Zonnepanelen

Zonnepanelen 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Wat gebeurt er na 1-1 2025?
    Als de regeling weg valt en ik wel mijn zonnepanelen moet betalen? (schreef Leeuwin)



    Je levert de stroom die je niet verbruikt aan het net. Als je panelen minder stroom gaan leveren, neem je weer stroom van het net. Dit heft elkaar gedeeltelijk op, dus verbruik je in een jaar veel minder stroom en kunnen de panelen zeker uit.
  2. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef EllesB
    Wat gebeurt er na 1-1 2025?
    Als de regeling weg valt en ik wel mijn zonnepanelen moet betalen? (schreef Leeuwin)



    Je levert de stroom die je niet verbruikt aan het net. Als je panelen minder stroom gaan leveren, neem je weer stroom van het net. Dit heft elkaar gedeeltelijk op, dus verbruik je in een jaar veel minder stroom en kunnen de panelen zeker uit.



    Ja dat dacht ik dus ook dan is het niet meer rendabel.
    Maar ik huur ze van de woningbouw dus geen idee of ze daar mee akkoord gaan.

    Zeker een dingentje wat ik mee wil nemen.
  3. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Wat gebeurt er na 1-1 2025?
    Als de regeling weg valt en ik wel mijn zonnepanelen moet betalen? (schreef Leeuwin)



    Je levert de stroom die je niet verbruikt aan het net. Als je panelen minder stroom gaan leveren, neem je weer stroom van het net. Dit heft elkaar gedeeltelijk op, dus verbruik je in een jaar veel minder stroom en kunnen de panelen zeker uit.


    Er blijft wél een teruglever vergoeding bestaan. Er komt een minimale en maximale terugleververgoeding.

    >>LINK<<
  4. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    quote:
    Dit schreef leeuwin70



    Ja dat dacht ik dus ook dan is het niet meer rendabel.
    Maar ik huur ze van de woningbouw dus geen idee of ze daar mee akkoord gaan.

    Zeker een dingentje wat ik mee wil nemen.


    Tuurlijk is het wel rendabel. Dat is toch wat ik zeg?
    Ik huur ze ook van de woningbouwvereniging.

    Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in het salderen. Ben gewoon al blij met wat het scheelt.
  5. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    Hier is de constructie iets anders. In feite heb ik ze op afbetaling gekocht. Ik betaal zo lang ik hier woon 25 jaar lang 25 euro voor 12 panelen. Dat is 7500 euro. 25 euro is over 25 jaar natuurlijk lang geen 25 euro meer waard. De eerste 1000 heb ik al wel terug verdiend denk ik.

    In die 25 jaar hoop ik dat ze ook wel iets bruikbaars voor de opslag hebben gevonden.
  6. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef leeuwin70
    Ja dat dacht ik dus ook dan is het niet meer rendabel.

    Ik heb even met een natte vinger en een dikke duim zitten rekenen. Op dit moment heb ik nog een relatief laag stroomtarief van zo'n 35 cent per kWh. Teruggeleverde stroom levert me bijna 14 cent per kWh op.
    Als de salderingsregeling 100% zou blijven, zou ik daarmee mijn panelen in ongeveer 8 jaar hebben terugverdiend. Met afbouw na 2025 zou dat zo'n 11 jaar gaan duren.

    Per 1 januari wordt bij mij het kWh-tarief verhoogd (en per 1 februari overigens weer verlaagd). Als ik ervan uitga dat het tarief zo rond de 70 cent blijft schommelen (en het teruglevertarief 14 cent blijft), zou ik met de oude salderingsregeling mijn panelen in 4 jaar hebben terugverdiend. Met de nieuwe regeling duurt dat een jaartje langer.

    Zelfs met een afbouwende salderingsregeling blijft het dus nog rendabel om zonnepanelen te hebben, zeker als de energieprijzen hoog blijven.
  7. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Brief gekregen mijn woning is ook geselecteerd voor 6 panelen.

    Ik ga het maar doen begin juli beginnen ze met plaatsen.

    Tot 2025 blijft het en dan wordt het elk jaar met 9% afgebouwd tot 2031. En dan zien we wel weer.
    lefier gaat dan bekijken over de kosten.
  8. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Dan is het nog steeds heel fijn om je eigen opgewekte stroom te gebruiken ipv te kopen
  9. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef leeuwin70
    Tot 2025 blijft het en dan wordt het elk jaar met 9% afgebouwd tot 2031. En dan zien we wel weer.
    lefier gaat dan bekijken over de kosten.

    Dat salderen betekent dat het iets langer gaat duren om je panelen terug te verdienen. Als ik zo kijk naar de plannen van de regering, dan verwacht ik echter niet dat de kWh-prijs omlaag gaat naar het tarief van een jaar of twee geleden, en hoge stroomprijzen zijn gunstig voor je terugverdientijd.

    Laat ik eens uitrekenen wat mijn panelen gisteren hebben gedaan (15 zonnepanelen op het noordwesten; best ongunstig, maar dat wordt weer iets gecompenseerd doordat mijn dak niet heel steil is). Omdat het gisteren de gehele dag laagtarief was rekent dat iets makkelijker.

    kWh-tarief afname laag tarief: €0,4506
    kWh-tarief teruglevering: €0,1150

    Totaal verbruik: 10,367 kWh. Zonder zonnepanelen zou mijn stroomverbruik dus €4,67 hebben gekost.

    Productie: 24,1 kWh (afgerond)
    Afname van stroomnet: 4,649 kWh
    Levering aan stroomnet: 18,382 kWh

    Met de salderingsregeling wordt de afname verrekend met de teruglevering. Ik heb netto 13,733 kWh teruggeleverd, dus daarvoor ontvang ik €1,58.
    Zonder salderingsregeling zou ik €2,09 aan stroom hebben moeten betalen en had ik €2,11 gekregen voor mijn levering. Netto zou ik dus €0,02 hebben ontvangen.

    Afgezet tegen de situatie zonder zonnepanelen hebben ze met saldering dus €6,78 bespaard en zouden ze zonder saldering alsnog goed zijn voor €4,69.
    Als alle parameters (stroomprijs, productie, afname) gelijk zouden blijven, zou in dit geval de terugverdientijd met saldering 4,2 jaar zijn en zonder saldering 6,1 jaar. Met een afbouwende salderingsregeling zouden de panelen zich dan alsnog voor 2031 terugverdienen.

    Als je kijkt naar een dag als vandaag zullen de cijfers overigens een stuk minder gunstig zijn. Smile

    Ik maak me zelf in ieder geval niet zo heel erg druk om het afbouwen van de saldering. Het is overigens wel handig om jezelf aan te gaan leren stroomverbruikers (wasmachine en zo) vooral te gebruiken als de zon flink schijnt. Op zonnige dagen kan ik mijn wasdroger en wasmachine tegelijk aan hebben en alsnog stroom leveren aan het net.
  10. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    Pfoeh, loop ik de bijkeuken in zie ik in het plafond twee kleine waterkringen. Ik ben er echt ontdaan van. Wat een gezeik toch weer. Het is een EPDM dak. Daar waar ik eigenlijk het minst bang voor was. Weer extra gedoe. Wat nu??
  11. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Klote!!
    Ik las je al hierboven. Bel met je opstalverzekering voor advies? Ze dekken met geluk je vervolgschade sowieso. Verwacht dat het advies de leverancier/plaatster contacten zal zijn. Wat weet je over garantie?
  12. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    quote:
    Dit schreef Singa
    Klote!!
    Ik las je al hierboven. Bel met je opstalverzekering voor advies? Ze dekken met geluk je vervolgschade sowieso. Verwacht dat het advies de leverancier/plaatster contacten zal zijn. Wat weet je over garantie?


    Garantie op panelen en omvormers. Heb ook al uitspraken gelezen dat je als consument niet zomaar in het gelijk wordt gesteld na lekkage. Heb gelukkig een rechtsbijstand.
    Ik zal de verzekering idd maar om raad vragen.
Terug naar de lijst