schapenvachten

schapenvachten 

Onderwerp van on-my-own

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
    Mijn creatieve dochter heeft van de schaapsherder in het park vier schapenvachten gekregen. Ze was laatst wol aan het rapen en van de bomen aan het plukken toen hij aanbod wel wat mee te nemen. Best wel veel wol is het..... Ze heeft net de poepstukken eraf geknipt en we hebben er twee uitgespoeld. Eentje zit nu, over waszakjes verdeeld, in de wasmachine.
    Iemand nog ideeën wat we met de wol kunnen doen, of een goede website? Ze heeft het er al over om een spinnewiel te kopen maar ik betwijfel of ze dat lang gaat volhouden omdat het best saai werk is.
  2. saskiamaria
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saskiamaria
    Ach wat leuk! Koop een tweedehands spinnewiel voor haar, of een spintol, dat is goedkoper.
    Ze kan met de wol vilten, ze kan de wol verven, ze kan er van alles mee. Wol verven kan ook met natuurlijke materialen, zoals uienschillen.
    Gewoon even Googelen op 'wol vilten' of 'wol verven'.

    Of je de wol in de machine moet doen, ik denk het niet... In ieder geval niet met zeep, dan gaat het vervilten.
    Mijn moeder spoelde de vachten met zout water geloof ik, het vet in de wol heb je nodig om het te kunnen spinnen.

    Ik zou het zeker toejuichen, zo leuk dat ze dit doet!!!

  3. quote:
    Dit schreef saskiamaria


    Mijn moeder spoelde de vachten met zout water geloof ik, het vet in de wol heb je nodig om het te kunnen spinnen.


    Mijn moeder deed dat ook. De wol werd pas na het spinnen gewassen.
  4. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Ojee....Smile nu al een fout gemaakt. Ze ruiken echt naar schaap dus vandaar de wasmachine. We hebben een klein beetje groene zeep erbij gedaan in de wasmachine. Ze is in elk geval van plan om wol te gaan vilten. Hopelijk kan dat nog wel. Ze is op dit moment ergens een spintol aan het zoeken via marktplaats. Ik hoop dat het niet te moeilijk is allemaal. Zie al dat je ook nog moet twijnen en met van die borstels met metalen pinnen de wol moet uitkammen.
    Gelukkig hebben we er vier Smile

    Normaalgesproken schildert ze veel maar verwerkt er van alles in, veren, gedroogde bloemen (na een uitvaart maakt ze o.a. met deze bloemen een kunstwerk voor de familie van de overledene), allerlei fournituren, mooie stukjes papier etc.
    Nu wil ze iets maken met wol erin.

    Dochter heeft een flinke angststoornis en is eigenlijk de hele dag creatief bezig, alleen op haar kamertje. Ze maakt mooie dingen en verkoopt ook regelmatig. Ze heeft een flink bereik op social media hiermee(25000+ op youtube en 50.000+ op insta) maar bijna geen real-life contacten. Dus tijd genoeg maar niet zoveel zelfvertrouwen. Ik hoop dat dit een leuke nieuwe "hobby" kan worden Smile.
  5. sanny
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van sanny
    Wat fijn dat ze daar haar ei zo in kwijt kan.
    Je verhaal maakt me nieuwsgierig. Heb je voorbeeld(en) van haar werk of een link naar haar pagina insta of YouTube pagina?
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Wol is altijd leuk. Wassen niet de wasmachine, daarvan droogt de wol uit en wordt het taai en hard. Ik trok de vieze stukken eruit verder niet.
    Wat voor een wol is het, dus van welk schapenras? Texelaar is bv niet te vilten, andere soorten wel
    Ik verfde de wol zo in de pan, volgens techniek sprookjeswol verven, dan krijg je prachtige kleuren en nuances en daarna maakte ik er wol schilderijen van. Inmiddels heb ik er niet een meer van, alles is naar school gegaan.
    Niet elke wol is fijn om te spinnen, en niet elke gesponnen wol is daarna prettig om te breien of kleding van te dragen. Ik vond spinnen meditatief, maar kon weinig met de wol.

    Wanneer de wol te vilten is, dan is het leuk om daar iets mee te doen. Van bloemen vilten naar tassen en sloffen.
  7. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Link plakken wil ze liever niet, wel een paar foto's gekregen om te delen...uiteraard niet die ik het mooist vind...dat voelt te kwetsbaar voor haar.




    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    22 apr '21 - 18:21:53 / 22 apr '21 - 18:37:36
  8. Jeli
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jeli
    Mooi hoor!
  9. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Krijg ze niet kleiner....haal ze zo wel weer weg. Zelf vind ik grote foto's altijd beetje irritant namelijk.

    Wolschilderijen, heb net gegoogled, zijn een goed idee!
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Link plakken wil ze liever niet, wel een paar foto's gekregen om te delen...





    >>LINK<<
    Is het dit schapenras? Ik kan niet van een foto de wol soort oid herkennen, maar ik lees dat dat fijne witte wol is. Het drents heideschaap heeft harde wol, dat vind ik niet fijn werken of vilten.
    Ik weet niet of deze wol makkelijk te vilten is, kan daar online weinig over vinden.
  11. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Volgens mij zijn het kempische schapen...maar weet het niet zeker.

    Ja, dus Rose....heb net je link aangeklikt. Die soort is het.
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Link plakken wil ze liever niet, wel een paar foto's gekregen om te delen...







    Prachtige dingen maakt ze er van, gaat ze vast veel plezier van de wol hebben.
Terug naar de lijst