Starten als zzp'er: wat komt er bij kijken? 

Onderwerp van Disje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef koen
    het is belangrijk om alle uren bij te houden om (zeker aan het begin) aan je urencreterium te voldoen. Ook de niet-productieve uren kan je mee tellen.
    - het zelf doen van je administratie
    - het lezen van adviezen op OA
    - het lezen van kranten en vaktijdschriften om inspiratie op te doen
    - en alles wat je moet doen/weten om als zzp-er te functioneren

    als je dit achteraf moet gaan noteren ben je te laat. vanaf het begin bijhouden, ook al ben je nog niet "echt" begonnen. 1 januari is een goed moment om daarmee te beginnen.

    let er op dat de zelfstandigenaftrek al een poos ter discussie staat; deze gaat waarschijnlijk sneuvelen binnenkort.

    Als je zzp-werk doet naast loondienst zou ik niet teveel aandacht besteden aan dat uren criterium.
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef meeuw
    Ik ben begonnen met een orienterend gesprek met de kvk en met mijn baas. Je hebt vaak toestemming nodig voor nevenactiviteiten, zeker als je werkzamheden in hetzelfde vlak liggen. En kijk je arbeidscontract na voor info over concurrentiebeding.


    Klopt, sommige werkgevers worden zacht gezegd niet enthousiast van medewerkers die bijklussen.
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    Een grote valkuil is reserveren voor belasting en BTW. De belastingdienst is nogal weinig flexibel mbt wanneer je aangifte moet doen en betalen. Factuurdatum telt, ook al is er niet betaald, en ook al was er geenomzet, BTW aangifte is verplicht als je eenmaal ingeschreven staat. En de boetes voor te laat aangifte doen lopen snel op.
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef twelve


    Als je een klein bedrijf hebt dan kan je er voor kiezen niet meer BTW-plichtig te zijn. Dat heb ik gedaan. Kan nu ook geen BTW meer aftrekken, maar had toch weinig aftrekposten.

    >>LINK<<

    ( @Bart, ik realiseer me dat dit op het randje van adverteren is)
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef koen
    let ook op dat zodra je jezelf inschrijft bij de KvK ook een doelwit wordt van "leveranciers van ongevraagde diensten". Ik heb de laatste jaren regelmatig valse/misleidende facturen gekregen op het gebied van kvk-diensten, opnames in vakpublicaties, energieleveranciers en internetabbonnement verkopers.

    als ondernemen geniet je geen/minder bescherming als consument, heel veel louche bedrijven proberen daar misbruik van te maken.

    Energiebedrijven zijn vooral berucht. En als je Ja zegt zit je er aanvast, want er is geenbedenktijd voir bedrijven.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion


    Let op dat er i.v.m. corona een versoepelde regeling geldt,
    >>LINK<<

    Als je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek kom je ook in aanmerking voor startersaftrek en mag je investeringen willekeurig afschrijven. Doe dit met beleid.
    >>LINK<<

    Check ook even of de Belastingdienst je als ondernemer ziet.
    >>LINK<<

    (Voor de BTW gelden andere regels, dus ondernemer voor de BTW wil nog niet zeggen dat je dan ook ondernemer voor de ib bent)

    Denk ook aan aanloopkosten (incl BTW) die je de afgelopen 5 jaar hebt gemaakt
    >>LINK<<

    Maak ook een begroting met te verwachten opbrengsten en kosten.
    Als je winst verwacht te maken, kun je alvast voorlopige aanslag aanvragen die je in termijnen betaalt.
    Als je de belastingen gespreid betaalt, merk je het niet zo en hoef je minder te reserveren.

    Denk ook aan eventuele gevolgen voor toeslagen.






    Relativering: Denk hier ook niet teveel over na. Aftrekposten etc is allemaal.leuk en aardig maar vooral als je geld binnenhaalt. Richt je dus op acquisitie en omzet genereren tegen realistische tarieven.
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef maartje
    Zulke mensen krijgen in hun gesprekstraining te horen: 3 x nee is pas nee. Zeg dus: “nee nee nee”

    Of gewoon ophangen.
    Of niet opnemen en het nummer eerst googelen.
Terug naar de lijst