Nieuwe baan en nog een stukje WW

Nieuwe baan en nog een stukje WW 

Onderwerp van Mariska2

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2
    Misschien kunnen jullie even met mij meedenken over het volgende:

    Per 1 oktober 2020 zat ik zonder werk en kreeg ik een WW-uitkering. Ik werkte daarvoor 40 uur per week.
    Per 1 december 2020 heb ik een nieuwe baan met een 32-urige werkweek.
    Ik wil niet terug naar een 40-urige werkweek. Een 32-urige werkweek bevalt mij goed en ik kan me goed redden met dit salaris.

    Echter, omdat ik uit een baan kwam met een 40-urige werkweek en mijn uitkering daarop berekend is, ontvang ik nog een stukje WW.
    Daar staat tegenover dat ik nog steeds een sollicitatieplicht heb.

    Ik heb contact opgenomen met het UWV en heb om ontheffing van de sollicitatieplicht gevraagd, omdat ik 32 uur per week prettig vind en dat financieel ook voldoende is.
    Hun antwoord is: ontheffing van de sollicitatieplicht is alleen mogelijk:
    1. als je een baan gevonden hebt voor 36 uur per week of meer en/of
    2. als je een baan gevonden hebt waarbij het salaris minimaal 87,5% van het WW-maandloon bedraagt
    3. als je aan het UWV vraagt om de betaling van de aanvullende uitkering stop te zetten

    In mijn geval voldoe ik niet aan voorwaarden 1 en 2. Ik werk namelijk 32 uur per week en mijn salaris is 78% van het door het UWV berekende WW-maandloon waarop ze de uitkering hebben berekend.
    Optie 3 ben ik graag toe bereid. Echter .... het WW-recht blijft in dat geval gewoon doorlopen.

    En daar zit mijn vraag. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de sollicitatieplicht wordt opgeheven - eventueel door afstand te doen van de WW-aanvulling - en het WW-recht blijft staan?

    Is dat überhaupt mogelijk?

    Of is er geen nood aan de man omdat ik gelijktijdig door mijn nieuwe baan weer WW-recht aan het opbouwen ben? (tegen een lager inkomen)

    Er zijn hier vast en zeker mensen die er verstand van hebben. Als jullie een goed advies hebben: graag.





  2. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Als je hier geen antwoord krijgt, weet ik iemand van mijn Facebookvrienden die je een antwoord op die vraag kan geven (die zit in soortgelijke situatie)
  3. Kilroco
    Going home

    Toon alleen de berichten van Kilroco
    Volgens mij heeft @Scar hiermee te maken gehad.
  4. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Absoluut. Ik kon niet eens de ww stopzetten, dat werd geweigerd. Ik ging van 36 uur naar 32 uur. Nu had ik nog recht op het oude ww bedrag als het toch fout zou gaan.

    Ik heb maar wat netwerk gesprekken opgevoerd en na 3 maanden kon ik de ww wel stopzetten.
  5. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef scar
    Absoluut. Ik kon niet eens de ww stopzetten, dat werd geweigerd. Ik ging van 36 uur naar 32 uur. Nu had ik nog recht op het oude ww bedrag als het toch fout zou gaan.

    Ik heb maar wat netwerk gesprekken opgevoerd en na 3 maanden kon ik de ww wel stopzetten.


    Waarom kon het na 3 maanden wel?
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Mariska2


    Waarom kon het na 3 maanden wel?

    Toen was het duidelijk dat mijn inkomen hoger bleef dan mijn ww. Of zo. Het is me toen echt heel goed uitgelegd dit een alleraardigste meneer van de uwv, ze gooien er een rekensom op los. Ik kon tot die tijd nog terugvallen op mijn oude ww niveau.

    Eerst werkte ik 4 dagen per week 36 uur en daarna 32 uur. In die 4 uur zat het probleem.

    Ik vind het nog steeds onzin maar die meneer bracht het zo dat het heel logisch klonk.
  7. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    de reden dat dit zo werkt is dat de ww periode blijft doorlopen en jouw recht op ww bekort. Met een aanvullende ww komt het UWV dus "goedkoop" af van een WW verplichting.

    dus bij een baan na een WW goed opletten dat je WW ook daadwerkelijk kan beeindigen. Het risico is nl dat tegen de tijd dat deze (tijdelijke) baan je recht op WW "op" is.
  8. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef koen
    de reden dat dit zo werkt is dat de ww periode blijft doorlopen en jouw recht op ww bekort. Met een aanvullende ww komt het UWV dus "goedkoop" af van een WW verplichting.

    dus bij een baan na een WW goed opletten dat je WW ook daadwerkelijk kan beeindigen. Het risico is nl dat tegen de tijd dat deze (tijdelijke) baan je recht op WW "op" is.


    Maar dat is het 'm juist. Ik kan hem niet zelf beëindigen.

    Volgens mij heeft kaatje dit probleem ook gehad een tijd geleden. Ik kan het draadje echter niet terugvinden
  9. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
  10. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef Piep
    >>LINK<<


    Wandelen met de hond? Smile

    Oh is al aangepast.

    Ja, de info onder de link is hetzelfde als wat ik in mijn startbericht beschrijf en wat men mij heeft medegedeeld
  11. Bericht van Jep is op 28-01-2021 om 13:22:50 uur verwijderd door Jep.

    Reden: xxxxxx

     
  12. Jep
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jep
    Zo ver ik weet blijft het bij werkeloos worden (met beschikking toegekende- ) ww recht doorlopen.
    Ook al laat je je (aanvullende) ww uitkering stopzetten


    Het is dus niet zo dat je kan zeggen: ik zie af van dat nog half jaar toegekende recht op ww. Je kan wel af zien van de WW uitkering
    (zo is mij ooit uitgelegd)
Terug naar de lijst