Waarschuwing valse emails,,,

Waarschuwing valse emails,,, 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef WilM
    Onderwerp: Naheffingsaanslag 2e kwartaal


    De bit.ly-link komt uit op wwwbelastingdienst.com. Als die bit.ly-link al geen rode vlag is, dan gaat er hopelijk nog een lampje branden als je browser klaagt dat het verbindingscertificaat niet wordt vertrouwd.


    Hoe kun je zo'n bit.ly link testen waar deze op uitkomt? je ziet alleen een verkorte link, maar waar die naar toe gaat heb ik nooit 1 idee. Jij kan blijkbaar erachter komen wat daar weer achter zit?
  2. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    gouden regels

    - een mail van een onbekende afzender gelijk verwijderen. Die nigeriaanse prins bestaat niet.

    - klik nooit op een link in een email. Als je naar een "bekende" site gaat altijd jouw eigen favoriet gebruiken

    - klik nooit op een bijlage in een email. als je een bestand zoekt, zelf naar de download pagina gaan
  3. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef ArnoM
    Hoe kun je zo'n bit.ly link testen waar deze op uitkomt? je ziet alleen een verkorte link, maar waar die naar toe gaat heb ik nooit 1 idee. Jij kan blijkbaar erachter komen wat daar weer achter zit?

    In dit geval heb ik het gedaan op een Linux-systeem met wget (curl kan ook). De betreffende pagina wordt dan als tekst gedownload. In dit geval zelfs dat niet, omdat er iets mis was met het certificaat: (ik heb hier en daar een spatie moeten toevoegen omdat de website anders mijn bericht vernielt...)
    [root@goofy tmp]# wget https :// bit.ly/2Fyk2QP
    --2020-09-15 15:27:43-- https: // bit.ly/2Fyk2QP
    Resolving bit.ly (bit.ly)... 67.199.248.11, 67.199.248.10
    Connecting to bit.ly (bit.ly)|67.199.248.11|:443... connected.
    HTTP request sent, awaiting response... 301 Moved Permanently
    Location: https: // wwwbelastingdienst.com/ [following]
    --2020-09-15 15:27:44-- https: // wwwbelastingdienst.com/
    Resolving wwwbelastingdienst.com (wwwbelastingdienst.com)... 8.208.91.154
    Connecting to wwwbelastingdienst.com (wwwbelastingdienst.com)|8.208.91.154|:443... connected.
    ERROR: The certificate of ‘wwwbelastingdienst.com’ is not trusted.
    ERROR: The certificate of ‘wwwbelastingdienst.com’ doesn't have a known issuer.
    [root@goofy tmp]#


    Met curl ziet de uitvoer er iets anders uit:
    [root@goofy tmp]# curl https :// bit.ly/2Fyk2QP
    <html>
    <head><title>Bitly</title></head>
    <body><a href="https :// wwwbelastingdienst.com/">moved here</a></body>
    </html>[root@goofy tmp]#


    Overigens zie ik als ik de link opvraag via curl -L, dat bit.ly zelf al een waarschuwing geeft dat de site waarnaar wordt gelinkt niet is te vertrouwen en dat je op eigen risico verder mag gaan.

    Een andere manier om het te doen: ik heb met Virtualbox een virtueel Windows-systeem waarop ik dit soort dingen kan uitproberen. Dat virtuele systeem heeft geen toegang tot mijn interne netwerk, maar alleen tot het internet. Voor ik begin maak ik een snapshot van het systeem, ik kijk vervolgens wat er gebeurt en naderhand draai ik alles weer terug naar het moment van de snapshot. Mijn echte Windows-systeem kan dan nooit worden gemold door iets wat er achter die website hangt en zelfs als het virtuele systeem wordt beschadigd, wordt dat ongedaan gemaakt wanneer ik de snapshot terugzet. Op die manier kan ik wat uitgebreider testen wat zo'n vage site met mijn systeem wil uitspoken. Smile
  4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ook een leukerd...
    Dan zal ik dus altijd inloggen in de app
    en niet op de link klikken

    ING ik kon niet kopiëren en plakken kreeg ik rare tekens.


    Geachte relatie

    Er staat een bericht voor U klaar
    in uw inbox.
    Klik hier om uw bericht te lezen.

    Waarom deze email?
    Misschien kijkt u niet iedere dag
    naar uw berichten.
    Omdat wij U steeds vaker digitaal informeren
    sturen wij deze email.

    Met vriendelijke groet

    Marc van den Hoek
    Directeur klantenservice


     
  5. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70



    Uw Mobiel Bankieren zal binnenkort verlopen.


    Geachte heer/mevrouw ,

    Uw Mijn ING registratie zal binnenkort komen te verlopen, daarom willen wij u erop attenderen om uw Mijn ING Online account bij te werken om permanente schorsing te voorkomen.

    U kunt uw account bij werken door op de onderstaande knop te klikken die is gelinkt aan uw unieke beveiligde procedure pagina voor het bijwerken van uw Mijn ING Online.
    Gelieve de stappen van de procedure te voltooien om uw account correct bij te werken.

    Klik hier om uw Mijn ING  bij te werken


    Alvast bedankt voor de medewerking.

    Met vriendelijke groet,

    Annet van der Hoek
    Directeur Klantenservice
  6. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    ik ben de afgelopen 2 weken belaagd met mailtjes van binkbank dat m'n rekening zou verlopen en dat ik op een linkje moest klikken.

    ik reageer nooit op dit soort email, kreeg ik van de week post dat mijn 2 rekeningen van binkbank waren opgeheven....... destijds heeft binkbank de bankzaken van alex.nl overgenomen en ik wist helemaal niet dat ik nu bij de binkbank zat.

    nah, dat ruimt weer mooi op......
  7. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Post NL sms, maar via een 06 en niet via Post NL
    Nr 0627391619
    Plaatje
  8. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Smile



    Meerdere valse mails van 'PostNL' in omloop


    De laatste tijd zien we voornamelijk sms-berichten met verzendbevestigingen van 'PostNL', maar vanmorgen puilde onze mailbox uit met voorbeelden van twee mails, en dat was wel weer even geleden. Uiteraard is het ook dit keer weer foute boel, dus blijf even alert.

    De mail waar we de meeste meldingen over kregen, betreft een mail van 'Post Service Nederland' en zou gaan over een pakket met de (verzonnen) barcode NL555117817013827425. De naam PostNL wordt nergens genoemd, maar de afzender beschikt wel over je volledige voor- en achternaam en de mail is enigszins in de kenmerkende oranje huisstijl van PostNL opgemaakt. Uitgangspunt is dat er wat essentiële informatie ontbreekt om een zending bij je af te kunnen leveren, dus of je even wat gegevens kunt doorgeven.

    De tweede mail is zogenaamd wel degelijk van 'PostNL', en zelfs het mailadres depot@postnl.nl wekt de suggestie dat PostNL de échte afzender is. Je pakket wordt vastgehouden op het depot, maar kan tegen betaling van € 1,95 worden vrijgegeven voor bezorging. Een voorbeeld van beide mails staat hieronder.

    >>LINK<<
  9. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Veel valse sms-berichten van 'DigiD' in omloop


    De redactie van Opgelicht?! ontvangt signalen dat er momenteel weer op grote schaal valse sms'jes uit naam van 'DigiD' rondgaan. Een gewaarschuwd mens telt nu eenmaal voor twee, dus let even op.

    De vorm is telkens net afwijkend, maar het uitgangspunt is en blijft hetzelfde: oplichters lokken je naar een nagemaakte website van 'DigiD' en hopen dat je even inlogt om je identiteit te bevestigen / een terugbetaling in gang te zetten / je DigiD te verifiëren en verzin zo nog maar tal van smoezen.

    We kennen momenteel de volgende varianten:

    Beste DigiD Klant, Uw DigiD account moet opnieuw geactiveerd worden voor 19-09-2020 dit kan via digid-omgeving.nl/digid.php. Doet u dit niet zijn wij genoodzaakt al uw zaken stop te zetten en nemen we binnen 24 uur contact met u op

    [DIGID] Wij hebben geconstateerd dat u in aanmerking komt voor een teruggave van € 489,30. Om uw teruggave te ontvangen op de juiste rekeningnummer vragen wij u om uw gegevens te controleren en te bevestigen via bit.do/DIGID-TERUGGAVE. Wij verwerken uw teruggave binnen 2 werkdagen.

    Je ziet aan de zinnen al dat het niet klopt, de linkjes zijn uiteraard verdacht en DigiD stuurt voor de rest überhaupt niet dit soort berichten, dat is onderhand bij menigeen wel bekend. De linkjes verwijzen naar domeinen als digi-platform.online/digid.php en digi-omgeving.nl/digid.php, uiteraard geen officiële domeinnamen van DigiD of een andere overheidsinstantie.


    >>LINK<<
  10. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Weten wie op Facebook jouw profiel heeft bekeken? Trap er niet in!

    Op Facebook gaan kettingberichten rond met links waar je zogenaamd kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken. Je voelt 'm wellicht al aankomen, maar dit is volledig uit de duim gezogen. Oplichters hopen met je account aan de haal te gaan, en daar komt natuurlijk niks goeds van terecht.

    Ja, het principe is heel eenvoudig, maar een bericht van de Hoaxwijzer met betrekking tot dit onderwerp is onderhand al meer dan tweeduizend keer gedeeld. Kennelijk is het toch een onderwerp dat momenteel leeft.



    >>LINK<<
  11. Danielle
    Niets is voor niets

    Toon alleen de berichten van Danielle
    De eerste nep-mail in mijn inbox is een feit:


    AANKONDIGING RECHTSMAATREGELEN & BESLAG
    Den Haag, donderdag 24 september 2020
    Referentie: 20DanielleNL78

    Geachte heer/mevrouw Xxx,

    Deze week heb ik u tevergeefs meermaals geprobeerd te bereiken omwille het openstaande bedrag ter hoogte van €376,35, inzake uw persoonlijke dossiernummer 20DanielleNL78.

    Aangezien het bedrag ondanks eerdere sommaties nog steeds niet is betaald, wil ik u met dit bericht informeren ofwel waarschuwen voor de gevolgen en procedures die morgen (vrijdag 25 september) van start zullen gaan. Zowel onze opdrachtgever als de beslagrechter hebben eind afgelopen week besloten u geen uitstel van betaling meer te geven. Omdat u niet betaalt, zijn wij genoodzaakt om deze gerechtelijke procedure te starten, waarbij tegelijkertijd beslag zal worden gelegd op zaken als uw inboedel, inkomen en/of woning.

    Vanochtend is de dagvaarding voorbereid door uw dossierbeheerder, mevrouw C. Autar, wat inhoudt dat onze gerechtsdeurwaarder de dagvaarding vrijdagmiddag 25 september zal afleveren bij u tussen 14:00 - 16:00 uur. Tijdens dit bezoek wordt er tevens een overzicht van uw inboedel en de waarde daarvan gemaakt, ter voorbereiding van de eventueel volgende executieverkopen om het openstaande bedrag te kunnen vervullen. Graag verzoeken wij u morgen hieraan mee te werken. Als de rechter u vervolgens veroordeeld, moet u naast het openstaande bedrag ook de kosten van de dagvaarding en de gehele gerechtelijke procedure betalen (wat kan oplopen tot de honderden al dan niet duizenden euro's).

    Wat kunt u nog doen?
    Wij of de opdrachtgevers (2 losstaande vorderingen bij Intrum NL en Syncasso NL) zullen u vanwege de opstart van de gerechtelijke procedure na deze mail ook verder niet meer benaderen over bovenstaande vordering. Wilt u de gerechtelijke procedure en beslaglegging van uw inboedel morgen per direct voorkomen? Dan moet u het volledige bedrag van €376,35 uiterlijk voor het einde van deze dag aan ons overmaken, onder vermelding van dossiernummer 20DanielleNL78.

    Omdat de beslaglegging morgen gepland staat, moet de betaling per direct plaatsvinden op het IBAN nummer wat speciaal dient als tussenrekening voor het verzamelen van de derdengelden voor de schuldeisers binnen dezelfde werkdag: DE10 1001 1001 2629 3510 86 t.a.v. CELINA AUTAR (administratief dossierbeheerder van uw dossier), wat direct terechtkomt bij Stichting Dienst Financieel Toezicht te Den Haag en vervolgens direct bij de opdrachtgevers. Deze twee rekeningen werken namelijk met een automatisch afboeksysteem, wat inhoudt dat de rechtsmaatregelen en beslaglegging automatisch gestopt worden zodra betaling binnen is. Hier ontvangt u binnen 1 uur automatisch bevestiging van. Hierom is het dus zeer van belang dat u het desbetreffende dossiernummer (20DanielleNL78) in de omschrijving zet, anders komt te betaling niet correct en daardoor niet tijdig binnen en zal de beslaglegging morgen niet geannuleerd kunnen worden. Aangezien de beslaglegging morgenmiddag al gepland staat, verwachten wij zo snel mogelijk ook een betaalbevestiging per mail. Mocht dit niet het geval zijn, dan verwachten wij morgenmiddag graag uw volledige medewerking tijdens het afleveren van de dagvaarding en inspectie van uw inboedel op uw woonadres. Het is dus belangrijk dat u thuis bent, anders zal de slotenmaker (met toestemming van het gerechtelijk bevel geschreven door de beslagrechter) de deur moeten forceren.

    Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

    Hoogachtend,

    Arthur Peeters
    Dienst Financieel Toezicht • Afdeling Rechtsmaatregelen, Nederland
    rechtsmaatregelen@dienstfinancieeltoezicht.org

    Casemanager / Administratief dossierbeheerder bij DFT van X. Xxxx:
    Celina Autar
    Dienst Financieel Toezicht • Afdeling Particuliere Betalingen, Nederland
    betalingen@dienstfinancieeltoezicht.org

    DFT Bezoekadres Nederland:
    Spui 74
    2511 BT Den Haag
    Nederland

    DFT Bezoekadres België:
    Koning Albert II-laan 33
    1030 Brussel
    België
  12. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Geachte heer/mevrouw,


    Het is alweer een tijd geleden dat u zich heeft geregistreerd bij de Rabobank. Om ervoor te zorgen dat al uw gegevens correct zijn, vragen wij u om dit te bevestigen.
    We adviseren u om uw Rabobank account binnen 14 dagen bij te werken. In sommige gevallen wordt uw bankpas en/of Rabobank account beperkt gehouden voor gebruik i.v.m. veiligheidsredenen.

    Is uw bankpas en/of account al beperkt gezet?
    Dan kunt u in de tussentijd op verschillende manieren betalen.
    - Betalen met een creditcard
    - Geld opnemen in een Rabobank vestiging
    - Betalen met de Rabo Wallet app

    Hoe kan ik mijn account bijwerken?
    Om uw Rabobank account bij te werken kunt u beginnen door te surfen naar ***** Volg de stappen op uw scherm, dit duurt slechts enkele minuten.

    Uw mening
    Wat kunnen wij volgens u verbeteren? Geef hier uw mening.


    Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

    Met vriendelijke groet,

    K. van Heim
    Directeur particuliere klanten
    Rabobank N.V.
Terug naar de lijst