WW aanvulling vraag

WW aanvulling vraag 

Onderwerp van Angelika

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef Dieneke75
    Volgens mij werken er bij de sociale dienst ook gewoon mensen. Sterker nog ik ken er een aantal heel goed. En de mensen die ik ken zijn zeer bevlogen en betrokken mensen die altijd mensen willen helpen en daar binnen de mogelijkheden van de wet ook alles aan doen. Helemaal niets om te vrezen, zeker niet als je niets te verbergen hebt. En te goeder trouw bent.



    Ik weet dat daar ook vriendelijke mensen werken , maar ook minder aardige .
    En mensen die niet geloven in wat ik heb , zeker omdat je niks aan me ziet.
    En ook die aardige mensen moeten zich aan de regels houden.
    En me daarom dingen willen laten doen al dan niet met behoud van uitkering die ik niet kan of wil doen.

    Ik wil namelijk niet werken op een werkplaats van de RSD waar bijna alleen maar ongemotiveerde mensen werken die daar gedwongen werken voor hun uitkering.
    Ik wil werken met mensen die wel gemotiveerd zijn omdat ik dat ook ben.

    En hoe ik dat weet , omdat ik vanuit mijn werkgever nog schoonmaak op zo,n werkplaats.
    Daar voel ik me dan weer te goed voor.
  2. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Angelika



    Ik weet dat daar ook vriendelijke mensen werken , maar ook minder aardige .
    En mensen die niet geloven in wat ik heb , zeker omdat je niks aan me ziet.
    En ook die aardige mensen moeten zich aan de regels houden.
    En me daarom dingen willen laten doen al dan niet met behoud van uitkering die ik niet kan of wil doen.

    Ik wil namelijk niet werken op een werkplaats van de RSD waar bijna alleen maar ongemotiveerde mensen werken die daar gedwongen werken voor hun uitkering.
    Ik wil werken met mensen die wel gemotiveerd zijn omdat ik dat ook ben.

    En hoe ik dat weet , omdat ik vanuit mijn werkgever nog schoonmaak op zo,n werkplaats.
    Daar voel ik me dan weer te goed voor.



    Ongemotiveerde mensen kan je niet laten werken, want die zullen dat niet doen. Hooguit een tijdje aanwezig zijn, maar daar zal een werkgever niet lang mee akkoord zijn. Ook een sw niet.
    Uiteraard is het aan jou of je een uitkering wel of niet wil aanvragen. Maar ik hoop dat je keuze op reele feiten gebaseerd zal zijn en niet op vooroordelen en onwaarheden. Een WIA aanvraag doe je met een reden en betekent meestal dat je niet helemaal gezond bent. En ondanks dat je niet toegelaten bent tot de Wia, zal er enige afstand tot de arbeidsmarkt zijn. En daar zal UWV en de gemeente altijd rekening mee houden. Wie weet bieden ze je kansen of mogelijkheden. Voor arbeidsgehandicapten heeft UWV nog wel reintegratiebudget. En als ze je zoals jij zegt dwingen, kan je toch altijd nog je(aanvullende) uitkering stop zetten?
  3. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Dieneke75


    Dat zijn vooroordelen en spookverhalen. De sociale dienst komt nooit zomaar binnenvallen, spitten en tandenborstels tellen. Wat kunnen ze daaruit afleiden dan.. Onzin van de bovenste plank. En zeker niet bij mensen die 15 euro per maand ontvangen als aanvulling. De handhaving ligt in dat geval ook bij het UWV en niet de gemeente (want de WW is de hoogste uitkering) . Ze hebben wel wat beters te doen! Alleen bij hoge uitzondering zal de gemeente naar aanleiding van signalen van de sociale recherche op huisbezoek gaan. Door dit soort verhalen worden mensen bang gemaakt om gebruik te maken van voorzieningen die er voor bedacht zijn!


    Dat zal allemaal best, maar bekijk het toch eens vanuit het perspectief van mensen die het besluit moeten nemen om dat kleine beetje geld op te gaan halen.

    Kan je je ook een klein beetje voorstellen dat mensen het besluit om dat kleine stukje aanvulling te vragen zolang mogelijk voor zich uitschuiven en elke maand opnieuw de overweging maken of ze het nog een maandje uit kunnen stellen?

    Zou het niet veel simpeler zijn om, net als met aow-ers die te weinig jaren in Nederland hebben gewoond, dat automatisch te doen tot bijvoorbeeld een bedrag van ? 50 en dat het UWV jou dan meteen dat geld geeft
    en voor jou vordert bij de gemeente?

    Dit, omdat het minstens nog eens zo veel geld per maand kost om je het hele circus van een bijstandsaanvraag te laten doorlopen?

    Ik heb het trouwens zelf meegemaakt met een goede vriendin. Dat ze haar stalkten om ? 25 per maand.
  4. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Dieneke75



    Ongemotiveerde mensen kan je niet laten werken, want die zullen dat niet doen. Hooguit een tijdje aanwezig zijn, maar daar zal een werkgever niet lang mee akkoord zijn. Ook een sw niet.
    Uiteraard is het aan jou of je een uitkering wel of niet wil aanvragen. Maar ik hoop dat je keuze op reele feiten gebaseerd zal zijn en niet op vooroordelen en onwaarheden. Een WIA aanvraag doe je met een reden en betekent meestal dat je niet helemaal gezond bent. En ondanks dat je niet toegelaten bent tot de Wia, zal er enige afstand tot de arbeidsmarkt zijn. En daar zal UWV en de gemeente altijd rekening mee houden. Wie weet bieden ze je kansen of mogelijkheden. Voor arbeidsgehandicapten heeft UWV nog wel reintegratiebudget. En als ze je zoals jij zegt dwingen, kan je toch altijd nog je(aanvullende) uitkering stop zetten?


    She has been there, has done that.

    En ik geef haar groot gelijk dat als haar ww ? 1000 bruto oplevert ze dan bedankt voor het circus.
  5. quote:
    Dit schreef Dieneke75


    Dat zijn vooroordelen en spookverhalen. De sociale dienst komt nooit zomaar binnenvallen, spitten en tandenborstels tellen. Wat kunnen ze daaruit afleiden dan.. Onzin van de bovenste plank. En zeker niet bij mensen die 15 euro per maand ontvangen als aanvulling. De handhaving ligt in dat geval ook bij het UWV en niet de gemeente (want de WW is de hoogste uitkering) . Ze hebben wel wat beters te doen! Alleen bij hoge uitzondering zal de gemeente naar aanleiding van signalen van de sociale recherche op huisbezoek gaan. Door dit soort verhalen worden mensen bang gemaakt om gebruik te maken van voorzieningen die er voor bedacht zijn!



    Ook komen ze na een aantal telefoontjes van een stalker van mij die beweerde dat ik samenwoonde.
    En het is zeer vernederend als ze zo bij je binnen komen vallen en zelfs in je kasten kijken of er geen herenkleding ligt en je moet uitleggen waarom je meerdere tandenborstels hebt staan.
    En er dus ook niks aan de hand was.
    En dat niet 1 maar 2 keer.
  6. quote:
    Dit schreef Dieneke75


    Dat zijn vooroordelen en spookverhalen. De sociale dienst komt nooit zomaar binnenvallen, spitten en tandenborstels tellen. Wat kunnen ze daaruit afleiden dan.. Onzin van de bovenste plank. En zeker niet bij mensen die 15 euro per maand ontvangen als aanvulling. De handhaving ligt in dat geval ook bij het UWV en niet de gemeente (want de WW is de hoogste uitkering) . Ze hebben wel wat beters te doen! Alleen bij hoge uitzondering zal de gemeente naar aanleiding van signalen van de sociale recherche op huisbezoek gaan. Door dit soort verhalen worden mensen bang gemaakt om gebruik te maken van voorzieningen die er voor bedacht zijn!



    Dat wordt wel degelijk gedaan, DIeneke. En niet alleen als je verdacht gedrag vertoont, maar iedereen die gebruik maakt van de bijstand moet de sociale recherche binnen laten.

    Ze staan niet elke week voor de deur, vast ook niet elke maand. En niet iedereen zal het meemaken. Maar ze kunnen wel degelijk voor de deur staan. Bij wijze van steekproef. Mijn vriendin (keurige vrouw, hoog opgeleid, brandschoon strafblad maar door verdrietige gebeurtenissen in de bijstand terecht gekomen) heeft ze ook al eens over de vloer gehad.

    Ze is keurig behandeld, vriendelijk te woord gestaan en het eerste dat ze zeiden was dat ze hen de entree mocht weigeren, maar dat zou dan wel betekenen dat ze zich verdacht zou maken, dus ze heeft ze binnen gelaten. En het ging allemaal heel netjes, geen probleem.

    Maar het gebeurt dus wel degelijk.

    En wat, als jouw broer vorige week op visite is geweest en zijn jas aan de kapstok heeft laten hangen? Wat, als er een foto op je kast staat van een meneer met jou in je armen? (mijn vriendin kon simpel bewijzen dat dat haar verongelukte man was, maar toch...) Wat, als jij wel twee tandenborstels in de badkamer hebt, ??n voor je tanden en ??n voor de voegen omdat die zo snel schimmelen? (kon ze gelukkig ook verklaren, maar toch...).

    Nee, het gebeurt niet dagelijks en het gebeurt altijd netjes. Maar het gebeurt w?l.

    En ja, ik heb ook "connecties" gehad met mensen die in de bijstand werkten. Waaronder een kennis die me ooit schaterlachend vertelde dat iemand (zij wist niet wie, ik heb wel vermoedens) had gebeld met de mededeling dat ik mannen ontving en zwart werkte. Wat die iemand niet wist was dat ik geen uitkering had, maar ze wilde me nou eenmaal een hak zetten.
    Ik heb die kennis gevraagd wat er zou gebeuren als ik w?l een uitkering had gehad en er kwam zo'n melding binnen. Het antwoord was minder lollig: ik had dan een boel gedoe aan mijn reet gehad, mogelijk minder uitkering tot mijn onschuld was bewezen.

    Klaar ben je... Smile
  7. quote:
    Dit schreef Angelika



    Ook komen ze na een aantal telefoontjes van een stalker van mij die beweerde dat ik samenwoonde.
    En het is zeer vernederend als ze zo bij je binnen komen vallen en zelfs in je kasten kijken of er geen herenkleding ligt en je moet uitleggen waarom je meerdere tandenborstels hebt staan.
    En er dus ook niks aan de hand was.
    En dat niet 1 maar 2 keer.



    Het is dat jij elders woont, maar dat is precies het verhaal van mijn vriendin.

    Alleen ging het hier ook om een steekproef.

    Ze vond het vooral erg vernederend toen ze in haar nachtkastje en kledingkast gingen schuimen wegens de nogal ehm, persoonlijke spullen daar (batterijgestuurd). Achteraf hebben we daar wel om kunnen lachen ("daar had je je zwarte geld in kunnen verbergen!"), maar het is wel erg vernederend.
  8. Waarvoor is de WIA afgewezen, en had je via de werkgever een extra WIA verzekering?
  9. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Ik kan me best voorstellen dat mensen die afweging maken om geen bijstand aan te vragen. Dat is ieder zijn keus. Er gaan alleen veel te veel spookverhalen rond. Niemand is verplicht om de sociale recherche binnen te laten. Die mag je altijd weigeren! Daar kunnen wel consequenties aan zitten omdat de gemeente dan het recht op WWB niet kan vast stellen omdat niet duidelijk is dat aan de voorwaarden wordt voldaan. Als je jas van je broer aan de kapstok hangt en er een extra tandenborstel staat in de douche zal de gemeente alleen op basis daarvan echt niet vast stellen dat je samen woont. En nogmaals voor zo'n kleine aanvulling zullen ze dat zeker niet doen. Tijd is voor hun ook geld.
    Dan zeg je nog dat het UWV die aanvulling zou moeten verstrekken, dat kan natuurlijk niet. UWV betaalt alleen verzekeringen uit waarvoor premie is betaald, ww, wia, zw. De gemeente betaalt sociale voorzieningen. De informatie die gemeente nodig is, heeft UWV niet (denk aan banksaldo, vermogen) en heeft UWV ivm privacywetgeving ook geen toegang toe. Maar als UWV dat al zou gaan doen, moet UWV al die info gaan uitvragen. Schiet je dus per saldo niets mee op. Voor bijstand betaalt niemand premie, en is dus echt een vangnet voor mensen die echt op geen enkele andere manier inkomen kunnen krijgen. Dat hoort ook niet makkelijk te zijn, en daar hoort streng op gecontroleerd te worden. Het gaat om gemeenschapsgeld, en dat kan je maar 1 keer uitgeven als gemeente.

    Maar, hoe dan ook. Het is een ieder vrij om iets wel of niet aan te vragen. Maar zolang je nog kan kiezen of je het wel of niet aanvraagt, red je je blijkbaar prima met die levensstandaard. Anders zou je er niet voor kiezen.
  10. quote:
    Dit schreef Michel1963
    Waarvoor is de WIA afgewezen, en had je via de werkgever een extra WIA verzekering?



    Omdat Wia wordt toegewezen als je meer dan 10 % verlies van inkomen hebt bij een volgende baan ( vertelde de dame van UWV )
    En aangezien ik al het minimum verdien zal ik er niet op achteruit gaan in welk werk dan ook.
    Als er iets onderbetaald is dan is het wel schoonmaakwerk Smile

    En ik weet niet van een extra wia verzekering van werkgever.
  11. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Die verzekering is alleen maar relevant voor de evt hoogte van de uitkering die wordt ontvangen, niet voor de beschikking en het oordeel van het UWV.
  12. quote:
    Dit schreef Dieneke75

    Maar zolang je nog kan kiezen of je het wel of niet aanvraagt, red je je blijkbaar prima met die levensstandaard. Anders zou je er niet voor kiezen.



    Dat is makkelijk praten als je er zelf nooit voor hebt gestaan of het niet mee gemaakt hebt zoals ik , en met mij vele anderen.
    Ik heb ook mn trots en als ik ergens heel boos om kan worden is dat ergens onterecht van beschuldigd worden.
    Want indirect doen ze dat met zo,n onderzoek toch.

    Als ik iets fout doe ben ik de eerste die dat toe zou geven , maar op zo,n manier vreemde mensen in je priv? toe te moeten laten is echt niet tof !


    En ik voel me veel beter om mn eigen geld te verdienen en me niet te hoeven verantwoorden over wie hier al dan niet blijft slapen.

    Nu blijft de vriend van mn dochter hier een paar x per week slapen , en zij bij hem bij zijn ouders.
    Daar zou ik dan eigenlijk kostgeld aan moeten gaan vragen Smile

    Dat soort dingen , daar heb ik helemaal geen zin in.
Terug naar de lijst