Starten als zzp'er: wat komt er bij kijken?

Starten als zzp'er: wat komt er bij kijken? 

Onderwerp van Disje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
    Bericht van Tuwa is op 03-01-2021 om 11:45:48 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: .....

     
  1. Judith
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Judith
    Ja, ervaring mee. Het is heel lastig om aan het urencriterium te voldoen, als je daarnaast nog een baan hebt. En het is dan ook lastig om aan de criteria van de belastingdienst te voldoen om jezelf ondernemer te mogen noemen. En daarmee mis je meteen belangrijke aftrekposten. Als je het leuk vindt om te doen en je jezelf er mee ontwikkelt, maakt dat allemaal natuurlijk minder uit. Maar ik vond dat ik er uiteindelijk te weinig aan overhield en ben er weer mee gestopt. Wel een ervaring rijker natuurlijk, dus dat was sowieso de moeite.

    Als je het op kleine schaal doet, is een boekhouder of een uitgebreid online boekhoudprogramma niet nodig. Ik vond zelf deze lekker simpel (en dus overzichtelijk. En gratis, ook mooi. >>LINK<<
    En de KvK is sowieso een goede vraagbaak (in algemene zin bedoel ik).

    Leuk plan! Veel succes en plezier!
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef koen
    het is belangrijk om alle uren bij te houden om (zeker aan het begin) aan je urencreterium te voldoen. Ook de niet-productieve uren kan je mee tellen.
    - het zelf doen van je administratie
    - het lezen van adviezen op OA
    - het lezen van kranten en vaktijdschriften om inspiratie op te doen
    - en alles wat je moet doen/weten om als zzp-er te functioneren

    als je dit achteraf moet gaan noteren ben je te laat. vanaf het begin bijhouden, ook al ben je nog niet "echt" begonnen. 1 januari is een goed moment om daarmee te beginnen.

    let er op dat de zelfstandigenaftrek al een poos ter discussie staat; deze gaat waarschijnlijk sneuvelen binnenkort.

    Als je zzp-werk doet naast loondienst zou ik niet teveel aandacht besteden aan dat uren criterium.
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef meeuw
    Ik ben begonnen met een orienterend gesprek met de kvk en met mijn baas. Je hebt vaak toestemming nodig voor nevenactiviteiten, zeker als je werkzamheden in hetzelfde vlak liggen. En kijk je arbeidscontract na voor info over concurrentiebeding.


    Klopt, sommige werkgevers worden zacht gezegd niet enthousiast van medewerkers die bijklussen.
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    Een grote valkuil is reserveren voor belasting en BTW. De belastingdienst is nogal weinig flexibel mbt wanneer je aangifte moet doen en betalen. Factuurdatum telt, ook al is er niet betaald, en ook al was er geenomzet, BTW aangifte is verplicht als je eenmaal ingeschreven staat. En de boetes voor te laat aangifte doen lopen snel op.
  5. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Tinus
    Een grote valkuil is reserveren voor belasting en BTW. De belastingdienst is nogal weinig flexibel mbt wanneer je aangifte moet doen en betalen. Factuurdatum telt, ook al is er niet betaald, en ook al was er geenomzet, BTW aangifte is verplicht als je eenmaal ingeschreven staat. En de boetes voor te laat aangifte doen lopen snel op.


    Als je een klein bedrijf hebt dan kan je er voor kiezen niet meer BTW-plichtig te zijn. Dat heb ik gedaan. Kan nu ook geen BTW meer aftrekken, maar had toch weinig aftrekposten.

    Verder een goede boekhouder zoeken (tenzij je zelf dit allemaal wilt doen). De mijne is zeer gedreven in zijn vak, betaalbaar en verdient zichzelf terug. Doet ook mijn belastingzaken. Kies je voor een boekhouder met een kantoor en secretaresse, dan ben je zo veel meer geld kwijt.

    Ik ben ook lid van ZZP Nederland.

    >>LINK<<
  6. bart
    De OA webmaster

    Toon alleen de berichten van bart
    quote:
    Dit schreef Disje
    Ik speel de laatste tijd met het idee om, voorlopig naast mijn baan, me in te schrijven bij de KvK en als zzp'er aan de slag te gaan in mijn vakgebied (data warehousing en business intelligence). Ik heb vóór mijn huidige baan meer dan tien jaar als consultant gewerkt en ik zou het erg leuk vinden om af en toe weer eens een training te geven of een advies- of ontwikkelklus te doen. Maar dan op inhuurbasis, voor de afwisseling. En als het enorm goed loopt, wie weet...

    Wat komt er bij kijken om voor jezelf te starten? Hebben jullie ervaringen/tips om me verder te helpen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan: administratie, BTW-aangifte, offertes, facturen, eigen website/hosting, etc. Bijna alles is in abonnementsvorm zie ik, goedkoop instappen en dan meer betalen vanaf jaar 2. Maar is dat handig voor mij in het begin?

    Alle meningen zijn welkom, alvast bedankt voor jullie input!


    Ik kan het niet laten om ook even te reageren.

    - abonnementen: zo min mogelijk afsluiten. Alleen als het echt nodig is.

    - als je begint heb je maar weinig nodig qua administratie. En als het nog zo eenvoudig is, dan is dat het ideale moment om het zelf te doen. Met alleen een adviseur op de achtergrond die zorgt dat je het een beetje slim aanpakt. Ik zou zo een boekhoud-pakket doen. Het scheelt je over de jaren veel geld als je er nu wat aandacht aan besteedt en het zelf doet. Misschien alleen een adviseur voor de IB, want die verdient zichzelf mogelijk terug..
    Facturen kun je heel eenvoudig zelf maken. Als het er een paar per week zijn, dan is dat prima zelf bij te houden.
    Als het echt begint te lopen is dat het moment dat je de administratie verder uit gaat besteden, maar tegen die tijd weet je er zelf ook het één en ander van dus dan kun je goed kiezen.

    - website: als je een beetje in de IT zit, dan wil je dat zelf doen.
    Kijk naar Wordpress als je het wat moeilijker wilt maar met alle mogelijkheden: >>LINK<<
    Wordpress is erg goed voor SEO.
    Hier geldt het zelfde: als je het jezelf aanleert is het (uiteindelijk) allemaal niet veel werk, maar je moet die tijd wel investeren. Als je het door anderen laat doen, dan blijft het geld kosten. Voor iedere uitbreiding weer. En voor iedere keer dat een update nodig is, en dat is regelmatig zo.

    Succes!


    Oh nee, nog iets. Vanaf het moment dat je je inschrijft bij de KvK moet je van alles doen hè? Dan ben je een bedrijf en moet je btw-aangifte doen en een boekhouding bijhouden en een jaarrekening maken en zo. Pffffft. Bovendien ben je dan vindbaar, dus zal je huidige werkgever er ook achter kunnen komen dat je andere werkzaamheden hebt.

  7. Salome
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Salome
    In aanvulling op Bart - ik wilde net al reageren op het gebied website - als je zelf een website wilt maken en je bent niet heel digi-handig, kijk dan eens op sites zoals Wix. Hier kun je voor een vast bedrag per jaar een website bouwen, door gewoon het template van een bestaande website uit te kiezen en die te vullen met je eigen tekst. Als je wat handiger bent, kun je je eigen templates bouwen. Je kunt ook een gedeelte zelf doen en de rest laten staan.
    Heel laagdrempelig, lager dan WordPress vind ik, en zolang je geen eigen domein reserveert, is het gratis. Kun je dus gewoon uitproberen. Van digitaal visitekaartje tot complete webwinkel kun je op die manier bouwen.
    Er zijn er meer hoor, die dat aanbieden, ik heb zelf Wix uitgeprobeerd en die beviel goed.
  8. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef twelve


    Als je een klein bedrijf hebt dan kan je er voor kiezen niet meer BTW-plichtig te zijn. Dat heb ik gedaan. Kan nu ook geen BTW meer aftrekken, maar had toch weinig aftrekposten.

    >>LINK<<

    ( @Bart, ik realiseer me dat dit op het randje van adverteren is)
  9. Disje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Disje

    quote:
    Dit schreef maartje
    Disje, je mag op OA alles vragenSmile Je vraag staat ook nog in de goede rubriek. Denk ook aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek van de belastingdienst.

    Hier moet ik eens wat over lezen, want hier was ik nog niet van op de hoogte. Dit zijn precies de zaken, die ik naar boven wil halen, door vragen te stellen. Bedankt!
  10. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Disje

    Hier moet ik eens wat over lezen, want hier was ik nog niet van op de hoogte. Dit zijn precies de zaken, die ik naar boven wil halen, door vragen te stellen. Bedankt!


    Let op dat er i.v.m. corona een versoepelde regeling geldt,
    >>LINK<<

    Als je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek kom je ook in aanmerking voor startersaftrek en mag je investeringen willekeurig afschrijven. Doe dit met beleid.
    >>LINK<<

    Check ook even of de Belastingdienst je als ondernemer ziet.
    >>LINK<<

    (Voor de BTW gelden andere regels, dus ondernemer voor de BTW wil nog niet zeggen dat je dan ook ondernemer voor de ib bent)

    Denk ook aan aanloopkosten (incl BTW) die je de afgelopen 5 jaar hebt gemaakt
    >>LINK<<

    Maak ook een begroting met te verwachten opbrengsten en kosten.
    Als je winst verwacht te maken, kun je alvast voorlopige aanslag aanvragen die je in termijnen betaalt.
    Als je de belastingen gespreid betaalt, merk je het niet zo en hoef je minder te reserveren.

    Denk ook aan eventuele gevolgen voor toeslagen.





    3 jan '21 - 14:08:53 / 3 jan '21 - 14:29:09
  11. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    let ook op dat zodra je jezelf inschrijft bij de KvK ook een doelwit wordt van "leveranciers van ongevraagde diensten". Ik heb de laatste jaren regelmatig valse/misleidende facturen gekregen op het gebied van kvk-diensten, opnames in vakpublicaties, energieleveranciers en internetabbonnement verkopers.

    als ondernemen geniet je geen/minder bescherming als consument, heel veel louche bedrijven proberen daar misbruik van te maken.
Terug naar de lijst