WhatsApp vanaf 15 mei 2021 grotendeels geblokkeerd voor wie gebruiksvoorwaarden niet accepteert

WhatsApp vanaf 15 mei 2021 grotendeels geblokkeerd voor wie gebruiksvoorwaarden niet accepteert 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    WhatsApp vanaf 15 mei 2021 grotendeels geblokkeerd voor wie gebruiksvoorwaarden niet accepteert


    Gebruik jij WhatsApp? Dan moet je weten dat je de app na 15 mei 2021 nauwelijks meer kunt gebruiken als je de nieuwe gebruiksvoorwaarden niet hebt geaccepteerd. Nieuwe berichten lezen of versturen is dan niet langer mogelijk: het beleid voor inactieve accounts treedt vanaf die datum in werking.

    Het beleid voor inactieve accounts houdt in dat je account niet direct wordt verwijderd, maar wel dat de functionaliteit ernstig wordt beperkt. Een berichtendienst waarmee je geen berichten kunt versturen of ontvangen is immers niet zo praktisch.

    WhatsApp zegt er zelf het volgende over: 'Je kunt niet volledig gebruikmaken van WhatsApp totdat je de updates aanvaardt. Voor een korte periode kun je nog wel oproepen en meldingen ontvangen, maar je kunt geen berichten lezen of verzenden via de app.'

    Inactief WhatsApp-account wordt na vier maanden verwijderd
    Dat je account niet meteen wordt verwijderd, betekent niet dat je account - en dus je data - eindeloos bewaard blijft.

    Volgens het beleid voor inactieve accounts wordt je account na 120 dagen namelijk alsnog verwijderd, en wel om de volgende reden: 'Uit beveiligingsoverwegingen, om gegevensbehoud te beperken en de privacy van onze gebruikers te waarborgen, worden WhatsApp-accounts na 120 dagen inactiviteit verwijderd. Inactiviteit wil zeggen dat een gebruiker geen verbinding heeft gehad met WhatsApp.'

    Verplicht datadelen met moederbedrijf Facebook
    Er ontstond de nodige ophef over de nieuwe gebruiksvoorwaarden van WhatsApp: gebruikers worden namelijk verplicht om WhatsApp toestemming te geven om bepaalde data te delen met moederbedrijf Facebook.

    Deze voorwaarden hebben volgens WhatsApp vooral betrekking op zakelijke communicatie en zouden de nieuwe voorwaarden WhatsApp 'toegankelijker maken voor shopping, betalingen en om gebruikt te worden door de klantenservice van bedrijven', aldus Tweakers. Dan moet je onder meer denken aan hoe WhatsApp bepaalde transactiegegevens opslaat en ter beschikking stelt aan betaaldiensten, zoals Facebook Pay.

    De ingangsdatum was eigenlijk gepland om 8 februari, maar is na grote kritiek van gebruikers enkele maanden vooruitgeschoven. Overigens hebben deze wijzigingen inhoudelijk geen invloed op Europese gebruikers: door Europese regelgeving is het Facebook sowieso niet toegestaan om data van Europese WhatsApp-gebruikers te gebruiken, zo valt na te lezen op Tweakers.

    De invloed is echter wel functioneel, omdat de app simpelweg onbruikbaar wordt als je geen toestemming geeft.

    Hoe accepteer ik de nieuwe gebruiksvoorwaarden van WhatsApp?
    Grote kans dat je dat al hebt gedaan. De oorspronkelijke ingangsdatum was zoals gezegd 8 februari, en Nederlandse gebruikers kregen begin januari al een pop-up met het verzoek om de voorwaarden te accepteren.


    >>LINK<<
  2. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Geen invloed op Europese gebruikers.
  3. Bindi
    Padam Padam

    Toon alleen de berichten van Bindi
    quote:
    Dit schreef Inge65
    Geen invloed op Europese gebruikers.



    Dus hoeven we niks te ondernemen? Smile
  4. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Zo te lezen de update accepteren. Of overgaan op een andere app.
  5. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Inge65
    Zo te lezen de update accepteren. Of overgaan op een andere app.


    Ik ben over gestapt op Signal.
    Heb verder alle social media verwijderd. Echt alles.
    Niet zozeer vanwege de privacy maar wel vanwege de afleiding en ook de te groot wordende macht van bedrijven als Facebook en Google.
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Zoals gezegd, voor eu gebruikers verandert niets. Ik ga akkoord.
  7. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    quote:
    Dit schreef scar
    Zoals gezegd, voor eu gebruikers verandert niets. Ik ga akkoord.


    Dit dus en is al volop onder de aandacht gebracht op o.a. social media.
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef scar
    Zoals gezegd, voor eu gebruikers verandert niets. Ik ga akkoord.




    Fijn dat je het nogmaals bevestigd.
  9. gadis
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van gadis
    Accepteer gewoon 😛
  10. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef EmC


    Ik ben over gestapt op Signal.
    Heb verder alle social media verwijderd. Echt alles.
    Niet zozeer vanwege de privacy maar wel vanwege de afleiding en ook de te groot wordende macht van bedrijven als Facebook en Google.


    In het ene draadje beschuldig je half Nederland van zenuwpezen gedrag. Hoe noem je dit dan?
  11. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef scar
    Zoals gezegd, voor eu gebruikers verandert niets. Ik ga akkoord.


    Ik ook hoor
  12. LoveMagenta
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van LoveMagenta
    Wat ik begrepen heb;
    A. Het geldt niet voor Europa (zoals gezegd)
    B. Blijkbaar is bij de laatste update j.l. al akkoord gegeven door gebruikers.
Terug naar de lijst