Waterschade

Waterschade 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
    Bericht van cool_lizz is op 04-10-2012 om 15:52:56 uur verwijderd door cool_lizz.

    Reden: dubbel

     
  1. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Dat is goed om te weten Arno. Zal de reglementen van de VVE eens opzoeken. Ik dacht niet dat dat er in stond; veel bewoners hebben zelfs steen op de vloer. Ik ben van plan binnenkort naar het juridisch loket te gaan om het een en ander uit te zoeken.
    Voorlopig is de aannemer nog niet begonnen, en de planken staan nog in de tuin. Hier en daar wel goed geraakt door meneer Koevoet...

    Al twee volle kuipen met water zijn uit de drogers gekomen. Pas als het droog is kan er ontsmet worden en daarna gaat de aannemer aan de slag.
  2. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    Jeetje Lizz,

    Wat een drama..Smile
    Veel succes en sterkte..
  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Malero
    Jeetje Lizz,

    Wat een drama..Smile
    Veel succes en sterkte..

    Dankjewel! Smile

    't Is hier een puinhoop, maar heb geen puf me daar druk over te maken.
  4. LIzz,

    Als je al begonnen bent met opruimen en de expert van de eventuele verzekeringsmaatschappij kan niet meer waarnemen wat er gebeurd is kan je jezelf aardig in je vinger snijden.


    en heb je de VVE al aansprakelijk gesteld?
    Het is dan aan hun om aan te tonen dat zij niet aansprakelijk zijn


    het burgerlijkwetboek boek 6 zegt hierover in artikel 174

    Artikel 174
    1.De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

    2.Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtsrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert, bij kabels en leidingen op de kabel- en leidingbeheerder, behalve voor zover de kabel of leiding zich bevindt in een gebouw of werk en strekt tot toevoer of afvoer ten behoeve van dat gebouw of werk.

    3.Bij ondergrondse werken rust de aansprakelijkheid op degene die op het moment van het bekend worden van de schade het werk in de uitoefening van zijn bedrijf gebruikt. Indien na het bekend worden van de schade een ander gebruiker wordt, blijft de aansprakelijkheid rusten op degene die ten tijde van dit bekend worden gebruiker was. Indien de schade is bekend geworden na be?indiging van het gebruik van het ondergrondse werk, rust de aansprakelijkheid op degene die de laatste gebruiker was.

    4.Onder opstal in dit artikel worden verstaan gebouwen en werken, die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.

    5.Degene die in de openbare registers als eigenaar van de opstal of van de grond staat ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opstal te zijn.

    6.Voor de toepassing van dit artikel wordt onder openbare weg mede begrepen het weglichaam, alsmede de weguitrusting.


    -----------------------------------------------------------
    Daarnaast zegt artikel 180

    Artikel 180
    1.In de gevallen van de artikelen 173, 174 en 179 zijn medebezitters hoofdelijk aansprakelijk.

    2.In geval van overdracht van een zaak onder opschortende voorwaarde van voldoening van een tegenprestatie rust de aansprakelijkheid die de artikelen 173, 174 en 179 op de bezitter leggen, vanaf het tijdstip van deze overdracht op de verkrijger.


    -----------------------------------------------------------------
    Dus stel zo snel mogelijk de VVE aansprakelijk.
    dat is de belangrijkste stap in dit proces.

    En dat iedereen er aan mee moet betalen? dat is nu eenmaal de consequentie van een VVE ok iemand die geen dak zelf heeft betaald mee aan de vervanging van het dak.

    succes
  5. quote:
    Dit schreef CapadY
    grof gezegd, opstal is alles wat bij de woning zelf hoort. Dus ramen, deuren, dak en dat soort dingen.
    Inboedelverzekering heb je normaal gesproken ook alleen bij een koopwoning.

    Inboedel is alles wat IN de woning is. Bankstel, vloerbedekking, TV, gordijnen, nou ja, noem het maar.

    Succes,

    Een inboedelverzekering heb je toch in elk huis waar je woont ongeacht het een koop of huurhuis is.Smile

    Iedereen heeft zijn of haar inboedel verzekerd denk ik. Heb je dat niet dan is het niet zo slim.
  6. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Re: verzekering
    quote:
    Dit schreef Hightower
    LIzz,

    Als je al begonnen bent met opruimen en de expert van de eventuele verzekeringsmaatschappij kan niet meer waarnemen wat er gebeurd is kan je jezelf aardig in je vinger snijden.


    en heb je de VVE al aansprakelijk gesteld?
    Het is dan aan hun om aan te tonen dat zij niet aansprakelijk zijn


    het burgerlijkwetboek boek 6 zegt hierover in artikel 174

    Artikel 174
    1.De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

    2.Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtsrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert, bij kabels en leidingen op de kabel- en leidingbeheerder, behalve voor zover de kabel of leiding zich bevindt in een gebouw of werk en strekt tot toevoer of afvoer ten behoeve van dat gebouw of werk.

    3.Bij ondergrondse werken rust de aansprakelijkheid op degene die op het moment van het bekend worden van de schade het werk in de uitoefening van zijn bedrijf gebruikt. Indien na het bekend worden van de schade een ander gebruiker wordt, blijft de aansprakelijkheid rusten op degene die ten tijde van dit bekend worden gebruiker was. Indien de schade is bekend geworden na be?indiging van het gebruik van het ondergrondse werk, rust de aansprakelijkheid op degene die de laatste gebruiker was.

    4.Onder opstal in dit artikel worden verstaan gebouwen en werken, die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.

    5.Degene die in de openbare registers als eigenaar van de opstal of van de grond staat ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opstal te zijn.

    6.Voor de toepassing van dit artikel wordt onder openbare weg mede begrepen het weglichaam, alsmede de weguitrusting.


    -----------------------------------------------------------
    Daarnaast zegt artikel 180

    Artikel 180
    1.In de gevallen van de artikelen 173, [B]174
    en 179 zijn medebezitters hoofdelijk aansprakelijk.

    2.In geval van overdracht van een zaak onder opschortende voorwaarde van voldoening van een tegenprestatie rust de aansprakelijkheid die de artikelen 173, 174 en 179 op de bezitter leggen, vanaf het tijdstip van deze overdracht op de verkrijger.


    -----------------------------------------------------------------
    Dus stel zo snel mogelijk de VVE aansprakelijk.
    dat is de belangrijkste stap in dit proces.

    En dat iedereen er aan mee moet betalen? dat is nu eenmaal de consequentie van een VVE ok iemand die geen dak zelf heeft betaald mee aan de vervanging van het dak.

    succes [/B]


    Super,
    dankjewel Hightower.
    Gaat het hier om de aansprakelijkheid tav opstal of ook tav inboedel? Dat is nl cruciaal voor mij...

    De aannemer is langsgeweest.
    Alle aangetaste muren blijken nog verzadigd met vocht; 100%. Dus ik blijf nog wel even heen en weer lopen met de kuipen water.
    Hij heeft de te herstellen schade geinventariseerd....
    als alles goed gebeurt en zoals hij het heeft voorgesteld duurt het nog wel even voordat alles gedaan is, maar dan heb ik wel een professionele saus op mijn muren, wordt er bovendien gestuckt, mag ik een nieuw behangetje uitzoeken, en in alle vertrekken komen massief eikenhouten planken... ook al waren ze niet verlijmd.Smile

    Hij had een soort met me te doen Smile.
    (En hij is natuurlijk ook geholpen met een extra klusje.)
  7. de schade aan je inboedel is dan gevolg schade en die claim je bij de vve.
  8. er is hier sprake van schade en gevolgschade

    beiden voor aansprakelijk stellen
  9. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Re: schade
    quote:
    Dit schreef Hightower
    er is hier sprake van schade en gevolgschade

    beiden voor aansprakelijk stellen

    Kijk, ik ben blij met jullie.

    En welke weg moet ik dan bewandelen?
    Aanbellen bij de voorzitter? Smile
    Een brief opstellen mbv een advocaat?
    Iets ergens ertussenin, denk ik.
    Wat moet er dan in staan?

    Ten gevolge van de ontoereikende riolering van ons appartementencomplex is bij mij aanzienlijke schade ontstaan aan roerende goederen en tevens vervolgschade aan onroerende goederen.

    Ik stel de VVE hiervoor aansprakelijk, daar de riolering een gezamenlijk eigendom is.




    Zoiets?
  10. Geachte VVE
    adres voorzitter



    Bij deze stel ik de VVE ( naam voluit )aansprakelijk voor de door mij geleden schade alsmede de gevolgschade aan mijn woning en alle roerende en onroerende goederen welke door dit voorval zijn beschadigd.

    mijn woning is gelegen aan (ADRES) en maakt onderdeel uit van de opstal van de VVE (NAAM)
    De schade is veroorzaakt door een van buiten mijn woning komende oorzaak

    Een mogelijke verstopping heeft als gevolgd gehad dat er (al dan niet riool)water in mijn woning gestroomd is.

    Ik stel u tevens verantwoordelijk voor het afdoende onderzoek te (laten) doen om te voorkomen dat de overstroming nogmaals plaats kan vinden.

    Ik ben reeds begonnen met schoonmaken om verdere schade te voorkomen. De hiervoor reeds gemaakte kosten voor deze bereddering komen worden tevens in rekening gebracht bij u.


    Grondslag voor deze aansprakelijkheid komt mijn inziens voory uit het burgerlijk wetboek boek 8 artikelen 174 en 180 (dit is niet limitaitef benoemd)

    De VVE is aansprakelijk volgens burgwerlijkwet boek 6 artikel 180:

    Artikel 180
    1.In de gevallen van de artikelen 173, 174 en 179 zijn medebezitters hoofdelijk aansprakelijk.


    artikel 174 lid 1 zegt:

    Artikel 174
    1.De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

    ook zegt artikel 174:

    4.Onder opstal in dit artikel worden verstaan gebouwen en werken, die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.

    5.Degene die in de openbare registers als eigenaar van de opstal of van de grond staat ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opstal te zijn.


    ------------------------------------------------------------------------

    heb je hier iets aan?
    SmileSmileSmileSmile
    Frank


    ps het is al aat nu kijk ff na op schrijffouten
  11. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Fantastisch,
    Hier ben ik heel blij mee, dankjewel voor al je moeite Hightower.
    De VVE wordt geleid door een bestuur, en beheerd door een woonstichting. Moet de brief naar het bestuur neem ik aan?
    (weet niet eens wie secretaris is. En ik voel me er toch een beetje lullig over, om mn buren zo strikt aan te spreken. Ik hoop dat ze t niet persoonlijk opnemen...)
Terug naar de lijst