Stop eruit bij vaatwasser

Stop eruit bij vaatwasser 

Onderwerp van miranda1966

Terug naar de lijst
  1. miranda1966
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van miranda1966
    Wilde net de vaatwasser aanzetten, maar die deed het niet. Paar keer gekeken of de deur bv niet goed dicht zat. Maar dat was niet het geval. Maar er gebeurde niks, geen lampjes aan. Net even naar de stoppen gekeken (heet dat een aardlekschakelaar??) en die van de vaatwasser is er inderdaad uit. Vanmorgen toen ik nog in bed lag hoorde ik een geluid van beneden, soort harde ‘knal’. Leek wel alsof een traptree heel hard kraakte doordat hout uitzet of zo. Denk nu dat dat de stop was!?

    En nu? Kan ik de stop omzetten en het gewoon opnieuw proberen? Of moet er naar gekeken worden?
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Als je m omzet en hij knalt direct weer terug is er nog ergens kortsluiting oid. Het beste haal je alle stekkers op die groep uit het stopcontact. Daarna omzetten. Blijft ie aan, dan kun je daarna stekker voor stekker kijken waar het probleem vandaan komt. Dus eerst schakelaar weer uit. Stekker 1 er in. Schakelaar aan. Blijft ie aan, dan is die het niet. Uit zetten, stekker die er in zat ook er uit, volgende er in, schakelaar weer aan. Tot je de boosdoener hebt. Komt ie niet tevoorschijn, dan één voor één stekkers toevoegen tot de schakelaar om gaat. Gaat ie niet om, dan was het loos alarm.

    Succes!
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    De aardlekschakelaar ziet er bijna hetzelfde uit als een zekering, maar werkt net anders. Als de aardlek eruit ligt, heeft de hele rij zekeringen/groepen die er direct naast zitten geen stroom meer. Aangezien in de meeste huizen maar 1 aardlek aangesloten is, zou dus veel meer in huis geen stroom meer moeten hebben.

    Omdat je het hier specifiek hebt over de vaatwasser vermoed ik dat alleen deze is uitgevallen? Stond hij op dat moment aan? Indien niet zou ik ook gaan denken aan muizen/ratten die de 220v kabel of iets anders hebben stuk geknaagd.

    Is het een losse vaatwasser of inbouw? Misschien kun je via een naastgelegen keukenkastje de aansluiting controleren?
  4. miranda1966
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van miranda1966

    Bedankt voor je uitleg. Vaatwasser is aparte groep. Dus dan stekker eruit, schakelaar weer omzetten en dan stekker er in doen? En als ‘ie er dan niet uit vliegt vaatwasser aanzetten? Vind het best spannend, ben niet zo’n ‘handyman’ ;-)
  5. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Stond de vaatwasser aan toen het gebeurde?

    Een tijdje terug vloog de aardlek er bij mij ook uit door de vaatwasser. Er moest toen een nieuwe afvoerpomp in. Water en stroom gaan namelijk niet zo goed samen:).
  6. miranda1966
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van miranda1966

    Is dus zekering, net ff goed gekeken. Heb 2 aardlekschakelaars maar die zitten er allebei nog in. Vaatwasser stond niet aan. Is inbouw. Stekker lijkt nog intact, kan niet de hele kabel zien. Muizen of ratten ... hmm kan ik me bijna niet voorstellen. Nooit ergens last van gehad, woon in redelijk nieuw huis.

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    De aardlekschakelaar ziet er bijna hetzelfde uit als een zekering, maar werkt net anders. Als de aardlek eruit ligt, heeft de hele rij zekeringen/groepen die er direct naast zitten geen stroom meer. Aangezien in de meeste huizen maar 1 aardlek aangesloten is, zou dus veel meer in huis geen stroom meer moeten hebben.

    Omdat je het hier specifiek hebt over de vaatwasser vermoed ik dat alleen deze is uitgevallen? Stond hij op dat moment aan? Indien niet zou ik ook gaan denken aan muizen/ratten die de 220v kabel of iets anders hebben stuk geknaagd.

    Is het een losse vaatwasser of inbouw? Misschien kun je via een naastgelegen keukenkastje de aansluiting controleren?

  7. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Een zekering gaat er niet uit zichzelf uit (heel zelden voorkomende uitzonderingen daargelaten). Maar omdat je ook een geluid hoorde die je niet kunt plaatsen zal er iets niet goed zitten bij je vaatwasser.

    Inbouw vaatwassers zullen bijna altijd een standby gedeelte hebben dat stroom trekt. Waarschijnlijk is daar iets stuk gegaan als er geen ongedierte achter zit.

    Je kan de zekering weer in doen, kijken of hij blijft zitten en vaatwasser controleren dat er geen rook van achter komt. Indien geen problemen na 15minuten kun je de vaatwasser instellen. Als dat werkt, dan pas echt aanzetten.
  8. miranda1966
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van miranda1966

    Zekering omgezet maar vloog er direct met een knal weer uit! Stekker er nu maar uitgehaald. Dat wordt met de hand afwassen denk ik zomaar ....

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    Een zekering gaat er niet uit zichzelf uit (heel zelden voorkomende uitzonderingen daargelaten). Maar omdat je ook een geluid hoorde die je niet kunt plaatsen zal er iets niet goed zitten bij je vaatwasser.

    Inbouw vaatwassers zullen bijna altijd een standby gedeelte hebben dat stroom trekt. Waarschijnlijk is daar iets stuk gegaan als er geen ongedierte achter zit.

    Je kan de zekering weer in doen, kijken of hij blijft zitten en vaatwasser controleren dat er geen rook van achter komt. Indien geen problemen na 15minuten kun je de vaatwasser instellen. Als dat werkt, dan pas echt aanzetten.

  9. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef miranda1966
    Zekering omgezet maar vloog er direct met een knal weer uit! Stekker er nu maar uitgehaald. Dat wordt met de hand afwassen denk ik zomaar ....




    Slim. Nu stekker eruit is, blijft zekering nu wel zitten?
  10. miranda1966
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van miranda1966

    Durf ‘m niet zo goed om te zetten 😬

    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Slim. Nu stekker eruit is, blijft zekering nu wel zitten?

  11. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef miranda1966
    Durf ‘m niet zo goed om te zetten 😬




    Maar 1 manier om erachter te komen of het echt de vaatwasser is....Smile
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Maar 1 manier om erachter te komen of het echt de vaatwasser is....Smile

    Jep en als de vaatwasser het niet is, mijn oplossing gebruiken....
Terug naar de lijst