Kasverschil zelf vergoeden?

Kasverschil zelf vergoeden? 

Onderwerp van SSimone

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. als hij een kassa la in de ochtend krijgt . dan moet hij die samen met ander na tellen . dubbel controlle
    om zich zelf in te dekken .

    is dit eerste keer .. geen probleem gebeurd het vaker ja dan heb je probleem zeker bij grote bedragen ..
    10 euri cent stelt niets voor ..
  2. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    Zoon is nu thuis, het draadje heb ik gestart wat hij mij telefonisch vanaf zijn werk vertelde.

    Het is nu even gezakt, bij mij en bij hem. En beiden vinden we het net als jullie allen bedrijfsrisico.
    En zo wist mijn zoon er nog meer te bedenken.

    Op de broodafdeling worden er wel eens producten fout afgebakken, hup 100 euri in de prullenbak.
    Fout bestellen waardoor artikelen mis gaan met de houdbaarheid...hup afschrijven. Hoor je niemand over....

    Laatst een collega die een reklameopstelling moest maken met gestapelde kratten. Oepsie...struikelen, hele toren om.
    Heel veel flessen wijn kapot gevallen, ook meer dan 100 euri naar de haaien.

    En hier was allemaal begrip voor, geen probleem, niets uit eigen zak!

    Mijn zoon wordt nu gepushed snel te antwoorden wat hij gaat doen.
    Morgen is hij vrij....

    Oja...nog iets...best wel ingrijpend...
    Het hele team is hevig geemotioneerd. Een collega van 18 heeft eergisteravond zelfmoord gepleegd.
    Dit meisje is ons buurmeisje, zit bijj mijn zoon in de klas (BBL Opleiding) en zit ook in het kassateam.
    Enige menselijkheid.......

    Enne...mijn zoon is het wel duidelijk, en jullie reacties sterken hem hierin....mooi niet dat hij wil bijpassen.
    Niet om de 20 euro, (maandsalaris +/- 450,00) wel om de gerechtigdheid ervan.
    8 nov '12 - 16:03:51 / 8 nov '12 - 16:46:40
  3. Ik ben zelf leidinggevende in de detailhandel. Bij ons wordt de kassalade geteld door cassiere bij start in bijzijn van leiding, zodat je zeker weet dat de lade klopt bij start. Dit is een hele belangrijke, want ook bij start zijn er wel eens verschillen door bv verkeerd afstorten.
    Er mag niemand anders op de lade draaien, ook niet met pauzes. Daarna gezamelijk aan het einde van de dag tellen. Alleen op deze manier kan je de cassiere verantwoordelijk houden voor een kasverschil. Echter hoef je bij ons echt niet het verschil terug te betalen!!
    Zoals eerder gezegd is dit een bedrijfrisico. Mocht het grote bedragen zijn of veelvuldig voorkomen dan is het een schriftelijk waarschuwing.
    Mocht jouw zoon niet de lade vooraf geteld hebben dan is het al niet waterdicht en kan hij er niet verantwoordelijk voor worden gehouden. Denk ook aan wisselgeld wat misschien verkeerd is gegaan met boeken en dan niet met klanten, maar rollen muntgeld.
    Dit zou bv een rol van 50 cent geweest kunnen zijn.
    Succes in ieder geval!
  4. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone
    Re: Re: Re: Kasverschil zelf vergoeden?
    quote:
    Dit schreef SSimone


    Ik heb zojuist het contract nagelezen maar er staat alleen in dat er op grond van diefstal of andere vormen van criminaliteit er op directe voet ontslagen mag worden.

    En in de CAO vond ik alleen deze regels die mogelijk betrekking hebben op kasverschil, maar ik vind het te burocratisch verwoord om het te begrijpen.
    De tekst luidt:

    2. De werknemer zal op verzoek van de werkgever rekening en verantwoording afleggen over het door hem
    gevoerde beheer.
    De werknemer zal hieraan en aan het in artikel 2.1 lid 7 bepaalde zijn volle medewerking verlenen en zal
    alle daartoe gewenste inlichtingen of ophelderingen verschaffen.

    Verantwoording afleggen snap ik.
    Rekening afleggen? Betekent dat dan financieel verantwoordelijk zijn? Dus dat mijn zoon het kasverschil vergoeden moet?


    Mijn zoon en ik zouden nog heel graag willen weten hoe je deze tekst moet interpreteren
    Wie bied?
  5. marieke1971
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marieke1971
    het afleggen van rekening en verantwoording: het in enigerlei vorm verantwoorden van baten en lasten of van ontvangsten en uitgaven, met de bijbehorende bewijsstukken

    dus het rekening afleggen niet letterlijk nemen!
  6. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef SSimone


    Mijn zoon en ik zouden nog heel graag willen weten hoe je deze tekst moet interpreteren
    Wie bied?


    Er staat niet in dat hij uit eigen portemonnee het verschil moet bijpassen, en ook al zou het er in staan, dan is het naar alle waarschijnlijk niet eens rechtsgeldig.
    Zoals ik in een eerdere posting aangaf en jijzelf kwam ook met voorbeelden, hoeft een eventuele schade (flessen wijn die kapot vallen, of brood wat niet goed wordt afgebakken) ook niet vergoed te worden. De werknemers doen dit niet expres, en het valt onder het bedrijfsrisico. Als een werknemer vaker dit soort fouten maakt dan is het een ander verhaal.

    Als hieruit veel problemen komen dan zou ik je zoon aanraden de vakbond te bellen (FNV Bondgenoten of CNV Dienstenbond). Omdat hij nog jong is, is er een gerede kans dat ze hem wel willen helpen. (hij zal dan wel lid moeten worden, maar jonge leden betalen een lagere contributie).
  7. Jacky73
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacky73
    Is je zoon er nog uitgekomen met zijn werkgever?
  8. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    Yeps, alles is opgelost....Maandag was mijn zoon er weer, en miraculeus heeft de leidinggevende het helemaal niet meer gehad over die 20 euries.

    Ik denk dat mijn zoon zo assertief was door niet meteen te dokken.
    Hij heeft om de beveiligingsbeelden gevraagd en gezegd het in beraad te hebben.
    Deze weerstand was blijkbaar voldoende dat ze het er maar bij hebben laten zitten, wetende dat het een onredelijk verzoek was en ze het probeerden.

    En jullie reacties hebben hem gesteund in zijn gevoel dat het niet klopte.
    Iedereen bedankt voor jullie bijdrage!
  9. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef SSimone

    Ik denk dat mijn zoon zo assertief was door niet meteen te dokken.
    Hij heeft om de beveiligingsbeelden gevraagd en gezegd het in beraad te hebben.
    Deze weerstand was blijkbaar voldoende dat ze het er maar bij hebben laten zitten, wetende dat het een onredelijk verzoek was en ze het probeerden.


    Knap van je zoon! Zo werkt het, een mooie levensles.
  10. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef SSimone
    Yeps, alles is opgelost....Maandag was mijn zoon er weer, en miraculeus heeft de leidinggevende het helemaal niet meer gehad over die 20 euries.

    Ik denk dat mijn zoon zo assertief was door niet meteen te dokken.
    Hij heeft om de beveiligingsbeelden gevraagd en gezegd het in beraad te hebben.
    Deze weerstand was blijkbaar voldoende dat ze het er maar bij hebben laten zitten, wetende dat het een onredelijk verzoek was en ze het probeerden.

    En jullie reacties hebben hem gesteund in zijn gevoel dat het niet klopte.
    Iedereen bedankt voor jullie bijdrage!

    Ssssssssssssssssssst, de leidinggevende zit op OA !!!
  11. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Zwembandje

    Ssssssssssssssssssst, de leidinggevende zit op OA !!!


    Hou je kop dan ook zwemband, anders moet je al je afspraken cancelen en bij Sint in Enkhuizen op het matje komen hoor!
  12. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Wim


    Knap van je zoon! Zo werkt het, een mooie levensles.


    Thanks Wim, en yeps, een ervaring rijker.
    Helemaal goed zo.
    Hij heeft het hele draadje meegelezen natuurlijk.
    Dank jullie wel dat jullie hebben bijgedragen.
Terug naar de lijst