ontslag bijbaan

ontslag bijbaan 

Onderwerp van Boep

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Boep zelf op 29 november 2012 om 18:42:15

Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Dit is een bekend misverstand. Op jaarbasis betaal je altijd evenveel. het zogenaamde 'bijzondere tarief' (vziw meestal gewoon het 42% tarief) is een truukje om ervoor te zorgen dat je niet te weinig betaalt, zodat je geen vervelende naheffing krijgt.

    Hoogstens kan het voordelig zijn, om het deels in 2012, en deels in 2013 uit te laten betalen, als je bijvoorbeeld op de grens tussen twee schijven zit. Moet je werkgever daar wel aan meewerken.


    Dat ligt er dus aan of ze haar salaris over 2013 ineens laat uitbetalen in 2012 als ontslagvergoeding.. Dan heeft ze wel kans dat het een ander verhaal wordt..

    Tis voor haar wel van belang te weten hoe de belasting gaat reageren op het (voor ons onbekende) bedrag bovenop regulier salaris 2012, en hoe ze dat dus weer gaat formuleren in haar evt. vaststellingovereenkomst met haar werkgever..
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Mikky
    Het ineens laten uitbetalen van je salaris (of in deze context wellicht te scharen onder een ontslagvergoeding) is relatief eenvoudig; je bent in 1 keer klaar, maar waarschijnlijk fiscaal wel het meest ongunstig.

    Dat valt mee. Als je dit geld in een lijfrente of banksparen stort, betaal je nu geen belasting, maar betaal je die belasting later alsnog -en die is dan niet lager dan nu.

    Vuistregel schijnt te zijn, dat je bedragen tot 25000 net zo goed in ??n keer kunt laten uitbetalen, met het voordeel van flexibiliteit. Een financieel-adviseur zal je dit echter niet vertellen, want die verdient daar geen cent aan; die verdient iets aan de verkoop van lijfrentepolissen.
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Mikky



    Tis voor haar wel van belang te weten hoe de belasting gaat reageren op het (voor ons onbekende) bedrag bovenop regulier salaris 2012, en hoe ze dat dus weer gaat formuleren in haar evt. vaststellingovereenkomst met haar werkgever..

    Nou, dat bedrag is gewoon inkomen, en dus belast. Tenzij je het meteen in een lijfrente of banksparen laat storten.
  4. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef Tinus


    Hoogstens kan het voordelig zijn, om het deels in 2012, en deels in 2013 uit te laten betalen, als je bijvoorbeeld op de grens tussen twee schijven zit. Moet je werkgever daar wel aan meewerken.

    Waar ligt die grens?

    Banksparen oid gaat em niet worden hoor. Zo groot bedrag is het nou ook weer niet.
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Dat valt mee. Als je dit geld in een lijfrente of banksparen stort, betaal je nu geen belasting, maar betaal je die belasting later alsnog -en die is dan niet lager dan nu.

    Vuistregel schijnt te zijn, dat je bedragen tot 25000 net zo goed in ??n keer kunt laten uitbetalen, met het voordeel van flexibiliteit. Een financieel-adviseur zal je dit echter niet vertellen, want die verdient daar geen cent aan; die verdient iets aan de verkoop van lijfrentepolissen.


    Uberhaupt vraag ik me af in hoeverre het meevalt. We hebben het over 4 uur pw/gemeente.. Ik verwacht daarmee inderdaad niet dat het om astronomische bedragen gaat (alhoewel; we kennen de onderhandelaar in Boep niet ;-) )

    Maar hoe dan ook; waar het echt om gaat kunnen wij niet overzien in combi met de rest van haar financiele situatie..

    En inderdaad; om een echt volledig onafhankelijk financieel advies te krijgen moet je zijn bij een betrouwbaar familielid/vrienden die financieel goed onderlegd zijn.. Bij een verzekeraar/bank/pensioenfonds moet je je altijd beseffen dat je praat met een partij die iets te winnen heeft bij jouw geld.. Dat klopt ja.. Neemt niet weg dat ej in dit soort gevallen best bij een aantal van die partijen je papierwinkel op tafel kan gooien en je kan laten adviseren wat volgens hen het beste is. Offertes laten maken. Uiteindelijk beslis je zelf..
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Nou, dat bedrag is gewoon inkomen, en dus belast. Tenzij je het meteen in een lijfrente of banksparen laat storten.


    Ja, en extra belast als het wordt geformuleerd als 'ontslagvergoeding'..
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Ja, en extra belast als het wordt geformuleerd als 'ontslagvergoeding'..

    Waar staat dat?

    Inkomen wordt nooit 'extra belast'; er is maar ??n inkomstenbelasting, ongeacht de manier waarop inkomen is verdiend.
  8. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Misschien al ergens benoemd, maar als je het in 2012 laat uitbetalen, kan dit (een negatieve) invloed hebben op evt. toeslagen.
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Waar staat dat?

    Inkomen wordt nooit 'extra belast'; er is maar ??n inkomstenbelasting, ongeacht de manier waarop inkomen is verdiend.


    >>LINK<<

    Ik heb het niet over regulier salaris, maar over ontslagvergoeding (maakt dus uit op welke manier je het formuleert in de evt overeengekomen vaststellingsovereenkomst)

    Daarnaast maakt het uit om welk bedrag het gaat. Ik zie al dat ik dat niet kan overzien, dus dan zal Boep moeten bellen met de belastingdienst om te berekenen om welk tarief het bij haar zal gaan.

    We hebben allemaal te weinig inzicht om precies te kunnen vertellen waar het om zal gaan. We kennen de bedragen niet, noch haar verdere financiele situatie. Vandaar dat ik al die tijd refereer aan mogelijke scenario's, maar daarbij zeg dat ze voor een juiste som zal moeten voorleggen aan iemand die wel inzicht heeft in bedragen/fin. situatie.

    Deze 4 uur is niet haar volledige inkomen. Ze heeft hiernaast nog een baan van 36 uur (meen ik). Dat betekent dat als zij ineens uit laat betalen in 2012 zij dat bedrag toch echt bij haar inkomen 2012 zal moeten optellen; als regulier salaris, of ontslagvergoeding. Dat kan gevolgen hebben. Of dat zo is, weet zij alleen, omdat zij zicht heeft op haar cijfers.
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Mikky


    >>LINK<<

    Daar staan gewoon de percentages van de inkomstenbelasting.
  11. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Ja, en extra belast als het wordt geformuleerd als 'ontslagvergoeding'..


    extra belast, net als vakantiegeld of eindejaarsuitkering

    maar aan het einde van het jaar , kun je een en ander weer verrekenen met je IB
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Daar staan gewoon de percentages van de inkomstenbelasting.


    Waar het om gaat is dat het bedrag ineens laten uitkeren in 2012 betekent dat je dat optelt bij je inkomen 2012, en dat kan betekenen dat je meer belasting betaalt.. meer dan dat heb ik niet gezegd.

    Of het zo is, weet ik niet, omdat ik de bedragen waar het over gaat niet ken, noch het overige inkomen, noch de rest van de finaciele situatie. Mocht het zo zijn dat ze doorslaat naar een hoger inkomen hierdoor dan wordt wel het hele inkomen belast 2012 tegen een hoger tarief. het zal je maar net gebeuren dat je dooslaat naar de 52%... Mss had je dan toch gewild dat je er even bij stil had gestaan..

    Uiteindelijk zal Boep zelf alleen moeten/kunnen afwegen hoe voordelig het voor haar is het bedrag ineens in 2012 te laten uitkeren, of dat ze toch probeert het in 2013 maandelijks/ineens mee te nemen/deelt over 2012-2013 of kiest voor een andere optie, met of zonder financieel advies.. Vlgns mij zeggen jij en ik niet zo heel wat anders hoor..
Terug naar de lijst