Help mij baan verdwijnt.

Help mij baan verdwijnt. 

Onderwerp van roely

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Jeetje Jasmijn herkenbaar staat mij dus ook te wachten.


    Vraag voor Fran heb jij een vast contract ?
  2. Fran
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fran
    Helaas heb ik een jaarcontract tot feb. En nog sterker: last in..., first out..Aan mijn competenties zal het niet liggen maar dat is niet genoeg.
  3. Ik zou wel advies willen leveren aan de ambtenaren bij de gemeente, s. Zij hebben geen flauw benul van de praktijk cq de cli?nten/gezinnen waar zij zorg aan moeten toe kennen cq de geldstroom naar toe moeten laten lopen. Of ze doen dat niet..en ik verwacht grote problematiek mbt deze kwetsbare medemensen.
    Iemand een idee hoe een dergelijke functie moet heten bij een gemeente?
  4. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Fran, ik heb een vast contract maar weet niet of dat gaat helpen.

    Ik denk dat de functie gaat heten,
    zorg regisseur,
    zorg co?rdinator,
    WMO consulent,

    Mikky, ik werk in de gehandicapten zorg als ambulant Gezins- ondersteuner, zorg co?rdinator.
    Ben lid van de abvakabo FNV (al jaren). Ik denk dat ik onder regio Groningen val.

    Kan jij mij inspireren om een plan B te maken welke stappen moet ik dan zetten.
    Of is het beter zoals al mijn collega`s zeggen ik wacht rustig af. (wat totaal niet bij mij past).
    heb jij een naam van de bestuurder die ik kan bellen ?
  5. Transitie manager . Klinkt goed. Gevraagd in Assen, bij de gemeente. Ik heb
    alleen geen management op mijn CV... Wel bereid tot bij -scholing. Of is dit om -scholing?
    Hoe doen jullie dat, breder denken en kijken naar jezelf , werkend als proffesional in deze veranderende participatie maatschappij. ....?
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    @ Roely: Je hebt PB..

    @Fran; je vraagt of vaste dienstverbanden beeindigd mogen worden en tijdelijke verlengd. Hier is geen eenduidig antwoord op te geven, want in elke situatie anders. Een reorganisatie kan verschillende oorzaken hebben; een bestuurlijke ('we gaan het es effe lekker allemaal anders doen), een bedrijfseconomische (meestel teveel mensen, te weinig werk en/of geld), een combi van die twee (ik moet bezuinigen, maar wilde het toch al anders inrichten allemaal, of ik wilde het anders inrichten en mooi meegenomen dat ik daarmee bezuinig), ingegeven door organisatorische redenen of externe (bv politieke) besluitvorming etc. In al deze gevallen is er sprake van verschillende wet-en regelgeving. Het hangt er mbt tijdelijke dienstverbanden dus ook maar net vanaf over welke situatie je spreekt.

    Algemene stelregel is wel: Hoe minder de bedrijfseconomische noodzaak, hoe meer van werkgever verwacht mag worden inzake begeleiding van werk naar werk. Kortom; van de werkgever met een puur bestuurlijke overweging om zijn organisatie anders in te richten wordt (zegt de wetgever) veel verwacht om die mensen die het betreft arbeid en inkomen te laten behouden. Ontslag om deze redenen wordt (bijna) niet toegekend. Werkgevers en werknemers (al dan niet vertegenwoordigd door een vakbond) hoeven minder strak om te gaan met regels als afspiegling en herplaatsing etc, maar hebben meer bandbreedte voor onderhandeling hierover. In een dergelijk proces geldt voor tijdelijke dienstverbanden overigens hetzelfde als altijd; het loopt per definitie af van rechtswege en of het verlengd wordt is zoals altijd nog maar de vraag (aan beide partijen overigens)

    Hoe meer de bedrijfseconomische reden, hoe smaller de ruimte waarin werknemers en werkgevers kunnen bewegen wordt. Dergelijke reorganisaties verlopen (vaak anders dan bij bestuurlijk ingegeven reorganisaties) volgens vrij sec regelgeving: om tot boventalligheid te komen moet er worden afgespiegeld, voor de herplaatsingskandidaten heeft de werkgever een herplaatsinginspanning op passende arbeid, hij moet de bedrijfseconomische noodzaak aannemelijk maken bij kanton of UWV, er wordt een wettelijke opzegtermijn in acht genomen.... en de tijdelijke dienstverbanden die aflopen binnen 26 weken na peildatum van de ontslagaanvraag zullen per definitie eerst afvloeien voordat vaste dienstverbanden zullen kunnen worden ontbonden, tenzij... Tenzij het tijdelijke dienstverband een zo cruciale functie voor de organisatie vervult dat deze niet gemist kan worden (denk even in de context van een vliegtuigmaatschappij met 1 piloot in dienst op tijdelijke basis.. sja.. helder nietwaar?)

    Verder komen werkgevers in dergelijke gevallen regelmatig met de vakbonden een sociaal plan overeen waarin boven deze wet-en regelgeving uitgestegen wordt, bijv in de vorm van een langere opzegtermijn/ werk naar werkperiode dan de wettelijke opzegtermijn (op de loonlijst), mobiliteitsbudgetten, vrijwillig vertrekregelingen en ontslagvergoedingen voorzover niet in de CAO geregeld (ontslag wegens bedrijfseconomische noodzaak kent namelijk geen wettelijke vergoeding).

    Het grijze gebied omtrent het al dan niet verlengen van tijdelijke contracten bij reorganisatie zit hem vaak in de periode dat de werkgever de reorganisatie wel voorziet, het besluit (na advies OR) echter nog niet formeel is genomen, maar hij wel snel tijdelijke contracten verlengd. Dit mag officieel; er is immers formeel nog geen sprake van reorganisatie, en dus mag de werkgever onder het mom van 'reguliere bedrijfsvoering' doen wat hij moet doen. Er is geen wet of regelgeving die hem dat verbiedt en niemand anders dan de werkgever beslist uiteindelijk over het al dan niet aannemen van een persoon in 'reguliere bedrijfsvoerings-tijd'. De vraag blijft vervolgens over of deze gang van zaken moreel gerechtvaardigd is (bij voorziene reorganisatie tijdelijke contracten 'nog snel effe' omzetten in vast); dergelijke werkwijzes leiden er per definitie toe dat de afspiegelingslijst veranderd, en dat heeft per definitie grote consequenties voor individuen (er daardoor net wel, of net niet uitvallen). Daarbij doet dit per definitie iets met de herplaatsingsmogelijkheden binnen de organisatie voor hen die met verlies van werk worden bedreigd. Aan de andere kant is er ook wat te zeggen voor het aanbieden van vast werk; het is met tijdelijke dienstverbanden al lastig genoeg om weer eens aan een vast dienstverband te komen, je bent immers per definitie bij bezuinigingen als eerste de klos. We zien steeds meer mensen die blijven hoppen van tijdelijk naar tijdelijk vanwege reorganisatie op reorganisatie en die op die manier gewoon niet meer aan vast werk komen met alle onzekerheiden van dien..

    Nou goed, korte vraag, lang antwoord... as usual ;-)

    (kan er nog veel meer nuances in aanbrengen, maar dit even voor de algemeenheid)
  7. Fran
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fran
    Oeps,..... het kan dus wel..(want toen ik het hoorde via, via dacht ik dat het niet kon).

    Maar, pffffff had dat stukje over 'moreel' niet moeten lezen... want stel, stel.... dat mijn contract verlengd wordt om redenen van bedrijfsvoering (die er echt ook zijn !), betekent dat wat voor een ander met vast dienstverband.... Smileauch. Er is in ieder geval veeel gaande.

    Ben wel h????l bij dat IK die beslissing niet hoef te nemen. Maar hoe 'niet-integer' voelt dit nu......het gaat immers over hoofden van collega's.... Naja, eerst maar afwachten want ik zou het voor 1/12 weten maar het is nu over het jaar heen getild.

    Dank je wel Mikky Smile. Hoewel het een lap tekst is, isnap ik precies wat je zegtSmile. Tnx voor het opschrijven. Het geeft me wel een beetje meer rust (niet dat ik in alle staten ben, maar toch).

    @ Mikky, ik ben FNV lid hoor :) :) :) en superbedankt voor je antwoord.
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Fran
    Oeps,..... het kan dus wel..(want toen ik het hoorde via, via dacht ik dat het niet kon).

    Maar, pffffff had dat stukje over 'moreel' niet moeten lezen... want stel, stel.... dat mijn contract verlengd wordt om redenen van bedrijfsvoering (die er echt ook zijn !), betekent dat wat voor een ander met vast dienstverband.... Smileauch. Er is in ieder geval veeel gaande.

    Ben wel h????l bij dat IK die beslissing niet hoef te nemen. Maar hoe 'niet-integer' voelt dit nu......het gaat immers over hoofden van collega's.... Naja, eerst maar afwachten want ik zou het voor 1/12 weten maar het is nu over het jaar heen getild.

    Dank je wel Mikky Smile. Hoewel het een lap tekst is, isnap ik precies wat je zegtSmile. Tnx voor het opschrijven. Het geeft me wel een beetje meer rust (niet dat ik in alle staten ben, maar toch).

    @ Mikky, ik ben FNV lid hoor :) :) :) en superbedankt voor je antwoord.


    Nou ja, als er sprake is van een reorganisatie wegens bedrijfseconomische redenen dan kun je er dus bijna wel vanuit gaan dat je contract niet zal worden verlengd.. Al was het maar omdat de beleidsregels van het UWV (opgelegd door ministerie sociale zaken en werkgelegenheid) dat niet toestaan. (zie de 26 weken regel uit mijn lap tekst). Als een reorganisatie een andere reden kent, dan zou het anders kunnen zijn. Als er helemaal geen sprake is van een reorganisatie, dan geldt reguliere bedrijfsvoering en dan is het afwachten wat ze met je willen.. en voor hen afwachten wat jij met hen wil (want zo is het toch ook altijd..)

    Vergis je overigens niet dat een tijdelijk dienstverband een opzegtermijn behoeft; dat is niet zo. Het eindigt van rechtswege. Dus dat ze nu geen toezeggingen doen, of je niet aankondigen dat ze niet gaan verlengen, geeft geen enkele zekerheid over de uiteindelijke beslissing omtrent je contract. Je hebt nou eenmaal een onzekere contractvorm..

    Ik kan het niet genoeg zeggen, zeker tegen mensen met tijdelijke dienstverbanden; tijd maken voor je eigen plan B...
  9. Fran
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fran
    quote:
    Dit schreef Mikky
    Vergis je overigens niet dat een tijdelijk dienstverband een opzegtermijn behoeft; dat is niet zo. Het eindigt van rechtswege. [/B]


    Ik weet het tnx.
    Plan B is ook rustig rondkijken enzo.

    Is het verstandig om nu ook al een WW-uitkering aan te vragen of hoe werk dat ? ? Er moet immers wel brood op de plank komen per 15/2. Pfff, ik ga wel heel hard heilige kerstliedjes zingen
  10. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Nou ja, als er sprake is van een reorganisatie wegens bedrijfseconomische redenen dan kun je er dus bijna wel vanuit gaan dat je contract niet zal worden verlengd.. Al was het maar omdat de beleidsregels van het UWV (opgelegd door ministerie sociale zaken en werkgelegenheid) dat niet toestaan. (zie de 26 weken regel uit mijn lap tekst). Als een reorganisatie een andere reden kent, dan zou het anders kunnen zijn. Als er helemaal geen sprake is van een reorganisatie, dan geldt reguliere bedrijfsvoering en dan is het afwachten wat ze met je willen.. en voor hen afwachten wat jij met hen wil (want zo is het toch ook altijd..)

    Vergis je overigens niet dat een tijdelijk dienstverband een opzegtermijn behoeft; dat is niet zo. Het eindigt van rechtswege. Dus dat ze nu geen toezeggingen doen, of je niet aankondigen dat ze niet gaan verlengen, geeft geen enkele zekerheid over de uiteindelijke beslissing omtrent je contract. Je hebt nou eenmaal een onzekere contractvorm..

    Ik kan het niet genoeg zeggen, zeker tegen mensen met tijdelijke dienstverbanden; tijd maken voor je eigen plan B...


    Hoi Mikky, ik heb je een pb gestuurd........Schrik niet van de lengte ;-)
  11. Ww kan pas 1 maand voor je werkeloos wordt. Je heb bij aanvraag niet direct helder hoe je er dan financieel voor zal staan.


    En hoog tijd voor plan B!,
  12. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Ik ga in ieder geval de bond inschakelen hoe nu verder.

    En ja dames als al deze welzijnsbanen gaan weg vallen wat is er dan nog meer te doen.

    Ik zat zelf te denken aan bewindvoering en/of budget beheer.

    (maar dit wordt ook door vrijwilligers gedaan).
Terug naar de lijst