi
    Ik vind het vreemd van je dat je niet even gewacht hebt met een schutting plaatsen. Nu hebben zij een schutting die ze misschien wel helemaal niet zelf uitgekozen zouden hebben. En ja die schutting is nu ook van hen omdat je hem op de erfgrens plaatste. Maar goed...gedane zaken nemen geen keer...... Kun je die mensen niet eens uitnodigen voor een drankje op afstand van anderhalve meter om elkaar een beetje beter te leren kennen?

    Ik denk dat mensen die voor het eerst een eigen huis hebben absoluut niet beseffen wat geluidsoverlast betekent. Dus of je laat ze ditin een vriendelijk gesprek weten of , als dit niet lukt, draai je zelf harde muziek op een stil tijdstip dat zij thuis zijn. Mss beseffen ze het dan. En even laten weten dat jouw katten de vogels pakken doordat de vogelhuisjes zo dichtbij hangen klinkt heel vriendelijk voor de dieren. Laat weten dat je begrijpt dat ze iets ophangen Plantenbakken oid maar dat nu jouw katten vogels pakken oid....


    Beter een goeie buur dan een verre vriend...........succes
  7. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Rot, Elisa. Hoop dat het lukt in gesprek te blijven en beter wordt!
  8. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien
    Ik vind het helemaal niet zo raar dat ze niet heeft gewacht met de schutting. Hij was nodig aan vervanging toe en ze had al lang genoeg gewacht. En als ze het al gedaan had met de oude buurtjes, dan hadden ze tegen dezelfde schutting aangekeken. Ik vind dat je het heel netjes gedaan hebt, Elisa.
    Ik heb in mijn huidige woning gelukkig hele fijne rustige buren maar in mijn vorige huis heb ik heel veel problemen gehad met de buren. Wat een ellende. Tip is dus om te proberen dat te voorkomen, hoewel ik mij afvraag hoe redelijk deze mensen zijn gezien de app over de nieuwe schutting. En hoe je het doet...tsja... ik denk inderdaad een goed gesprek en een dosis verdraagzaamheid.
    Sterkte
  9. DianneE
    Gewoon mezelf

    Toon alleen de berichten van DianneE
    Zou zo hetzelfde verhaal van hier met mijn buren kunnen zijn. 😠
    Ik baal er ook zo van. Heel vervelend. Maar ik ga er geen energie in stoppen.
    Ben ook al eens door haar afgesnauwd toen ik snachts vriendelijk ging vragen of de muziek zachter mocht. Een andere keer tijd later heb ik de politie gebeld, doe ik echt niet snel..
    Hier is het ondertussen al jaren negeren. Ook als we bijvoorbeeld tegelijk thuis komen of in de voortuin planten water geven. Gelukkig zijn ze weinig buiten, maar nu dus net de hele achtertuin op de kop aan het gooien met grof geschut en lijkt het dat ze van het weiland vol dump na x jaar iets fatsoenlijks willen maken.
    Ik heb helaas geen goed advies voor je.
  10. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Indien de schutting op de erfgrens is geplaatst is het gedeeld eigendom. Dit in tegenstelling tot een muur van uitbouw. Die blijft eigendom van de bewoners met de uitbouw, overigens zou zo'n muur volledig op eigen erf geplaatst moeten worden, tenzij er toestemming is van de buren zonder uitbouw om deze op erfgrens te plaatsen.
    Aan de schutting mogen ze dus van alles ophangen/vastmaken.
    Aan een muur van een uitbouw mag je evenwel niets ophangen en een uitbouw plaatsen mag vergunningsvrij.

    Echter indien de schutting op de erfgrens is geplaatst, dan zijn de buren verplicht de helft mee te betalen, ook al is de schutting niet hun smaak en ook al hebben ze nu even geen geld. De helft van de rekening is gewoon voor hen en juridisch af te dwingen.

    Maar of je zo ver wilt gaan voor een schutting is aan jou zelf. De verstandhouding komt het in ieder geval niet ten goede. Beter is het gesprek aan te gaan en begrip voor hun situatie op te brengen en begrip te vragen. En kijken waar jullie elkaar kunnen treffen.

    Ik zou ook niet gecharmeerd zijn van buren die je gelijk een schutting willen opdringen, terwijl je nog bezig bent met je nieuwe huis, verhuizing, bruiloft etc en dus even andere prioriteiten hebt. Mogelijk hadden ze hier ook helemaal geen rekening in hun budget mee gehouden. Hoe konden ze dat ook immers weten, zeker omdat je de vorige buren er nooit op hebt aangesproken. Ze kochten een huis en vonden de tuin blijkbaar oké zoals die was, althans voorlopig. Had ze dus even tijd gegeven te settelen, goed kennis met elkaar te maken en dan pas over de schutting begonnen. Of had de schutting dan volledig op eigen erf geplaatst, dan hadden ze er niets aan vast mogen plaatsen.
    Ik ben een voorstander van dat soort zaken in goed overleg en met afspraken te doen. Cruciaal voor een goede verstandhouding.
  11. Elisa875
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Elisa875

    quote:
    Dit schreef Mimi
    Ik vind het vreemd van je dat je niet even gewacht hebt met een schutting plaatsen. Nu hebben zij een schutting die ze misschien wel helemaal niet zelf uitgekozen zouden hebben. En ja die schutting is nu ook van hen omdat je hem op de erfgrens plaatste. Maar goed...gedane zaken nemen geen keer...... Kun je die mensen niet eens uitnodigen voor een drankje op afstand van anderhalve meter om elkaar een beetje beter te leren kennen?

    Ik denk dat mensen die voor het eerst een eigen huis hebben absoluut niet beseffen wat geluidsoverlast betekent. Dus of je laat ze ditin een vriendelijk gesprek weten of , als dit niet lukt, draai je zelf harde muziek op een stil tijdstip dat zij thuis zijn. Mss beseffen ze het dan. En even laten weten dat jouw katten de vogels pakken doordat de vogelhuisjes zo dichtbij hangen klinkt heel vriendelijk voor de dieren. Laat weten dat je begrijpt dat ze iets ophangen Plantenbakken oid maar dat nu jouw katten vogels pakken oid....


    Beter een goeie buur dan een verre vriend...........succes


    Mimi, ik heb ze inderdaad direct uitgenodigd in het begin, bij mij thuis en ze zijn geweest. En heb ze een kaart gestuurd met de bruiloft. Ze waren juist blij met de schutting en hebben in de app nooit gevraagd of ik wilde wachten met plaatsen tot ze geld zouden hebben. Het is overigens een huurhuis. Ik wil niet zeiken maar zij werken allebei, hebben ze verteld, en ik ben alleenstaand, zonder alimentatie. Het was niet veel wat ze moesten bijdragen, ging om 125 euro. Het is geen dure schutting of zo. Maar goed ik kan niet in hun beurs kijken (Ze rijden in een audi en een bestelbus). Ze hebben ook niet aangeboden om later die bijdrage alsnog te doen. Ik breek m af, zo boos ben ik inmiddels en dat doe ik in overleg met ze, heel netjes. ik weet nl dat ze ook graag afscheiding willen. Dus dan zetten we maar helemaal iets nieuws neer en ja, ik betaal gewoon mee. Dan maar zo, hoewel ik ook liever normale omgang wil.
  12. Caroline
    Kwijtruimer

    Toon alleen de berichten van Caroline
    Ben je los van alle vogelpoep wel blij met de schutting?
Terug naar de lijst